Annons

Snabbare minneskort eller sätter kameran gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en Canon 70D och ett antal 16 GB Sandisk Extreme 45 MB/s och upplever ibland att bufferten blir full vid serietagningar. Dvs jag måste lätta på avtryckarfingret nån sekund innan jag kan fortsätta. Skulle jag uppleva märkbar skillnad om jag t ex köpte ett SanDisk SDHC Extreme Plus UHS-I 16GB Class 10 80MB/s eller är det kameran som begränsar skrivhastigheten i dagsläget?
 
Något mer!

Har samma kamera och köpte sandisk 80Mb/s kort billigt. Jämfört med 45-korten blev det 1 eller max 2 ytterligare bilder innan bufferten gick i taket. Kameran sätter gränsen när det gäller 70D.
 
Om jag förstått det hela rätt så bör man ha minneskort som är lika snabba som kameran, eller något snabbare.
Det finns ingen anledning att köpa minneskort som är typ dubbelt så snabba som kameran eftersom den ju bara kan skicka infon med en viss hastighet.
Sedan KAN det ju vara så att lite snabbare minneskort har högre kvalitet och därmed kanske mer tillförlitliga.
Och ett högre pris.
 
Jag fotar mycket serietagningar med min D7100.
För mig är det en STOR skillnad mellan 45mb/s och 95mb/s.
Så jag har en drös med SanDisk Extreme Pro SDHC Class 10 UHS-I 95MB/s 8GB, när jag fotar motorsport.
 
Kolla skrivhastigheten när du köper kort, siffran som anges är ofta läshastigheten. Transcend SDHC 64GB UHS-I U3 CLASS 10 95MB/s har tex "bara" 60 MB/s skrivhastighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.