Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Terato

Medlem
Hejsan!

Jag fotar mest på djuren(tamråttor, ja, de rör sig en hel del) och det jag söker är ett macro som är ljusstarkt, snabbt och med kort närgräns eftersom djuren ofta inte snällt sitter på avstånd.

Köpte för ett tag sedan ett 50 mm 1,8 eftersom det var så billigt och ljusstarkt och det har man roligt med! Tills det rör på sig för af:en är inte speciellt snabb.

Jag funderar på detta:

Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Är jag helt ute och cyklar då eller tror ni det kan fungera bra för mig?

Hejsan!

Jag fotar mest på djuren(tamråttor, ja, de rör sig en hel del) och det jag söker är ett macro som är ljusstarkt, snabbt och med kort närgräns eftersom djuren ofta inte snällt sitter på avstånd.

Köpte för ett tag sedan ett 50 mm 1,8 eftersom det var så billigt och ljusstarkt och det har man roligt med! Tills det rör på sig för af:en är inte speciellt snabb.

Jag funderar på detta:

Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Är jag helt ute och cyklar då eller tror ni det kan fungera bra för mig?

Jag skulle rekomendera att använda blixt med bra diffusor.
//Stanislav Snäll

Okej.. Jag använder ju blixt när jag måste. Men helst vill jag ju slippa, förstås! T.ex. rubinögda råttor blir inte så vackra med blixt. (Rubinögon är mörkt mörkröda men med blixt blir de knallröda!)

Skulle nog behöva läsa på mer om blixt. Vad är diffusor? Orkar du inte berätta kanske det finns nån bra länk eller artikel? :)

60mm Macrot kan ju vara lite svårt att ljussätta bilden med pga en extrem närgräns, kolla här för lite närmare förklaring http://www.kenrockwell.com/nikon/60mm-afs.htm
105 mm varianter ger lite bättre möjligheter.

Men jag tror inte att de båda objektiven är nämnvärt snabbare vad det gäller att fokusera. Det är kanse så att du behöver ändra fokusmetod i kameran istället så den följer motivet till tex Serie Servo och Dynamisk AF.
Och en diffusor på en extern blixt hjälper också till mot ögonen, det ger helt enkelt ett mjukare ljus som inte är direkt genom att ljuset sprids mer helt enkelt

Jag skulle nog föreslå att du över på att inte använda autofokus för makro överhuvudtaget. Det är som i många andra trådar påpekat en manuell sport. Det finns inget objektiv på marknaden där autofokus fungerar så bra vid närgränsen att jag skulle gå över till autoläge. Det är inte så svårt när du får in vanan.

I valet av objektiv skulle jag föreslå ett längre tele än 60 mm, vilket ligger hyfsat nära den brännvidden du är van vid. Visserligen är närgränsen kortare på 60 mm makro men det blir ändå lite lager på lager. Ett längre makroobjektiv är väldigt bra och skarp optik vanligtvis och du kompletterar kameraväskan på ett bättre sätt även för annan fotografering vid andra tillfällen.

Jag ska kika på fokusmetoderna. Och visst, jag skulle verkligen behöva träna mig på att fokuser manuellt. :p Men det är ju så svårt! Tycker det i princip är omöjligt att se om det blir skarpt. Men om man nu vill köra af, ska man kanske välja något annat typ av objektiv än macro då för mina ändamål? Ju fler tester och recensioner jag läser dess mer inser jag att macro+ autofokus inte verkar hänga ihop. Och att man inte använder af när man fotar på det viset heller. I och för sig kanske det är lättare att fokusera om man har ett skarpt macro än att man sitter med normalen och tar närbilder, eller? Har ju aldrig provat!

Ok, ska kika på ett lite längre tele. Och ska läsa på lite mer om macrofotografering över huvudtaget, tror jag. Sen har jag börjat fundera på om det kanske vore en bra idé att införskaffa sig en blixt. Har liksom inte tänkt på det alls.

Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att svara!

Jag ska kika på fokusmetoderna. Och visst, jag skulle verkligen behöva träna mig på att fokuser manuellt. :p Men det är ju så svårt! Tycker det i princip är omöjligt att se om det blir skarpt. Men om man nu vill köra af, ska man kanske välja något annat typ av objektiv än macro då för mina ändamål? Ju fler tester och recensioner jag läser dess mer inser jag att macro+ autofokus inte verkar hänga ihop. Och att man inte använder af när man fotar på det viset heller. I och för sig kanske det är lättare att fokusera om man har ett skarpt macro än att man sitter med normalen och tar närbilder, eller? Har ju aldrig provat!

Ok, ska kika på ett lite längre tele. Och ska läsa på lite mer om macrofotografering över huvudtaget, tror jag. Sen har jag börjat fundera på om det kanske vore en bra idé att införskaffa sig en blixt. Har liksom inte tänkt på det alls.

Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att svara!

Jag vet inte vad du hade för hus, men MF vid macro är det enda jag använder liveview till och det är jättebra för att lägga skärpeplanet med. Cropsensorkameror med standardfocusskiva är i princip omöjligt att lägga focus med manuelt annars precis som du har konstaterat...

Jag har en Nikon D70s. Alltså ngen Liveview! Vad är Cropsensorkameror med standardfocusskiva för något? :p

Inte ff-sensor. Det innebär liten ljussvag sökare som försvårar manuell focusering.

Det finns andra focuseringsskivor som gör det lättare att ställa in focus, dock brukar de alltid göra sökaren mörkare

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto