ANNONS
Annons

Snabbkaffe som framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)
Frystorkat pulver är väldigt finkorningt.

Men det går säkert att softa med kaffefilter.

Blanda inte till det i kaffekannan bara.... Ptui.

Men eftersom det ligger ett par Tri-x och dräller så blir det ju till att prova. Fast berättar man sen att det är framkallat i kaffe så kommer väl någon i vit rock och vill snacka lite.

Låter kul! men ursäkta en inte ens amatörkemist! vad är "Na-Carbonate (WASHING SODA)" för ngt ?

//Mats.

Ja, varför inte? När Göta Älv var som skitigast på 70-talet gick det att framkalla film direkt med älvvattnet. Men kontrasten var väldigt dålig.
Us

Bakpulver, eller bikarbonat heter egentligen natriumbikarbonat... det låter rätt likt men att man kan "wash" nångonting med det har jag aldrig hört talas om =)

Det låter som nåt propplösningsmedel eller liknande.

Tycker någon ska prova (hade gjort det om jag ägt dosor och liknande)

Eveningstar skrev:
Bakpulver, eller bikarbonat heter egentligen natriumbikarbonat... det låter rätt likt men att man kan "wash" nångonting med det har jag aldrig hört talas om =)

Det låter som nåt propplösningsmedel eller liknande.

Tycker någon ska prova (hade gjort det om jag ägt dosor och liknande)
Det är svagt basiskt, därför innehåller vi en hel del för buffring så att vi kan hålla vårt pH inom de smala gränser som skall vara för att vi skall må bra.
Samarin kan ju tillsättas efter behov men för tvättändamål är det väl inte det första man tar till.....
Us

Natriumkarbonat är en ingrediens i bland annat tvättmedel..
Används även i livsmedelsindustrin, har nummer E500..

Har för mig att vi använde sån't på kemilektionerna i skolan.. vitt pulver tror jag.. bör man nog kunna få tag i nånstans..

Undra om det inte är helt vanlig lut..?

Någon som vet var man kan köpa natriumkarbonat?
Apoteket?

Jag har ju faktiskt en dosa hemma så det vore kul att testa.
"Framkallningvätskan" borde man kunna hälla i avloppet sedan eller hur?

Washing soda, natriumkarbonat, brukade finnas i halvkilos förpackningar i affärer/varuhus med lite större urval av tvättmedel o. dyl. Hushållssoda, tror jag det hette.
Kanske det går lika bra med bakpulver?
I detta land (UK) används baking soda (natriumbikarbonat) som skurmedel, speciellt efter att det popuära programmet med två städerskor 'from Hell', 'How clean is your house?', har skrubbat sig igenom några engelska svinstior till hem.
De barska tanterna (skolbespisningsdamerna från min barndom kan kasta sig i väggen vid jämförelse!) använder främst baking powder och vinäger som regöringsmedel. (Enskilt, eller i kombination som 'bomb' på proppar i avlopp... För extra 'bakladdning' i dass tar dom också till baksmällelindrande brustabletter!)

Men använd inte bakplåtspapper vid kopieringen - då fastnar inget på plåten! (ha, ha...)

Vid espressokoppen
/Gitte

Soda är väl enbart till för att göra framkallaren basisk. Det bör alltså gå att ersätta natriumkarbonat med kaustik soda eller bikarbonat, men då blir det helt olika mängder. Det får i så fall någon kemist reda ut.
Enklast blir nog att ta hushållssoda, som är lätt att få tag i.

På mitt jobb, och som tusentals andra, finns ju en kaffeautomat som är laddad med snabbkaffe. Har väl aldrig riktigt gillat sörjan den lämnat ifrån sig, men ser nu ett användningsområde där maskinen kan göra god nytta.
Om man laddar maskinen med lite långsammare kokkaffe - kan man framkalla diafilm då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar