ANNONS
Annons

Snabbt köpråd önskas! (450D vs 500D vs. D3000/D5000 vs. A380 mm.)

Produkter
(logga in för att koppla)

challq

Ny medlem
Många har nu redan från att ha läst rubriken listat ut vilken typ av tråd detta är. :)

Jag ska köpa min första DSLR och har blivit överöst med tekniskt spec. på alla möjliga kameror.

Min budget är egentligen runt 5000:- och objektiv måste följa med. Men har lyckats låna upp till 3.000:- så jag kan om det behövs sträcka mig upp till 8.000:- och Eos500D

Jag ska till egypten på Torsdag och då är det tänkt att jag ska ta lite foton som jag kan ha med mig hem som ett minne!

Jag vill gärna ha förslag från Er, och vilken kamera ni hade köpt.
Det som är viktigt för mig är:
-Snyggt slutresultat på bilderna
-Möjlighet att få tag i "billiga" och bra objektiv efter några månader
-Lång batteritid
-Inte för litet grepp då jag har ganska stora händer
-Bra "bygge" som inte går sönder så fort luftfuktigheten höjs

mm.

Jag kommer i framtiden köpa till ett teleobjektiv och ta lite sportbilder/vattensport.

Jag är i akut hjälpbehov när det kommer till att välja vilken kamera som är bäst för mig!

450D är en stark kandidat just nu känner jag. D5000 är också intressant, men den saknar ju autofokus vilket är lite/väldigt tråkigt. Jag kommer antagligen att satsa på piratobjektiv om jag köper något nytt inom den närmsta tiden. Då jag kommer bli relativt pank tack vare resan till egypten och den nya kameran.

Frågan är om fördelarna med Eos 500D väger tyngre än priset jämfört med 450D. Det som jag tycker är bra är att i paketet på EOS500D'n på netonnet ingår kameraväska och minneskort.
Det kostar ju en del att köpa till det i efterhand. Dock landar priset mycket högre än vad jag hade tänkt mig, på 8.000:-
Dock får jag låna ett par tusen av min mor i värsta fall.

Känner mig ännu mer förvirrad nu. Men jag hoppas på att få komma till skott snart.
Är fördelarna med EOS500D värt att lägga extra pengar på jämfört med 450D?
Nikon D5000 tar bättre bilder på högra ISO jämfört med de båda ovanstående kamerorna. Kommer det bli en markant skillnad eller måste man förstora bilden till 100% för att märka något?

De kameror jag funderar mest över är: Eos500D vs. 450D, Nikon D3000, D5000, D60, Sony A380 m.fl.

Kom gärna med Feedback. Hade tänkt att ge mig iväg ganska snart och handla kameran!
Tack

Ett + är om den finns på netonnet till ett drägligt pris jämfört med andra affärers priser då jag vill köpa den idag, och alla andra affärer stänger om lite mer än en timma!
 
När jag ställer D5000 mot EOS500D tänker jag såhär:
- Båda kan filma
- Ett stort plus att D5000 har utvikbar skärm som man dessutom kan vänta så att displayen skyddas
- Båda har bra upplösning, dock är det för mig inget plus att bilder kommer ta störra plats på datorn med canon eos500D. Då både enligt test tar ungefär lika bra bilder med standart/kit-objektivet.
- Fler objektiv (vad jag hört) finns att köpa till canon som dessutom verkar vara billigare i många fall
- Ett minus är att Nikon inte har autofokus inbyggt!!!
- 500D har autofokus

Listan kan säkert göras längre, men nu förstår ni lite hur jag reflekterar i alla fall.
Kom gärna med hjälp! Måste agera fort nu om jag ska få kameran innan jag åker på natten till torsdag!

PS. D5000 kan dessutom ta 4 bilder/sek jämfört med canon's 3.5 bilder/sek

Jag undrar också hur Eos450D ställer sig mot dessa kameror.

Vilken hade ni köpt??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.