Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snack om olika "Ground pods" ..

Produkter
(logga in för att koppla)
Under vintern så har jag investerat i två fina Sachtlerstativ men nu när våren är här så inser jag att det 9/10ggr är groundpoden som åker med - utanför bilen.

Den ger fantastiska fördelar i många lägen.

Här ett exempel (det första som kommer fram i filmrullen på galleriet) på en dovhjort som jag fångat under panorering.. http://www.niclasforsberg.com/nature-photography#0

/N

För ett antal år sen gjorde jag en slags ground pod av en gammal plastskärbräda som jag sågade av till en trekant. Sen satte jag gummifötter (hittas som "buffert" i byggvaruhus eller liknande) under varje hörn, samt skruvade fast en kulled på mitten.

Jag gjorde den för att använda på en safari i östafrika där man står i takluckan i en bil och fotograferar. Med min triangulära "ground pod" kunde jag placera två gummifötter innanför kanten på luckan och en på taket utanför luckan. Det blev mycket stabilt (så länge motorn var avstängd :) och jag riskerade inte att repa bilens tak.

Jag har även använt grunkan som ground pod hemmavid vid ett fåtal tillfällen. Den fungerar bra för inte alltför stora och tunga telen (mitt största är ett Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM). Med de tre fötterna som sticker ner kan man ju inte hasa iväg pod:en så lätt utan måste lyfta hela ekipaget om man ska flytta på det.

Men billigt och ganska praktiskt blev det.

En halvdålig bild, och lite mer utförlig byggbeskrivning, på grunkan finns här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar