ANNONS
Annons

Snabbplatta + Black Rapid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har ett bekymmer där jag behöver tips på en lösning.

Det jag vill är att kunna ha snabbplattan till mitt manfrotto 168 HD stativhuvud monterad på kameran samtidigt som jag har snabbfästet till min Black Rapid rem (gamla modellen) men jag får inte fästskruvarna att räcka till, det finns utrymme i stativhuvudet för detta men jag kan helt enklet inte skruva dit båda samtidigt.

Någon som lyckats med detta eller har någon finurlig ide så tar jag tacksamt emot råd och tips.

Jag vet inte hur ditt fäste ser ut på "utsidan", men jag tror att de flesta som använder modellen på bilden (också Manfrotto) helt enkelt hakar på fästöglan i den.

Bilagor

• 200pl.jpg
    200pl.jpg
    26.3 KB · Visningar: 569
Mmm det var vad jag försökte men min snabbplatta är för tjock så skruvarna (testade med båda) får inte tag i gängorna i kameran så jag kan fästa det i den, annars var min tanke exakt som dina bilder visar.

Snabbplattan på mitt stativhuvud är inte rektangulärt utan sexkantigt och som sagt stadigt men lite tjockt ;-(

Du får helt enkelt byta snabbfäste! :)

Fästet som följde med är ju av inget värde och ligger långt ner i någon kartong, om jag inte redan kastat det...

Du får helt enkelt byta snabbfäste! :)

Fästet som följde med är ju av inget värde och ligger långt ner i någon kartong, om jag inte redan kastat det...

Jo BR fästet är en enkel konstruktion men hur är det med nya fästet hur lång är skruven på det för jag har funderat på att byta då det påstås att det gamla BR fästet kan öppna sig och kameran ramla i backen, annars får jag fortsätta som nu och skruva ur/i vartefter jag skiftar mellan stativ och BR.

Lösning!

Har ett bekymmer där jag behöver tips på en lösning.

Det jag vill är att kunna ha snabbplattan till mitt manfrotto 168 HD stativhuvud monterad på kameran samtidigt som jag har snabbfästet till min Black Rapid rem (gamla modellen) men jag får inte fästskruvarna att räcka till, det finns utrymme i stativhuvudet för detta men jag kan helt enklet inte skruva dit båda samtidigt.

Någon som lyckats med detta eller har någon finurlig ide så tar jag tacksamt emot råd och tips.

Hejsan,

Hittade följande tråd på rphotographers.com.
Jag skulle tro att den går att få skickad som brev.

http://rphotographers.com/showthread.php?t=469

Jag fick min Black Rapid för några dagar sedan (helnöjd!) och kollade deras sida av ren nyfikenhet.

MVH /Olle

Låter ju lysande om det kommer en sån sak, måste kolla med lokala butiken om de kan beställa annars får det väl bli från nätet då.

Tack för tipset ;-)

Låter ju lysande om det kommer en sån sak, måste kolla med lokala butiken om de kan beställa annars får det väl bli från nätet då.

Tack för tipset ;-)

Bara en tanke innan du beställer...
Plattan jag visade bild på här ovanför kostar c:a 145:-. Du borde kunna använda den skruven lika bra, om priset på den blanka visar sig hutlöst.

Bara en tanke innan du beställer...
Plattan jag visade bild på här ovanför kostar c:a 145:-. Du borde kunna använda den skruven lika bra, om priset på den blanka visar sig hutlöst.

Mmmm.. får kolla den skillnaden och att gängan är tillräckligt lång påden då min platta är tjockare än den på din bild, har du möjlighet att mäta hur lång själva gängade delen är så kan jag jämföra med det jag har och min platta?!

Här är en bild som visar måtten. Skruven börjar vid 20 och jag försökte hålla kameran parallellt med änden.

Bilagor

• 2010_0421_220145.jpg
    2010_0421_220145.jpg
    13.2 KB · Visningar: 307
Fint så den gängade delen är ca10mm, får ta fram skjutmåttet när jag kommer åt det och mäta mitt och hoppas det funkar.

Stort tack för uppgifterna, uppskattas ;-)

No worries! (eller vad dom nu säger...)

Jag läste vidare i tråden Olle visade (tack) och det verkar som om det är ett tag till innan deras skruv finns på marknaden:

Från 14/4 2010
We have completed the theoretical design and computer simulation testing – but we like to put it through in place stress tests and pull tests. These are scheduled to take place this month with the expectations of positive results leading to a May introduction date. We will start to post our progress on our website upon completion of these tests.

Här ser man skillnaden mellan skruvarna. Jag har försökt få skalan att stämma.

Black Rapids är ju i vilket fall som helst snyggare! :)

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    50.1 KB · Visningar: 306
En liten varning bara till de som använder snabbfästets ring till BR. Snabbfästenas ring är nog inte gjord för att klara draglast utan enbart för att skruva i skruven i kameran så att hänga fast den i BR är nog inte att rekommendera. Inte kul om kameran åker i backen...

En liten varning bara till de som använder snabbfästets ring till BR. Snabbfästenas ring är nog inte gjord för att klara draglast utan enbart för att skruva i skruven i kameran så att hänga fast den i BR är nog inte att rekommendera. Inte kul om kameran åker i backen...

Hur menar du nu?

D ringen på den skruven är ju till just för att fästa kroken på remmen i för att bära kameran så varför skulle den inte tåla det när det är dess huvudfunktion?!

Hejsan,
Det Ulsa menar (tar mig friheten) är ringen på Manfrottos fäste, den är inte anpassad att bära utrustningen i utan endast att ge möjlighet att dra åt skruven ordentligt.

MVH /Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar