Annons

Snabb kompakt för familjen?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Någon som har bra tips på en budget (<3000kr) kompakt digital som är snabb. Jag har fastnat för Minolta Z3 som jag har testat. De nyare kompakterna har jag inte testat och undrar om dom är generellt snabbare (tiden från pekfingret på avtryckaren tills bilden är tagen)?

Mvh
Máts

Sony DSC P200 är min rekommendation. Sju miljoner pixlar, bland de allra snabbaste modellerna på marknaden (klart snabbare än Ixus 50), kraftigt batteri, klarar fokus i mörker rätt skapligt och ger mycket bra bildkvalitet. Lågt brus på ISO 400. Pris: Ca 3700 kr.

Det är syrran som ska ha kameran och <3000 kr gäller som behård gräns.

Ska kolla Canons inne på affär'n.

:)

Snabb, då kan jag rekommendera Ricoh Caplio R1 eller R1v. Snorsnabba kameror, problemet är som med många andra kompaktdigitaler att de har jätteliten sensor vilket ger ett dåligt dynamiskt omfång. Min R1v har dessutom en massa mjukvarubuggar som de inte verkar vilja åtgärda som givetvis drar ner mitt omdöme om kameran.

Jag köpte, och returnerade, just en Caplio R1v. Värsta skräpet! Min Coolpix 885 var bättre. Randigt i lågdagrar och buggig mjukvara. Urdåligt dynamiskt omfång (256 färger?) och buggig mjukvara...

Köpte även en Pentax Optio WP, även den returnerad, som inte kunde fokusera öht. Ute i direkt solljus funkade det men i skugga? Näe...

Nu vet jag inte vad jag ska välja men Ixus 40/50 och Konica Minolta X60 står på tur för utvärdering.

Jag köpte en Nikon Coolpix 5900 åt frugan. Jag är väldigt positivt överraskad av bildkvalité, uppstartstid och tiden mellan att man trycker på avtryckaren till bilden tas är försumbar. Rekommenderas starkt. Vill du ha ännu fler pixlar (denna har 5 Mpxl) så finns Coolpix 7900 för några hundra extra och 7 Mpxl.

mvh

Fredrik

:)

Inte lätt detta. Jag ser fördelen med Minoltan att den har bra möjligheter för film. Bildstabilisering är ju ett plus sen ska bildkvaliteten inte vara super men va tusan. Det är ju inte kasst. Jag skulle vilja hitta en tabell över hur snabba kompakterna är eftersom det är en parameter jag sätter mycket högt för en familjekamera.
/M

ANNONS