Annons

Snabba tider med min SB-800?? Hur gör jag

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Jag har köpt en SB-8oo och vill nu plåta med snabba tider (upp till 1/1000s).
Hur får jag till [FP] High-speed Sync mode på blixten???

Måste jag först ställa in FP high-speed synken på kamerahusen (D70 och F5) och hur gör jag det isf???

Om någon har koll på detta guida mig gärna rättt

Stort tack
Jesper

D70 går endast om du tejpar för vissa av kontakterna (finns trådar om dett - känner dock inte till om det finns risker med detta).
Vet inte hur det fungerar med F5. Prova att ställa in kameran på manuellt.

/Michael

Tack då vet jag när det gäller D70.
Någon som vet när det gäller min F5:a. Visst fan borde man få synk på snabbare tider än 1/300 (custom inställning). Min tidigare Dynax 7:a fixade ju synk på alla tider med Minoltas HS blixt???

Jesper71 skrev:
Visst fan borde man få synk på snabbare tider än 1/300 (custom inställning).

Inte helt säkert! Du måste ha koll på hur slutaren fungerar rent mekaniskt. Om du har ridåslutare så är det bara på de längre slutatiderna som hela filmen/CCDn exponeras samtidigt. Blixtljuset varar kanske bara 1/10.000 sekund. FP bygger på at blixten avfyras sybkroniserat flera gånger och exponerar de olika delarna av bilden allteftersom de är exponerade för ljuset.

Om du är osäker på hur en ridåslutare fungerar så kolla gärna på tråden "gummipropeller" med ett bra bildexempel som belyser detta: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28675

/Olle

Vad är det som är fel i manualen?

Och om jag inte minns fel så måste man läsa både blixt och F5ans manual.

Själv kan jag förstå om man frågar på ngt man inte förstår i manualen men att fråga utan att läsa är bara lathet.

Erik Schalin skrev:
Vad är det som är fel i manualen?

Och om jag inte minns fel så måste man läsa både blixt och F5ans manual.

Själv kan jag förstå om man frågar på ngt man inte förstår i manualen men att fråga utan att läsa är bara lathet.

SB800 manualen sid 60 står det att FP fungerar med kameror kompatibla med CLS. D70 är kompatibel med CLS och borde därför ha FP funktionalitet. I D70 manualen finns ö.h. inte ordet "FP-synkronisering", förmodligen därför at kameran inte har den funktionen. Detta är bara en av flera otydligheter i Nikons manualer.

Håller med om att man bör läsa manualen ordentligt, men i detta fall hjälper det inte. Att det är fel i manualen har jag f.ö. redan påpekat i en tidigare diskussion kring samma ämne: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=290167#post290167. Verkar som sökfunktionen på forumet borde förbättras så att den används lite flitigare, skulle spara en hel del bandbredd och att inte samma frågor hela tiden hela dyker upp igen.

/Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar