Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba tips på billig kompaktkamera sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

DrMowinckel

Ny medlem
Jag har efter otaliga "oj"-tappningar i golvet lyckats ha sönder min partner in crime på konserter, och är därför i akut behov av en ny. Jag måste köpa en på måndag, då jag behöver den på spelningar onsdag-resten av veckan, och söker därför kvicka tips på vad jag ska satsa på.

Är alltså bara ute efter en amatörkamera för att filma för mitt eget höga nöjes skull. Så det viktigaste är att den fungerar att filma med på konserter, för jag har andra, bättre kameror i fotosyfte. Maxpris någonstans runt 1500.

Fram tills nu har jag kört på en gammal Sony DSC-W17 som varit okej, och jag vill alltså inte ha en som är sämre än den. För att ge ett hum om minikraven: De här videorna är från Orange scenen/Roskilde, respektive en pytteklubb där basen verkligen dödar varenda spelning, och jag tycker att den f.d. kameran hanterade båda helt acceptabelt.

Jag vill m.a.o. att micken är så pass bra att den inte plockar upp basen, oavsett lokal, med resultatet KRSCHHHHPRAAAAAKKKKK, vilket brukar vara det stora problemet med amatörfilmande på konserter.
Tilläggas ska ju att jag inte heller vill ha en bild som brusar, blurrar och/eller hackar sönder och samman - att bilden är jävligt oskarp på ovanstående beror mest på att jag inte ställt in rätt... avståndsinställningar. Ni fattar.

Minst 640 x 480 och 30fps.
Och här, från 0:50 typ, respektive hela videon, har vi två lysande exempel på två olika KRSCHRPPPRRRHSHCHH-ljud jag inte vill ha.

http://www.youtube.com/watch?v=xRQPTgPEeW8
http://www.youtube.com/watch?v=e-9zJnFf4cc

Några förslag?
Har tittat på ultrabudgetalternativen Canon Powershot A495 och Nikon Coolpix L22 - har någon något att säga om dem?

Jag är väldigt tacksam för alla tips, även på vilka modeller jag ska hålla mig undan, för jag har som sagt inte möjlighet att köpa en kamera, testa och sedan ångra mig då jag verkligen behöver en som jag kan lita på den kommande veckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.