Annons

Snabba råd! Nikon D3 hudtons inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har tips om inställningar på Nikon D3an för att få bra hudtoner? Fotojobb nu på morgonen (28 juni, 2008). Tacksam för snabba råd! Contrast, saturation, etc...

Neutral
Skärpa - efter behov
Active D-lighting - Låg oftast, eller Normal vid högkontrastfoto, High = big no no vad jag sett hittils. D3an klarar att lyfta de mörka delarna i en bild bättre än 300an vad jag sett hittils, vilket gör att jag håller 300an på låg i detta läge.
Nyans - 0 ( men behöver utprovas ytterligare )

Sedan kan det ibland var läge att köra utan D-lighting då detta kan ge ngt. för små kontraster vid dagstidningstryck, välj då att öka på kontrasten ~+1

Vitbalans - oftast i Aouto vilket funkar förvånansvärt bra, men inomhus är det forfarande värt att plocka fram ett A4 och köra en "pre"-inställning för att få tämligen färdiga bilder direkt ur kameran.

Sedan finns ju D2x mode 1 men det ger i mitt tycke onödigt platta bilder som passar en kamera med lägre dynamiskt omfång än vad D3an kan prestera.

OBS!
Detta är bara mitt tyckande, ditt kan variera från detta.
Men för mina behov har detta funkat bra hittils, men åsikterna kan revideras något efter ytterligare användande.

Aha,
mina inställningar ger bar GIF-bilder med 128 färger, så glöm dem.
Sätt kameran i porträttläget bara så ska du se att det löser sig.

Tack Nicklas för dina inlägg!

På Nikon D200'an brukar jag köra
sharpening: +1
Tone comp: +
color mode: I
saturaton: normal
hue adjustment: -3

(tagit ifrån http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=16724913)

Jag tycker att det blir fina hudtoner för blandat ljus. Det jag skall fota imorgon (idag) är en fest med både utomhus och inomhusljus och vill ha levererbara JPEG filer ur kameran. Fick tillfälle att få en D3'a nu ikväll, lite i sista minuten, men jag fotar också RAW som back-up, så det är ju inte hela världen om det inte blir perfekt.

Ah, jag tror något hakade upp sig medans jag slog på "ironifiltret".

Jag haqr kört mycket D200 på folk och den är riktigt duktig på detta så länge ljusnivåerna höll sig inom rimliga gränser.
Mkt. behagliga hudtoner medans den i princip struntade i det runt omkring i stället.

Min D3a är bara ~2 veckor gammal men tills jag vet bättre så håller jag fast vid det jag skrev tidigare.
När det gäller D300 som har i princip samma bildkontroll ( men med ngt. mindre kontrast verkar det som ) så funkar dessa inställningar tämligen bra, men ännu ej perfekt.

Sedan kommer ju tycke och smak in i det hela, men dessa inställningar bör ge dig ett reslutat som funkar för de flesta smaker och tryck.

Hej igen Niklas,

Jag är så trött vid tillfället så jag missade ditt fina ironi stick, tack för att du pekade ut det, jag fick mig ett gott skratt på egen bekostnad. Jag hade läst det svaret snabbt och tänkte GIF, hmmm, ja D3'an verkar ju kunna göra allt -finns säkert ett drink mixer som tillbehör, och måste motvilligt erkänna att jag letade efter porträttläget under menyn "ställa in bildkontroll"!!!

Där ser man vad som händer när man är uppe mitt i natten klockan 4...

Mike Anderson Photography skrev:
Hej Jerry,

Jag fotar RAW plus JPEG, för jag kommer att ha en 2000+ bilder som jag vill leverera så färdigt ur kameran som möjligt (i JPEG format).

Oki! Ja, jag kan ju inte bidra med något annars då jag inte har varken en d3 eller för den delen ens en nikon...

Lycka till iallafall!

Funkade det?
Hittade du andra inställningar som funkade bättre så får du gärna dela med dig av dem också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar