Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb slutare med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Har en Nikon D200 och en SB800 blixt.

Nu ska jag fotografera en person med blixt, i mot relativ ljus bakgrund, och att få en perfekt exponering utan blixt är nog svårt.

Ska köra blixten på TTL och kompensera efter den effekt jag vill uppnå, och sen använda en slutar tid på kanske, 1/2000 sek. Kan det strula till det och ha snabb slutare vid blixt foto? Kanske inte så smart och köra 1/1 på blixten, då lär batteriet ta slut snabbt, vill ju i själva verket bara använda den som fillflash.

Du kan inte ha snabbare slutartid än blixtsynktiden brukar ligga på runt 1/200

Om du har kortare tid kommer blixten inte lysa upp på hela rutan utan enbart i en smal springa.

/ Marcus

johan_w skrev:
Har en Nikon D200 och en SB800 blixt.

Nu ska jag fotografera en person med blixt, i mot relativ ljus bakgrund, och att få en perfekt exponering utan blixt är nog svårt.

Ska köra blixten på TTL och kompensera efter den effekt jag vill uppnå, och sen använda en slutar tid på kanske, 1/2000 sek. Kan det strula till det och ha snabb slutare vid blixt foto? Kanske inte så smart och köra 1/1 på blixten, då lär batteriet ta slut snabbt, vill ju i själva verket bara använda den som fillflash.

För att få en sådan slutar tid är det väl FP läge som gäller. Det som strular är att ljuset inte når lika långt vid FP läge och då kommer du få en underexponering!

Detta vill säga om jag inte är ute och cyklar, Har för mig att man kan använda en snabb tid på blixten och långsamm på slutaren och få fryst föremålet ändå! Lycka till!

så man kan inte köra TTL och få en medelton vid 0 om man kör med snabbare slutartid än synktiden?

Det beror ju helt på hur mycket befintligt ljus som finns. Om det är upplättnad du vill ha bör FP-läget räcka till bra. det är ju just det som är fördelen med det, att man kan använda blixten som upplättnad vid snabba slutartider.

en fråga om ledtal.

bländare = ledtal / avstånd (i meter)

man tar ledtalet i detta fall 56 och delar det med avståndet som är uppskattningsvis 2 meter, och det ger mig talet 28. Betyder det bländare 28? Hur gör man om objektivet inte kan blända ner så mkt??

tacksam för svar.

Senast ändrad:
johan_w skrev:
en fråga om ledtal.

bländare = ledtal / avstånd (i meter)

man tar ledtalet i detta fall 56 och delar det med avståndet som är uppskattningsvis 2 meter, och det ger mig talet 28. Betyder det bländare 28? Hur gör man om objektivet inte kan blända ner så mkt??

tacksam för svar.

Det där behöver du bara ha kläm på om du ska använda blixten manuellt. TTL- automatiken sköter det där annars. Ledtalet anges utifrån blixtens fulla kapacitet, vill man använda större bländaröppning får man således minska styrkan på blixten.

Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att ta ett motljusporträtt med liten bländare om man vill använda blixten som ifyllnadsblixt???

Sahlberg skrev:
Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att ta ett motljusporträtt med liten bländare om man vill använda blixten som ifyllnadsblixt???

Varför skulle inte det gå? Med liten bländare behövs ju längre slutartid. Eller vad menar du?

Ahh, otydligt av mig. Jag menar litet bländartal naturligtvis. Alltså med bländare 2.8 ute en solig dag blir det ingen bra bild med slutare 1/200 som blixten vill ha.

I Canonvärlden finns det high-speed sync. vilket gör att blixten kan dosera ut ljus på kortare tid än den normala blixtsynktiden (ca 1/200 s), genom att pulsa blixten i takt med att slutarspringan löper över filmen, istället för i vidöppet läge. Räckvidden brukar nli lite kortare på blixten i HS-läger. Kan ränkas heta "Fast Sync" som motsatts till "Slow Sync" som är ett begrepp jagvillminnas finnas i Nikonvärlden.

Jag är nästan säker på att denna funktion även finns i Nikonsystemet, antigen styrbart från kameran eller styrbart från blixten. Hittar du funktionen och din blixt klarar att hantera detta är det detta det jag förmodar att du letar efter och då ska du kunna ställa in kameran på f/2,8 1/1500 s eller så och få blixtljus.

På D200 ställer man in blixtsynktiden på 1/250 (FP auto).
Sedan går det utmärkt att använda slutartider ända upp till 1/8000 sek för att släcka ljus i bakgrunden.

Räckvidden blir som tidigare sagts betydligt kortare. Min SB-800 räcker bara upp till 4 meter i det läget med gott om ljus från andra ljuskällor. Inomhus blev det bara 0.9 meter med 1/8000. Sänker man slutartiden blir det naturligtvis längre räckvidd...

Exakt hur FP fungerar vet jag inte...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar