ANNONS
Annons

Snabb telezoom med bra bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,
Jag fundrar på att byta min Tokina AF ATX Pro2/4 mot en variant med snabbare AF eftersom jag kommer att fota en del surf. Jag vill dock ha samma fenomenala kvalitet som i Tokinat och snygg Bokeh. Jag läste i ett tÿskt test att bokeh var det enda de hade att invända mot 70-400 SSM G.
Har såklart inte testat själv...

Finns det andra alternativ för mig? Specen är: lika superbildkvalitet som Tokinat, snygg bokeh, snabb (gärna tyst) AF och så ljusstarkt man kan få för <15000 kr nytt.

Om någon har beggat till mig så hojta.
Likaså söker jag ljusstarkt 50mm. (1.4 sony/minolta)

Jag har en a55 och kommer att komplettera med a7xx.

:) Mats

Är 400mm det du är ute efter? Annars skulle jag säga Sigma 70-200 HSM II. (den utan bild stabilisering).

I 50mm facket så kolla på Sonys SAM50f18 den borde vara mest pang för pengarna nu.

Då är det enda valet egentligen Sigmas 100-300F/4. Ett objektiv som både är ljusstarkare och skarpare än Sony-motsvarigheterna. Det har också bättre bokeh-egenskaper, och betydligt mindre CA (vilket ju är viktigt när man fotograferar över vatten).

Kombinera med ett 1.4TC så har du 100-300F/4 och 140-420F/5.6 för 15.000kr.

jag måste erkänna att jag inte testat mitt eget Tokina 100-300/4 men misstänker att det inte är speciellt snabbt med a55an. Kvaliteten är dock dunder men jag ska fota sport så...
Får kolla runt. Det brinner inte i buskarna.

Shoppar nog ett 50mm först.

...och som vanligt blir det mest Tamron SP90n och makrobilder oavsett....
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar