Annons

Snacka om sjysst nattbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst är den fin. Men så mycket tålamod krävs väl inte egentligen. Det räcker med ett bra liggunderlag ( förslagsvis ettTherm-a-rest ), en sovsäck och en väckarklocka. Men kamera utan batteri(er) är en välsignelse!
Us
 
Det är tur att det finns trådutlösare med låsning. Tänk att sitta och hålla in avtryckaren i 8 h. Snacka om stela fingrar.
 
Greve Nickon skrev:
Det är tur att det finns trådutlösare med låsning. Tänk att sitta och hålla in avtryckaren i 8 h. Snacka om stela fingrar.
Inte ens trådutlösare är en nödvändhet, i varje fall inte just för den här bilden. I objektiv med centralslutare (som t.ex Super Angulon som använts till denna bilden) finns oftast ett "T"-läge där slutaren låser i öppet läge.
Men, visst kan man använda "B"-läget och trådutlösare om man så önskar.
Us
 
ToLu skrev:
Kolla in den här killen då. Kanske inte världens längsta slutartider men bra imponerande!

Undrar hur han gör?

http://www.thenocturnes.com/stujenks.htm
En gissning bara men ändå: Bind fast en trasselsudd indränkt i fotogen/annat i en tunn svart wire - t.ex. en sådan som används till fisketafs. Den finns att köpa i 5-meterslängder. Sätt fast linan i ett spö. Tänd på tussen, sätt wiren i rotation och för in wiren och tussen i bildfältet för kameran som står med öppen slutare (alternativt: öppna slutaren när tussen är i läge). Sänk spöet och låt rotationytan minska. Låt en medarbetare gå in och skymma tussen samt bära ut den dold. Alternativt stänger du slutaren när elden är nära marken.
Givetvis kan man göra tvärt om och börja längst ned men det är nog svårare.
Det borde fungera - men kräver en del träning förstås.......
Us
 
Läckert!

Hur pass stabilt stativ krävs för detta?


Nån som vet hur länge en 300D klarar att hålla öppet, med fullt batteri?

Vad händer när batteriet tar slut, stänger den slutaren och sparar bilden eller?

Vad kör man för bländare på en sån här bild?


/Jocce
 
Kan nån vänlig själ förklara hur den där killen gjorde, alltså han som fota himlen. Vilken film kan han tänkas använda? Typ ASA 0 eller nått :) Som jag förstår så ska man exponera filmen i flera timmar, och det går inte ihop med vad jag tidigare lärt mig.
 
M.Zadencki skrev:
Kan nån vänlig själ förklara hur den där killen gjorde, alltså han som fota himlen. Vilken film kan han tänkas använda? Typ ASA 0 eller nått :) Som jag förstår så ska man exponera filmen i flera timmar, och det går inte ihop med vad jag tidigare lärt mig.

Om du läser infon om bilden ser du att han har använt ISO 400...

Bilden är exponerad i ca 8 timmar. Det går att räkna ut genom att titta på "spåren" efter stjärnorna. De är ca 120 grader långa. jorden snurrar 15 grader på en timme. 120/15 = 8 timmar.
 
M.Zadencki skrev:
Kan nån vänlig själ förklara hur den där killen gjorde, alltså han som fota himlen. Vilken film kan han tänkas använda? Typ ASA 0 eller nått :) Som jag förstår så ska man exponera filmen i flera timmar, och det går inte ihop med vad jag tidigare lärt mig.

Som Walle redan skrivit är det ju iso 400 film som använts.

Märk också att det är storformat där objektivet är en 90mm f5,6
Skärpedjupet ser ut att vara ganska så stort vilket gör att jag lutar åt bländare 16-32 eller liknande. Däremot verkar han mena att bilden är tagen på fullglugg.

För att sedan ytterligare kanske förlänga exponeringstiden kan han ju ha använt olika former av filter. Neutraldensitet t ex.

Men mitt i natten är det ju inte så mycket ljus. I diskussionen nämns ju t ex ljuset i underkanten som stadsljus bortanför bildhorisonten etc.
 
Surt om man drabbas av plötsligt väderomslag när man tar den bilden. Några kraftiga vindpustar och ett par moln så...
 
Jocce skrev:
Hur pass stabilt stativ krävs för detta?
/Jocce

Så länge det inte stormar eller vibrerar i backen så krävs det inte ett stadigare stativ än att det orkar hålla upp kameran. Genom att exponeringstiden är 8 timmar så gör det inget om man råkar "stöta till" kameran när man startar exponeringen...

Jocce skrev:
Nån som vet hur länge en 300D klarar att hålla öppet, med fullt batteri?
/Jocce

Vet inte hur långa exponeringar man kan göra med 300D men 8-timmarsexponeringar ska nog göras analogt, bruset på en digitalkamera tilltar våldsamt vid riktigt långa exponeringar.

Kanske nån annan kan svara på hur långa exponeringar man kan göra digitalt innan det blir dåligt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.