Annons

Snabb objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
I helgen upptäckte jag att man behövde ett snabbare objektiv. Sigmas 120-400 var långsammare än en snigel i uppförsbacke när den försökte hänga med flygande fåglar. Har ni tips på snabbare objektiv som ligger i det omfånget?
För första gången börjat jag fundera att byta system då kravet blir allt högre för mig.

I helgen upptäckte jag att man behövde ett snabbare objektiv. Sigmas 120-400 var långsammare än en snigel i uppförsbacke när den försökte hänga med flygande fåglar. Har ni tips på snabbare objektiv som ligger i det omfånget?
För första gången börjat jag fundera att byta system då kravet blir allt högre för mig.

Jag har fotograferat ormvråk efter landsvägarna i sommar med mitt DA* 50-135 och en K-5:a i AF-C läge och det har fungerat väldigt bra. Med hjälp av quickshift så ställer jag skärpan grovt med handen och sedan finjusterar linsen och huset åt mig. Precis så som jag gör när jag fotograferar amerikansk fotboll. Det fungerar mycket bra. Har även använt samma teknik med min fd DA* 60-250mm.

Jag tar bilder på flygande fåglar med min Pentax DA 300 mm. Funkar bra, exempel på mina fågelbilder kan du gärna kolla i mina album.

Wilhelm

Tack, lite hjälp på väg av den svåra djungel av bra objektiv.

Visst är en djungel, gärna vill man ha en 400/2,8 mm objektiv på en så kallad fullformat kamera men detta kan man bara drömma om.
400/5,6 pentax med snabt HSM motor skulle passa bra, men det finns inte på marknaden.

På min önskelista står en 1,4 konverter till mitt 300 mm objektiv, men icke, går inte at köpa idag.

Å andra sidan ett 300 mm objektiv på en APS-C (?) format motsvarar 450 mm för en fullformat kamera.
400 mm motsvarar 600 mm, följa en flygande fågel genom kamerans sökare med ett utsnitt som motsvarar 600 mm är svårt.

Bästa allternativet vore 300/2,8 med snabb HSM motor och med en 1,4 konverter. Skulle motsavara ett ca 420/4 mm objektiv. Sigma erbjuder denna variant till Nikon och Canon, frågan är om det tillverkas även till Pentax.

//Wilhelm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar