Annons

Snabbaste friläggningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Behövde denna tröja som frilagd och handjagade då profilen med Airbrush (och shifttangenten för att följa konturen). Brukar använda magicwand för att få det mesta gjort och sen handjaga med Airbrushen, men nu var det för stökig bakgrund för det.

Finns det något tips för riktigt snabb friläggning? Friläggningen måste inte vara tokexakt längs med kanten då tröjan bara kommer vara ca 3-4 cm hög i tryck.

Några tips?

Bilagor

• beskara.jpg
    beskara.jpg
    29.4 KB · Visningar: 1,555
Jag kör fortfarande manuellt när jag frilägger sådana här bilder.

1.
Gå in i kanaler och leta upp den kanal som har tydligast skillnad mellan motiv och sådant du vill ta bort.
I detta fall den blå kanalen.

2. Gör en kopia av den kanalen och gå in i nivåer/levels.
Justera svart/vit-punkt tills det blir en tydlig skillnad mellan motiv och övrigt.

Se bild.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    17.4 KB · Visningar: 1,472
3.
Välj en pensel av lämplig storlek (variera storleken medan du jobbar) och måla i svart färg i det du vill bevara och vitt i det som skall bort.
Jag brukar ha små penslar med ludd på runt 90-95%

Se bild på hur det skall se ut i kanalen när du är färdig.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,459
Senast ändrad:
4.
Ctrl-klicka i kanalen för att skapa en markering av det svarta området.

5.
Vänd markeringen. Ctrl + Skift + i.

6.
Dölj markeringen med Ctrl + h.

7.
Fyll med vitt.

Eftersom du målat med (lite)ludd har du mjuka kanter vilket gör att det blir en snygg friläggning mot vit bakgrund.

Träna på detta så gör du en sådan här bild på några minuter.
Jag tog tid på mig själv och 2 minuter till slutbild.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    8.3 KB · Visningar: 1,448
Stort tack, Mikael! Nu skall jag lära mig något nytt! Riktigt kul!

Mitt sätt tog ca 15 - 20 min, så tidsbesparingen är enorm.

Jag trivs med denna metod som fungerar utmärkt på hårfriläggningar också.
Jag har aldrig riktigt gillat extrahera.

Att kanalen heter ”Levels” och inte ”Blue Copy” beror på att jag döpte om den, gammal vana.

David, i början finns det en risk att det tar 30 minuter...

1. Kan ni ge några tips hur ni frilägger motiv med fluffigt hår helst enligt metoden ovan (Mikael Pertmanns tips) och inte med "Extract".

2.Kan någon berätta hur man ändrar ludd/feather på penslarna i PhotoShop CS.

Daniel.
Om du lägger ut en bild av den typ du vill ha frilagd kan jag (och andra) försöka ta en titt på det.

Principen är densamma, det som krävs är ofta en del målande i kanalen med små penslar för att verkligen plocka fram de hårstrån man vill.

Hårdhet på penslar ändrar du snabbast genom att högerklicka när du målar.

mipert skrev:
Välj en pensel av lämplig storlek (variera storleken medan du jobbar) och måla i svart färg i det du vill bevara och vitt i det som skall bort.
Det låter som en typ av ''quick mask''. Finns det någon orsak till att du inte använder den inbyggda funktionaliteten för det?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto