Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb slutartid vid makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Linbacker

Medlem
Försökte mig på att fota en vattendroppe i makro häromdagen. Det kräver ju en rätt snabb slutartid för att frysa droppen. Testade då att ha 1/500 utan blixt och bilden blev självklart kolsvart. Nu har jag bara popup blixten så jag slog på den. Men upptäckte då att jag inte kunde ha snabbare slutartid än 1/200 vilket gjorde droppen lite oskarp. Någon som vet varför det blir så och vad jag skall göra?

Använder man alltid blixt vid den typen av fotografering? Måste det i så fall vara en extern? Hur får jag upp slutartiden med min blixt?

Jag har en Nikon D60 och använder ett Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro

/Henrik

Senast ändrad:
Att slutartiden bara är 1/200 är inget problem. Man kan frysa en rörelse med blixten, genom att ställa in kameran så att blixten blir enda ljuskällan tex f5,6 1/200. Det enda som syns på bilden nu är det som belyses av blixten och eftersom blixten lyser en väldigt kort tid (kortare än slutar tiden 1/200) så kommer du frysa rörelsen.

Försökte mig på att fota en vattendroppe i makro häromdagen. Det kräver ju en rätt snabb slutartid för att frysa droppen. Testade då att ha 1/500 utan blixt och bilden blev självklart kolsvart. Nu har jag bara popup blixten så jag slog på den. Men upptäckte då att jag inte kunde ha snabbare slutartid än 1/200 vilket gjorde droppen lite oskarp. Någon som vet varför det blir så och vad jag skall göra?

Använder man alltid blixt vid den typen av fotografering? Måste det i så fall vara en extern? Hur får jag upp slutartiden med min blixt?

Jag har en Nikon D60 och använder ett Sigma 70-300 f4-5,6 APO DG Macro

/Henrik

Varje kamera har en specifik max slutartid -X synk.Du kan inte utan specialblixt och särskilda kameraegenskaper överskrida den.Kolla i bruksanvisningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar