skogsbaronen
Aktiv medlem
Efter mången år om velande och sparsamhet (iaf på denna punkt) har jag bestämt mig för att köpa mig en ordentlig utrustning efter sommaren.
Det kommer handla om, i nuläget, en 400D och ett eller två objektiv till att börja med.
Pga det höga pris detta kommer handla om, vill jag gärna ha lite åsikter och tips innan jag öppnar plånboken.
Först bör nämnas att jag endast är intresserad av canon-systemet. Så är det bara. Inget ont om nikon mfl då dessa är säkert lika bra, men jag vill ha canon.
och...
Jag är en kvalitetsmänniska och köper hellre TRE dyra objektiv än ett billigt som täcker in samma brännvidder, då jag anser att en skit-glugg på en bra kamera är som en ferrari med en ford-motor.
Jag är dock inte helt främmande för ett billigare alternativ, OM det presterar bra för sitt pris.
Jag fotar mest macro och "små" landskap. Med små landskap menas typ en vattenpöl med en kotte och nån sten. Ett vattendrag osv.
Sedan fotar jag ju naturligtvis mina vänner osv, samt en hel del porträtt.
Spenderar mycket tid i skogen och ser/väntar in många djur, och det är här ett telezoom kommer in.
Det jag egentligen söker är:
1st macro-glugg
1st 70-200
1st av något därimellan
Ett av dem får garanterat vänta, och förmodligen blir det 70-200.
Sen är det ju det här med EF-S. Visst det blir lättare osv, men man slipper ju kant-oskärpa och vinjettering. Vad händer om några år? Kanske är det fullformat som gäller då igen?
IS/HSM vs traditionell. Är det så bra som alla säger (bortsett från att det kan skrämma djur)?
Hur som helst --> Macro-glugg
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Canon
Sen fanns det väl ett tokina som inte var så tokigt, om jag inte minns fel?
Canon50 var ju lite billigare, men inget "riktigt" macro (?).
Canon 60 var ju lite dyrare men fanns för en tusing billigare i paket med 400d.
Sigma var ju billigt och där ingick motljusskydd. Plus i kanten för 55mm, vilket jag redan har filter till.
Här skulle jag vilja ha lite hjälp. Vad anser ni högre fotografer?
Visst kan man använda en-macroglugg som en vanlig normalglugg?
Normal-zoom
Sigma EX 28-70/2,8 DG
Tele-zoom
Canons 70-200/4L verkar ju ha sjunkit rejält i pris. "Bara" 6500 idag.
Efter vad jag har hört brukar väl de billiga alternativen i detta omfång inte prestera särskilt bra. Stämmer detta?
Och sen var det ju minneskort.
Hur snabbt behöver det vara för att inte bromsa ner kameran?
Det är nu det blir jobbigt.
Köper jag bara ett macro kommer jag kanske känna att jag inte kan nyttja kameran till vardags, på olika tillställningar osv.
Köper jag bara ett normalzoom kommer jag inte kunna ta de macro-bilder som jag gärna vill.
Köper jag ett telezoom begränsar ekonomin garanterat det hela till endast en glugg.
----------------------------------
Om ni nu inte lessnat på min långa text (förlåt jag kan inte behärksa mig ibland ) kanske ni har några goda råd att ge. Rekomendationer, alternativ osv.
Kanske skall nämna att jag nu fotar med en 37-370mm kamera, och jag har alltså INTE haft, eller märkt av, några egentliga behov av mindre än 37mm.
Det hät blir ju 12000-15000kr med en liten väska och ett minneskort.
Har ni några alternativ som sänker det hela lite, är jag inte den som är tjurig.
Tack på förhand och ursäkta den långa texten!
Det kommer handla om, i nuläget, en 400D och ett eller två objektiv till att börja med.
Pga det höga pris detta kommer handla om, vill jag gärna ha lite åsikter och tips innan jag öppnar plånboken.
Först bör nämnas att jag endast är intresserad av canon-systemet. Så är det bara. Inget ont om nikon mfl då dessa är säkert lika bra, men jag vill ha canon.
och...
Jag är en kvalitetsmänniska och köper hellre TRE dyra objektiv än ett billigt som täcker in samma brännvidder, då jag anser att en skit-glugg på en bra kamera är som en ferrari med en ford-motor.
Jag är dock inte helt främmande för ett billigare alternativ, OM det presterar bra för sitt pris.
Jag fotar mest macro och "små" landskap. Med små landskap menas typ en vattenpöl med en kotte och nån sten. Ett vattendrag osv.
Sedan fotar jag ju naturligtvis mina vänner osv, samt en hel del porträtt.
Spenderar mycket tid i skogen och ser/väntar in många djur, och det är här ett telezoom kommer in.
Det jag egentligen söker är:
1st macro-glugg
1st 70-200
1st av något därimellan
Ett av dem får garanterat vänta, och förmodligen blir det 70-200.
Sen är det ju det här med EF-S. Visst det blir lättare osv, men man slipper ju kant-oskärpa och vinjettering. Vad händer om några år? Kanske är det fullformat som gäller då igen?
IS/HSM vs traditionell. Är det så bra som alla säger (bortsett från att det kan skrämma djur)?
Hur som helst --> Macro-glugg
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Canon
Sen fanns det väl ett tokina som inte var så tokigt, om jag inte minns fel?
Canon50 var ju lite billigare, men inget "riktigt" macro (?).
Canon 60 var ju lite dyrare men fanns för en tusing billigare i paket med 400d.
Sigma var ju billigt och där ingick motljusskydd. Plus i kanten för 55mm, vilket jag redan har filter till.
Här skulle jag vilja ha lite hjälp. Vad anser ni högre fotografer?
Visst kan man använda en-macroglugg som en vanlig normalglugg?
Normal-zoom
Sigma EX 28-70/2,8 DG
Tele-zoom
Canons 70-200/4L verkar ju ha sjunkit rejält i pris. "Bara" 6500 idag.
Efter vad jag har hört brukar väl de billiga alternativen i detta omfång inte prestera särskilt bra. Stämmer detta?
Och sen var det ju minneskort.
Hur snabbt behöver det vara för att inte bromsa ner kameran?
Det är nu det blir jobbigt.
Köper jag bara ett macro kommer jag kanske känna att jag inte kan nyttja kameran till vardags, på olika tillställningar osv.
Köper jag bara ett normalzoom kommer jag inte kunna ta de macro-bilder som jag gärna vill.
Köper jag ett telezoom begränsar ekonomin garanterat det hela till endast en glugg.
----------------------------------
Om ni nu inte lessnat på min långa text (förlåt jag kan inte behärksa mig ibland ) kanske ni har några goda råd att ge. Rekomendationer, alternativ osv.
Kanske skall nämna att jag nu fotar med en 37-370mm kamera, och jag har alltså INTE haft, eller märkt av, några egentliga behov av mindre än 37mm.
Det hät blir ju 12000-15000kr med en liten väska och ett minneskort.
Har ni några alternativ som sänker det hela lite, är jag inte den som är tjurig.
Tack på förhand och ursäkta den långa texten!