ANNONS
Annons

Snacka om otur

Produkter
(logga in för att koppla)

Mavwin

Avslutat medlemskap
Var in på Scandinavianphoto igår (6/10) och köpte en Nikon D50 till min sambo.
Provade att ta ett par bilder och fick upp F-- i displayen. Stängde av kameran och satte på den igen, fungerade ett par bilder igen, sen samma fel. Testade lite mer under kvällen och då verkade den fungera som vanligt.

Idag skulle min sambo fota vår lilla dotter och efter en 5-6 bilder så kom F-- felet upp igen. Sedan dess lyckas jag inte få bort det felet utan det kvarstår. Har provat att nollställa kameran, tagit ut batteriet en längre tid, men fortfarande F--. Provat andra objektiv men ingen lycka där.
Undrar om man får ut en ny kamera på en gång eller måste man åka till Nikon i Upplands-Väsby?
Vad tror ni?

Nån annan som upplevt samma fel?

Magnus, om du har objektiv med bländarring, se till att den står i läget för minsta bländare.

Jag använder mig av sigma objektiv.
18-50 (den billiga)
70-300 APO
70-200/f2.8 EX HSM

Bländarringen är rätt inställd. Fungerar på min D70. Borde ha fått samma fel på min D70 då.

Surt sa räven... ;|

Jag har en D50. Jag har även två Tokinor, ett ATX 80-200/2,8 och ett ATX400/5,6. Dessa funkar utmärkt med D70 men med min D50 får jag f--. Då lossar jag lite på objektivet, typ 1/10-dels varv, och vrider tillbaka det igen. Då funkar det så länge som ljusmätaren är aktiv och inte går ned i stand-by (har satt den tiden till 30 minuter). Mina efterforskningar på nätet pekar på att Tokinorna skulle behöva chip-uppgraderas, men det finns det ingen i Sverige som gör.

Kan ju eventuellt vara något liknande i ditt fall.

mvh
Thomas

Thomas, jag provade som du sa men det hjälpte inte. Jag får inte bort F-- från displayerna. Kameran verkar inte få nån kontakt med objektivet alls nu. Kan ej ändra inställningar för ljusmätning (matrix, center w., spot) eller AF-S, AF-C, AF-A, de är gråmarkerade. Kan ej fälla upp blixten på kameran...skumt.
Ska kontakta Scandinavianphoto på Måndag och höra om man kan få ett nytt hus. Känns jobbigt att måste lämna in den på rep hos Nikon.

Hoppas att ingen annan råkar ut för detta. Känns rätt trist när man har planerat att åka ut och fota tillsammans i helgen.

Var in på Scandinavian idag med kameran och den klassades som "DOA", så jag fick ett nytt hus med mig hem som dessutom fungerade =)

Tummen upp för Scandinavianphoto.

Jag är nöjd med Scandinavian.
Handlade av dem förut via postorder, typ slutet på 90-talet.

På senare tid har jag oftast köpt saker från Cyberphoto eftersom jag har bott i Umeå. Men i Augusti flyttade jag till Åkersberga.

Känns verkligen skönt att allt löste sig smidigt. Nu kommer min sambo att bli glad när jag kommer hem med en fungerande kamera till henne. Hon är så sugen på att fota vår lilla dotter, fyller 7 veckor idag. =)

Tack för svaren

Mavwin skrev:
Var in på Scandinavian idag med kameran och den klassades som "DOA", så jag fick ett nytt hus med mig hem som dessutom fungerade =)

Tummen upp för Scandinavianphoto.

Bytte du upp dig till ett D70s-hus eller fick du ett nytt D50-hus?

Thomas Nyström skrev:
Jag har en D50. Jag har även två Tokinor, ett ATX 80-200/2,8 och ett ATX400/5,6. Dessa funkar utmärkt med D70 men med min D50 får jag f--. Då lossar jag lite på objektivet, typ 1/10-dels varv, och vrider tillbaka det igen. Då funkar det så länge som ljusmätaren är aktiv och inte går ned i stand-by (har satt den tiden till 30 minuter). Mina efterforskningar på nätet pekar på att Tokinorna skulle behöva chip-uppgraderas, men det finns det ingen i Sverige som gör.

Kan ju eventuellt vara något liknande i ditt fall.

mvh
Thomas

Beror inte det på hur gamla objektiven är tror du? Jag har ett Tokina ATX400/5,6 och har givetvis funderat på en D50... har du nått surftips där det står om Tokinorna och chipningen du nämner?

Jo, det är de äldre som måste uppgraderas. Jag har för mig att det var på D70/D50-forumet på dpreview.com som jag hittade infon om chip-uppgradering. Är inte helt säker dock.

mvh
Thomas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto