Annons

Snabb kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

babyo

Ny medlem
Hej!

Jag har letat och letat i forum och diverse andra ställen men inte hittat vad jag söker.

Jag söker efter en snabb digital kompaktkamera, och med snabb menar jag då att jag vill kunna ta upp kameran ur fickan och bara knäppa av en actionbild som inte blir suddig. Jag har provat några men resultaten blir sjukt dåliga, blixten laddar ofta segt och blixtrar flera gånger innan den faktiskt tar bilden vilket är ganska störigt. Känns som att fota med en iphone.

Fotar vanligtvis med en analog kompaktkamera som såklart är supersnabb och det är en sån digital kompaktkamera jag skulle vilja ha.

Min budget är ganska låg för jag är student, men kan tänka mig att spara ihop för att ha råd så tänk inte för mycket kring budget ändå.

Tack på förhand!
 
Första svaret i den viktigaste tråden någonsin.. Fick upp den när jag googlade på liknande fråga. Bra fråga, en kompaktkamera ska starta ögonblickligen, inte ta flera sekunder innan man kan ta en bild. Den ska fokusera ögonblickligen, blixten ska slå av ögonblickligen, den ska INTE visa bilden i flera sekunder på skärmen automatiskt när man tagit bilden så man måste trycka 2ggr på avtryckaren för att ta nästa. Hur jävla svårt ska det va? Dessutom ska den ha "leaf shutter", minst en 4/3 sensor och få plats i jackfickan utan att kännas som en klump. Varför har inte detta koncept släppts ännu?
 
Begagnad Fujifilm XE1 med Analogg objektiv och adapter. Ca 1500kr. Kör med Zon focus på F8 så e saken klar.
@XFtales alla bilder tagna med XE1an och ett billig manuell objektiv
 
Jag får slå ett slag för den visserligen lite ålderstigna Fuji X70. Väldigt platt objektiv som inte behöver fällas ut, så den startar om inte ögonblickligen så helt okej. Funkar bra för mig som ofta behöver vara snabb. Jag gissar att nyare XF10 är snabbare. Den har bättre sensor, men saknar dessvärre blixtsko. 28 mm som på Ricoh – knappast fisköga, men kanske inte perfekt för alla.
 
Första svaret i den viktigaste tråden någonsin.. Fick upp den när jag googlade på liknande fråga. Bra fråga, en kompaktkamera ska starta ögonblickligen, inte ta flera sekunder innan man kan ta en bild. Den ska fokusera ögonblickligen, blixten ska slå av ögonblickligen, den ska INTE visa bilden i flera sekunder på skärmen automatiskt när man tagit bilden så man måste trycka 2ggr på avtryckaren för att ta nästa. Hur jävla svårt ska det va? Dessutom ska den ha "leaf shutter", minst en 4/3 sensor och få plats i jackfickan utan att kännas som en klump. Varför har inte detta koncept släppts ännu?
Med stora jackfickor stämmer detta väl in på en EOS 1D-X förutom avseende centralslutare.
För att vara riktigt snabb ska den inte gömmas i fickan.

(Sorry, kunde inte låta bli) :cool:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.