ANNONS
Annons

Snabbkaffe som framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)
Elrahir skrev:

Har för mig att vi använde sån't på kemilektionerna i skolan.. vitt pulver tror jag.. bör man nog kunna få tag i nånstans..

Brukar det inte vara väldigt dyrt, sen har jag för mej att man kan få en väldigt konstig näsa efter ett tag:)

Göran

Utgångsrecept för testning!!!

Basic Caffenol (As per Shutterbug article )
8oz water
4tsp instant cofee
2tsp Na-Carbonate (WASHING SODA)

Tri-x takes about 20 minutes @20C

Caffenol LC (Low contrast for microfilm) by Donald Quails
8oz water
2tsp instant coffee
2tsp Na-Carbonate (WASSHING SODA)

plockat från www.apug.org
chemistry recips

Det har sina poänger med "staining" av negativen- och det finns en hel del annat som det går att framkalla film med o.s.v

Men visst är et skönt med en klassisk framkallare också som x-tol, agfa rodinal mmm
Och sen spar man tid oxå.
Vi får väl se när vi får de första tipsen om hur man ger sin Digitalkamera ström via en cyckeldynamo.

Leve kreativiteten !!!!!

mvh
Lasse

Det här blir roligare och roligare! Snart har vi en hel frukostbar! Kaffe, apelsinjuice, scones (bakas ju m. bakpulver), bacon (äh, inte bacon, kanske)...
F.ö.; ni som rusat ut och köpt en säck målarsoda och har framkallat era två filmer (och inte har tänkt måla om huset) - använd en del av sodan till att putsa familjesilvret. (Speciellt morsor brukar bli glada för sådana initiativ - kan vara bra inför överlämnandet av önskelista till jul. Den där 20D:an, eller vad den heter, verkar vara lite prisstark...!)
Koka upp dyrgriparna (obs! silvret, inte 20D:an) med någon näve soda i en kastrull tillsammans med ett ark aluminiumfolie. Torka av - färdigt!
Se morsan lysa ikapp med bucklorna!
/Gitte

Glöm inte bort att man kan tona med te o kaffe också...
med fiberpapper går det , vet inte hur plastpapper beter sej men på 70-talet så var det ett hett tips:)

forry4U skrev:
Kul.
blir det någon skillnad i effekten mellan "plast" o fiberpapper???

mvh
Göran

Det var ett par år sedan jag lät kreativiteten flöda och minnet är kanske inte det bästa men mina erfarenheter med "kaffetoning" är följande.

*Fungerade klart bäst med fiberpapper
*Sumpen gav jämnast resultat
*Stora variationer från bild till bild
*Osäkra men lite spännande resultat

(Slutade pga. akut kaffeberoende..)

men hur går ni från att ha de negativa bilderna till att få de som foton på papper?
kan man göra det utan riktig utrustning?måste man ha en förstoringsapparat?
har ingen fotoutrustning utom en systemkamera och skulle vilja testa och framkalla lite hemma,går det?
utan att köpa någon dyr utrustning?

apropå plastpapper och toning

Gissar att det var Zoegasumpen och på fiber?
Har en i Zoega som är ganska lik i tonen och betydligt brunare än all annan kaffetoning jag fått fram senare.
Oftast blir de gulare för mig, iaf på fineprints papper (plast.) Exempel på vanligt kafferesultat för mig på fotokemika.

Jag har alltså fått bra resultat på Fotokemika Fineprint som är plastpapper, fast inte på några andra i plast. Fotokemika är lätta att tona både ekologiskt eller med kemikaliska toningar.

Förresten, testa glögg om ni har kvar också. Exempel med glögg och fineprint L.

Rödvin är också rätt ok, men det har jag inga skannade exempel på. Har blandat vin och kaffe till en snygg bruntoning ganska nyss.

Jag använde mest fiberpapper då jag grundlade mitt koffeinberoende, men det är kul att se att det finns artister som tagit det till ett högre plan.Rödvin och Julglögg. Vågar man förslå Whiskey...Tullamore Dew för att få en lite skotsk stämning på tidiga morronbilder:)

/Göran

forry4U skrev:
Vågar man förslå Whiskey...Tullamore Dew för att få en lite skotsk stämning på tidiga morronbilder:)

/Göran
Undrar om inte det skulle kunna kallas spritmissbruk? För visst borde det behövas en extremt rökig mörk och dyr typ för att få någon ton?

Testar du så visar du väl resultatet?;)

forry4U skrev:
Vågar man förslå Whiskey...Tullamore Dew för att få en lite skotsk stämning på tidiga morronbilder:)

/Göran

Tullamore Dew är förstås irländsk men både smaken och stämningen blir ju minst lika bra, om inte bättre (går whiskey och tidig morgon ihop ? ;-) . Tror förresten jag ska gå och hälla upp lite till mig...

så sant..men efter några daggdroppar så kan man tro att man är i skottland:)

Det kanske märks att jag inte är nån expert på dessa drycker:) men mi kompis får alltid något frömmande i blicken då man nämner Dullamore..tror det har med något "äventyr" att göra..lol

/Göran

jollna88 skrev:
men hur går ni från att ha de negativa bilderna till att få de som foton på papper?
har ingen fotoutrustning utom en systemkamera och skulle vilja testa och framkalla lite hemma,går det?

Nån form av utrustning behöver du. Antingen en negativskanner, så att du kan skriva ut bilderna, eller en förstoringsapparat och kemi och fotopapper.
Kolla om du har en fotoklubb där du bor. Dom brukar ha mörkrum som man får låna.

jollna88 skrev:

Det *går* att i totalt mörker lägga negativen på fotopapper, och sedan en glasskiva över. Sedan tänder man lampan en kort stund. Sedan framkallar man, fixerar och sköljer papperet.

Nackdelen är att du får lika små bilder som negativen.

Annars kan du testa att göra en hålkamera, eller en kamera av kartong och en lins från ett förstoringsglas som objektiv. Då kan du använda fotopapper som "film". Då får du ett negativ på papperet efter framkallning, och sedan kan du kontaktkopiera det (som med filmen ovan) för att få bilder.

Det är ganska roligt att experimentera. :)

förstår inte riktigt hur jag ska göra en hålkamera.
skulle gärna vilja testa, alltid roligt att exrimentera.
kan du förklara lite närmare.
kan man med hålkameran få normalstora bilder av negativen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar