Annons

Snabbfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

dahlgren

Aktiv medlem
Jag börjar känna att min nuvarande snabbplatta inte riktigt matchar min övriga utrustning och planerar att uppgradera till något bättre.

Just nu har jag en Manfrotto Kameraplatta 200PL-14 tillsamans med Snabbkopplingsfäste 323. Vad bör man satsa på som är ett eller två steg bättre än detta?

Jag kan tänka mig att betala upp till 1500 kr.

På stativet har jag en Cullmann Magnesit 25 kulled och min D800.

Bra att du förstår att plattan och snabbfästet är viktig för stabiliteten! Det är det inte alla som gör.

Jag skulle rekommendera att du går på Arca-Swiss standarden, då får du tillgång till anpassade plattor för varje enskild kameramodell och många objektiv från många olika tillverkare i alla prisklasser! Framför allt kan man byta vilken del som helst i systemet och behålla alla de andra.

Vi har till exempel budgetmärken som Benro och några till plus toppklassmärken som till exempel Really Right Stuff (RRS), Kirk, Arca-Swiss. Benro tror jag är ett bra märke att börja titta på och de har en svensk återförsäljare med bra service.

Om du kan köpa ett snabbfäste som du kan montera rakt på din nuvarande kulled kan jag inte svara på, men fungerar inte det tycker jag att du ska titta på en ny kulled, kanske Benros större modeller. Kulldenen gör större skillnad än man tror! Jag är dessutom rätt säker på att Benro Sverige vet om det räcker med ett nytt fäste.

Vad skoj! Hoppas du blir nöjd med det!

Jag har RRS:s motsvarande BH-55 med samma kontroller och lika stor kula, det är faktiskt vad som krävs för att hålla grejerna stilla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar