ANNONS
Annons

Snabbt svar ang minnet på D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Har lite bråttom med att utröna kapaciteten på ett 16 gb minneskort i kombination med en Nikon D7100. Normalt brukar infon om uppskattat antal bilder kvar att fota visas i displayen men det gör inte det nu och jag hittar inte hur jag får fram den informationen. Behöver som sagt kunna kontrollera detta asap.

Någon som har koll på detta?

Konstigt att det inte visas, men du får iallafall plats med 297 bilder på ett 16gb kort om du fotar i raw på en d7100.

Konstigt att det inte visas, men du får iallafall plats med 297 bilder på ett 16gb kort om du fotar i raw på en d7100.

Ingen som vet hur man får fram denna uppgift i kameran?

Det står varken i displayen uppe på kameran eller på baksidan om man använder infoknappen...

Har lite bråttom med att utröna kapaciteten på ett 16 gb minneskort i kombination med en Nikon D7100. Normalt brukar infon om uppskattat antal bilder kvar att fota visas i displayen men det gör inte det nu och jag hittar inte hur jag får fram den informationen. Behöver som sagt kunna kontrollera detta asap.

Antalet bilder som uppskattas gå in på minneskortet visas på toppdisplayen (till och med när kameran är avstängd). Om det inte visas något alls så kan det bero på att minneskortet inte är formaterat eller att det är skrivskyddat.

Jag gissar att Ivar gått efter Nikons specifikationer (http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d7100/spec.htm), och där har de uppenbarligen räknat fel - troligen är tabellen för ett kort på 4GB även om det står 8 GB (filerna blir inte i närheten av 50 GB).

Nej, det är baserat på vad som står i displayen på min kamera (en d7100) när det sitter ett tomt 16gb kort i den. Bilderna ligger på ca 30mb. Ingen aning om hur kameran räknar, men tabellen verkar ju räkna rätt iallafall. Konstigt bara TS inte ser det i sin display, läst igenom instruktionsboken och hittar inga inställningar för att stänga av detta.

Nej, det är baserat på vad som står i displayen på min kamera (en d7100) när det sitter ett tomt 16gb kort i den. Bilderna ligger på ca 30mb. Ingen aning om hur kameran räknar, men tabellen verkar ju räkna rätt iallafall. Konstigt bara TS inte ser det i sin display, läst igenom instruktionsboken och hittar inga inställningar för att stänga av detta.

Ja det är lite skumt..

Kan du testa om du slår över till enbart Jpeg och normal kvalitet?

Hur stora bildfilerna blir beror ju på om man kör helt okomprimerat eller inte. Jag har ingen D7100 men med D800 blir okomprimerad RAW >70 MB. Förlustfri komprimering blir 40-50 MB.
D800/E/810 har ca 35 mp och D7100 har väl 24?
Inte omöjligt att okomprimerad RAW blir 50 MB med andra ord.

/Frode

Okej, tack.

Då återstår bara frågan varför det inte visas som normalt i min kamera.. Kanske har nått med minneskortet att göra...

Ser nu att det är jag som klantat till det.. Normalt fotar jag inte i normal jpeg. Det står 2,0k och det värdet har inte ändrats när jag fotat. Noterade bara värdet men utgick från att det var nått annat men det är väl antagligen värdet på antal foton.

Dock lite märkligt att man inte kan skriva siffror även utöver 2000 bilder...

Ser nu att det är jag som klantat till det.. Normalt fotar jag inte i normal jpeg. Det står 2,0k och det värdet har inte ändrats när jag fotat. Noterade bara värdet men utgick från att det var nått annat men det är väl antagligen värdet på antal foton.

Dock lite märkligt att man inte kan skriva siffror även utöver 2000 bilder...

Ahh, jo precis, det stod 1.3k på min display oxå, max 3 tecken... bra att det löste sig!

Om man bara fotar jpeg så räknar kameran väldigt konservativt. Det brukar få plats nästan dubbelt så många bilder som kameran påstår.

På mina kameror (jag fotar enbart i RAW) står hur många bilder som får plats okomprimerat. jag kör oförstörande komprimering vilket minskar filstorleken med ungefär 40% men kameran räkna inte om det i displayen. Har jag fotat 50 bilder har den kanske bara räknat ner 30.

Man kan alltså inte lita på räknaren. /Frode

På mina kameror (jag fotar enbart i RAW) står hur många bilder som får plats okomprimerat. jag kör oförstörande komprimering vilket minskar filstorleken med ungefär 40% men kameran räkna inte om det i displayen. Har jag fotat 50 bilder har den kanske bara räknat ner 30.

Man kan alltså inte lita på räknaren. /Frode

Där har vi nog orsaken! D7100 kan bara fota RAW i 12/14bit lossless compressed eller compressed. Om kameran inte tar hänsyn till detta så räknar den nog därför den räknar så fel, ca 30mb/bild och ca 300 bilder är ju bara 9gb...

4 bilders skillnad på 16gb har nog med formateringen av kortet att göra, som sagt, inom felmarginalen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar