Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb pålitlig skrivare att använda on location

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Har funderingar på att skaffa en skrivare att ha med vid eventfotograferingar, för att skriva ut och lämna bilder direkt (tänk barnporträtt på tivoli).

Hög bildkvalitet är ett absolut krav.
Pålitlighet (den får inte falera, drivrutiner etc måste vara stabila). Om bläck etc tar slut skall det vara snabbt enkelt att byta (gärna stora behållare)
Den behöver dessutom vara snabb, helst inte mer än 1 minut för en utskrift (10x15m) i hög kvalitet.

Jag skulle tro att en Canon Selphy (sublimeringskrivare) skulle kunna vara något, men någon som känner till någon bra bläcktråle som skulle kunna funka, vore bra att även kunna skriva ut större bilder än 10x15. Skrivarvärlden är verkligen en djungel, så jag behöver rekommendationer...

Kan inte bidra med något konkret tips, men kan nämna att Canons sublimeringsskrivare (och säkert andra av samma typ) är extremt dammkänsliga.

Man kan i princip räkna med att det alltid är fläckar på utskrifterna. (Skivaren matar pappret fram och tillbaka så även om det var rent från början har det chansen att plocka på sig damm till nästa färglager.) Annars är de smidiga och har hyfsade färger. För mig är det inget jag känner att jag kan ge till kund, utan används endast som provutskrift.

någon bra bläcktråle som skulle kunna funka, vore bra att även kunna skriva ut större bilder än 10x15.
De bläckstråleutskrifter jag får fram tål inte regnstänk. Min skyltleverantör har en Roland cutter/printer som skriver med bläck och använder värme och de utskrifterna blir väderbeständiga.
En bra laserskrivare är nog det enda som skulle fungera om dina kunder får några regnstänk på sin nyutskrivana bild.
//Bosse

Tack för info om sublimeringsskrivare, då stryker jag det från listan.

Regnstänksrisken går nog att hantera, så en bra, stabil bläckstråleskrivare (helst med stora patroner) är nog vägen att gå.

Jag skulle satsa på en Canon Pixma variant med bra storlek på bläckpatronerna. Sitter inte patronerna på släden med skrivarhuvudet utan i maskinkroppen så kan du vara säker på att de går att byta ut under drift. Detta är dock ett mindre problem då det tar 30sec att byta patroner. Vad gäller fruktbeständigheten så beror det i största del på mediet du printar på. Det finns media som klarar väta galant (enligt egen erfarenhet där vi sköljt bilden under vattenkranen och inte en droppe bläck lossnar). De skriver dessutom ut kantfria utskrifter i många olika format, vilket ger ett mer proffsigt resultat och kunden kommer tro att det kommer från ditt miljonlabb runt hörnet. Jag skulle också försöka hitta en variant med lite hårddisk så att maskinen kan buffra upp dina utskrifter för att minimera felmarginal. (mindre viktigt vid direktkopplad maskin via usb)

Canons drivrutiner är lätta att förstå och väldigt pedagogiskt uppbyggda. man kan sällan göra fel.

Vad händer om kunden råkar nysa så att det stänker på sin nya bild? Det går väl inte att ta betalt för bilder som är fuktkänsliga?

Första reaktionen är kanske inte att trycka trynet i sin nyköpta bild om man skall nysa, och för det andra så är det inga som helst problem om så skulle vara fallet.

Mvh
Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar