Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart e det dax !!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
jfahlstrom skrev:
...Ock då får man det på Agfapapper ;)

På svartvitt papper?
Annars brukar de labb som kör ”vanligt” fotopapper från digitala filer använda färgpapper.

Nu har jag kollat.
Kameradoktorn får kopior gjorda hos Dox som använder Agfas d3-labb.

En RGB-laser med 400 i upplösning.

Inga svartvita traditionella kopior alltså.

Senast ändrad:
Förmodligen skrivfel. Annars vore det helrätt om man kunde få digitalbilderna utskrivna på svartvitt papper, kanske till och med fiberpapper?

Magnus Wahlgren skrev:
Vad menas med analogt fotopapper?..

Min tolkning:

Ett ljuskänligt material som man kan använda vid traditionellt mörkrumsarbete. Det vill säga med negativ i förstoringsapparat eller vid kontaktkopiering. Svartvitt eller färg.

Även om papperen inte är gjorda för att användas i mörkrummet så går det.

Lite kul var det att skicka sina bilder till Agfa med detta på baksidan:

Bilagor

• digital.gif
    digital.gif
    4.1 KB · Visningar: 394
Magnus Wahlgren skrev:
Vad menas med analogt fotopapper? Är det det vanliga ljuskänsliga fotopappret som åsyftas i motsats till det "fotopapper" som används i t ex bläckstråleskrivare?

Tjena

Det är nog så att det syftas som du tolkat det.

Däremot betyder "analog" att papperet har en "kontinuerlig" känslighet och "foto" att man använder ljus för att överföra bildinformationen.

Således är ett "digitalt" fotopapper - d.v.s. av det slag som är framtaget för digitala fotoskrivare (t.ex. Agfa D3, Fuji Frontier och inte minst Durst Lambda- skrivarna.. jag skulle inte tveka att kalla dessa skrivare D/A-omvandlare) också av typen analoga papper = papperet beskriver en kontinuerligt förändrad ton som svar på en kontinuerligt förändrad ljusmängd (ljuskällan i dessa fall är en resp. röd, grön och blå laser). Jämför t.ex. bläckstråleskrivare som skriver från en rasterinformation, inte alls olik ett traditionellt tryck, även om det också finns väsentliga skillnader.

Rent "språkligt sett" är det som en följd av detta naturligtvis inte heller korrekt att kalla bläckstrålepapper för "fotopapper", men någonting måste vi ju kalla det..

Jag vann !!!!

Inte, men 2 av mina bilder kom med och som tack så skickade AGFA 2 lådor a 12 kg styck med papper,kemi och annat kul att använda.

Kommer fortsätta skicka in bilder, och hoppas fler från fotosidan deltager:

www.agfa.com eller www.agfa.se

Hilsen Fra Niklas

www.niklaswibom.com

Dags för årets tävling. Har inte deltagit förut och vet inte om jag ska vara med nu heller men jag har en fråga: Måste bilderna vara kopierade på Agfas papper och/eller fotade med deras filmer? Om inte är det en fördel om de ändå är det?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto