Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb svartvit film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan B

Aktiv medlem
Jag har provat fota en del med "Fuji Neopan 1600", för att slippa använda blixt i stora lokaler. Jag är inte nöjd med resultatet, filmen är fruktansvärt kornig och kontrasterna är verkligen svart eller vitt... Finns det någon bättre svartvit film på tex 800 eller 1600 ASA, eller är man hänvisad till att pressa 400-film? Finns det lab som kan pressa i så fall, eller måste man framkalla själv?

Tja.. ska du ha snabb film så blir det stora korn..Pressning gör inte saken bättre...

Pröva T-Max 3200. Den kan man faktiskt pressa nedåt om man tycker den är för snabb ;)

En variant är att köra Fuji Superia Press 800 och framkalla bilderna i Svartvitt :eek:

Jesper har helt rätt angående t-max 3200. Kör den på 1600 istället.

Du kan nog lämna in den på en del labb men det säkraste är att framkalla den själv.

Pressar du tex tri-x till 800/1600 prova att framkalla filmen med agfas rodinal framk. Ger bra resultat.

När det gäller svartvit i 1600 så har jag bara provat att pressa Ilford HP5 Plus. Jag tyckte att gråskalorna såväl som kornet klarade sig förhållandevis fint.

Du frågade om labb som kunde pressa åt dig. Jag föredrar att framkalla min egna svartvita film men hör med något ''proffslabb'' i närmaste storstad så kan de säkert hjälpa dig.

Neopan 1600

Jag har fotat mycket Neopan 1600, med mycket bra resultat. Så jag känner inte igen din beskrivning av kontrasten och korn. Det du beskriver låter nästan som något gått fel i framkallningsprocessen.

/Pingo

PS

Tycker Neopan 1600 slår T-Max 3200 med hästlängder.

DS

Jag har bilder här tagna med Neopan 1600, i ett album som heter "Konsum i Stensele". Jag har så lite erfarenhet av dessa snabba svartvita filmer att det är svårt att veta vad som är bra och dåligt. :confused:

Re: Neopan 1600

Pingo skrev:
Jag har fotat mycket Neopan 1600, med mycket bra resultat. Så jag känner inte igen din beskrivning av kontrasten och korn. Det du beskriver låter nästan som något gått fel i framkallningsprocessen.

/Pingo

PS

Tycker Neopan 1600 slår T-Max 3200 med hästlängder.

DS

Jag tycker också Neopan 1600 är en mycket bra film för sin känslighet. Bra gråskala och inte alltför kornig med tanke på känsligheten. Jag framkallade i Rodinal, som ju ger rätt grovt korn i sig, men resultatet blev mycket bra.

Stefan B skrev:
Jag har bilder här tagna med Neopan 1600, i ett album som heter "Konsum i Stensele". Jag har så lite erfarenhet av dessa snabba svartvita filmer att det är svårt att veta vad som är bra och dåligt. :confused:

Jag tittade på bilderna men visste inte om jag skulle kommentera dem där eller här.

Det är inte så att bilderna är filmskannade? Jag har vid flera tillfället upplevt att det gjort kornen mer markanta än vid traditionell kopiering. Annars tycker jag kanske att det är ont om detaljer i de mörka partierna men det beror nog inte på filmen i sig.

Om du vill ha något att jämför med så lade jag upp följande temporära hemsida med pressade HP5-bilder vid en liknande diskussion för några dagar sedan.

Dessutom bör det kanske tilläggas att filmer som anges med hög känslighet (som till exempel Fuji Neopan 1600) inte har den känsligheten utan de pressas dit. Om du tittar på kassetten så står det inte ISO 1600 utan EI 1600. Däremot så kan det fortfarande vara en bra film. Jag har hört mycket gott om den och det ligger faktiskt en rulle i mitt kylskåp.

Nu blir jag gråtfärdig när ni kritiserar Neopan 1600. Min favoritfilm, som jag skulle vilja använda jämt om jag hade råd.
Framkallar den i HC110 och får extremt fina bilder. Brukar köra den någon minut kortare än man ska göra. Och det tycker jag gäller alla filmer. Det som står på paketet är lite för kraftigt. Tri-X kan man minska en minut tycker jag, om man nu använder en "normalframkallare". Sen får man ju anpassa framkallningstiden efter förhållandet vid fotografering. Känslan måste tala då man står i mörkrummet. Bäst är att prova sig fram.

Tror jag har en del Neopan 1600 i min samling på Fotosidan. Ni kan ju kika, om ni orkar. Annars gillar jag att pressa Tri-X, just för kornens skull...

Insikter...

Jag har tittat på era bilder, jag börjar inse att man bör framkalla och kopiera själv för att få ordning på dessa filmer... jag har använt svartvita fotopåsar som jag köpt hos Scandinavian Photo, då jag inte har utrustning eller utrymme att hålla till i.

Förresten, "filmscannade bilder", är det någon teknik laben använder nu...?

Re: Insikter...

Stefan B skrev:
Jag har tittat på era bilder, jag börjar inse att man bör framkalla och kopiera själv för att få ordning på dessa filmer... jag har använt svartvita fotopåsar som jag köpt hos Scandinavian Photo, då jag inte har utrustning eller utrymme att hålla till i.

Förresten, "filmscannade bilder", är det någon teknik laben använder nu...?

Du har nog rätt angående framkallningen och kopieringen. Den största skurken är nog kopieringen.

De stora labben belyser nog pappret som vanligt. Däremot så har jag själv funderat på om de nya minilabben skannar traditionella filmer eller om de belyser pappret direkt. De borde printa bilderna med tanke på att de även tar digitalt material och då borde de också rimligtvis filmskanna. Finns det någon som vet?

Med min fråga tänkte jag närmast på om du hade läst in negativen eller kopiorna till datorn. Nu när jag vet att du lämnade iväg framkallningen och kopieringen så skulle jag gissa på att du läste in kopiorna. :)

Re: Re: Insikter...

Jörgen skrev:

Du har nog rätt angående framkallningen och kopieringen. Den största skurken är nog kopieringen.

De stora labben belyser nog pappret som vanligt. Däremot så har jag själv funderat på om de nya minilabben skannar traditionella filmer eller om de belyser pappret direkt. De borde printa bilderna med tanke på att de även tar digitalt material och då borde de också rimligtvis filmskanna. Finns det någon som vet?

Med min fråga tänkte jag närmast på om du hade läst in negativen eller kopiorna till datorn. Nu när jag vet att du lämnade iväg framkallningen och kopieringen så skulle jag gissa på att du läste in kopiorna. :)

Jodå, visst är det kopiorna jag scannat, jag har en fyra år gammal flatbäddsscanner med dialock. Att scanna direkt från negativen brukar inte alls bli bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar