Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbformaterat fel hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej alla
Skulle behöva hjälp med att jag skulle formatera en skiva och råkade välja fel bokstav så att jag formaterade en hårddisk istället :)
Jag valde snabbformatering och då försvinner ju bara mappträdet har jag för mig
Någon som vet om det går att få tillbaka detta)
Har win 7 och har inte rört hårddisken sedan dess mer än att jag hämtade ett " recoveryprogram" som körs just nu ( M3 Filerescuer)
Vad jag läst så tydligen kan detta ta fram filerna men jag skulle helst vilja få tillbaka mappträdet istället
Något som kan hjälpa till med goda råd?
Mats

Första rådet (men det verkar du redan veta om) är att vara noga med att inte skriva något till disken. I ditt fall verkar det inte vara systemdisken som drabbats, men hade det varit det bör man data-rädda från ett annat system så inte disken används aktivt.

"GetDataBack" är det program jag har haft bäst framgång med. Det har hänt att det gått att rädda även mappstrukturer från diskar som även delvis skrivits över. (T.ex. en påbörjad Windows-installation innan misstaget upptäkts).

Recuva har jag för liten erfarenhet av för att uttala mig om. Det finns säkert fler som har tips & erfarenhet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Första rådet (men det verkar du redan veta om) är att vara noga med att inte skriva något till disken. I ditt fall verkar det inte vara systemdisken som drabbats, men hade det varit det bör man data-rädda från ett annat system så inte disken används aktivt.

"GetDataBack" är det program jag har haft bäst framgång med. Det har hänt att det gått att rädda även mappstrukturer från diskar som även delvis skrivits över. (T.ex. en påbörjad Windows-installation innan misstaget upptäckts).

Tack för ett snabbt svar
Plockade hem GetDataBack igår och skall testa det idag och se vad den hittar
Trodde att det fanns något sätt att "oformatera" disken .
Tycker att det borde finnas för jag tror ju inte att jag är den förste och inte den siste som råkar ta fel bokstav.

Och du har rätt vad det gäller disken , det är den disken jag lägger in nya bilder på innan redigering samt LR infon :) intern extra HD
Har säkerhetskopior på dem flesta bilderna men inte på LR inställningarna så det värsta för mig blir om inte detta kommer fram att alla redigeringar är borta samt då dom sista veckans foto.
Och naturligtvis så har jag sista veckan fått ett antal bilder som jag själv varit extra nöjd med :)

Mats

Lycka till med räddandet! "skönt att höra" att du låter att vara organiserad med diskar/backuper i övrigt, så skadan är begränsad. Jag har sett många värre "skräck-exempel"!

Skickat från min iPhone via Tapatalk

Lycka till med räddandet! "skönt att höra" att du låter att vara organiserad med diskar/backuper i övrigt, så skadan är begränsad. Jag har sett många värre "skräck-exempel"!

Tack
Och det är alltid jag som hjälper andra med deras datorer men denna gången ...........
Jaja man skall ju ha något att göra:)
Jag brukar själv alltid köra med både hängslen och livrem men denna gången hade jag tydligen byxorna nere. :)

Var det en SSD kan det bli svårt, var det en defragmenterad HD så bör det vara ganska lätt.

Det är en defragmenterad HD ( partion av HD)
Har du något förslag som gör att jag kan få tillbaka "mappträdet "eller vad det heter som tas bort vid snabbformatering ?

Det som tas bort vid en snabbformatering är indexeringen. Det som säger vilka minnes adresser varje enskild fil börjar och slutar på. Har även för mig det tar bort start och slut bitar av filerna.

Mitt första tips är att skapa en IMG fil av partitionen. Detta då du absolut inte vill arbeta emot hårddisken direkt. Då datorn kan få för sig att skriva över saker du inte vill. Oftast brukar man rekommendera att man skall koppla bort hårddisken innan man börjar installera program för att få tillbaka data.

Hur du skall göra det är upp till dig. Jag hade dock bäst erfarenhet av Magic Iso innan jag gick ifrån Windows för dryg 2 år sedan.

Sedan efter det när du väl har IMG filen monterar du den i valfritt program för Image filer tex daemon tools.
Efter det är det fritt fram att prova alla recovery program du kan tänkas hitta. Utan risk att förstöra något mer. Då du alltid har IMG filen samt orörda hårddisken.

Jag råkade ut själv för detta en vecka sen. Det var en 2TB hdd. Som någon rekommenderade här GetDataBack NTFS gör jobbet så himla bra. Tänk på att du ska ha lika stor hårddisk som DU SKA KOPIERA FILERNA TILL. ALLTSÅ INTE SAMMA HÅRDDISK.

Lycka till

Jag råkade formatera en hårddisk 1 gång och använde mig av ett program som skulle återskapa den vilket den gjorde till viss del tyvärr, vad jag menar med det är att många foton och andra bilder återställdes till hälften.

Man såg bara övre delen av fotot men inte resten av det och många filer gick inte att öppna igen, fick veta att enda chansen att få tillbaka allt var att lämna in hårddisken till företag som lyckas återskapa allt. Men det skulle med säkerhet försvinna ett antal % av innehållet.

Lycka till..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto