Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb hjälp om inställningar önskas :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Jag ska strax iväg och försöka fånga några fåglar på bild. Bilderna jag testat hittills har blivit superdåliga, då jag inte lyckats hitta vad jag ska ha för inställningar.
Så hjälp med detta önskas :)
Fåglarna jag ska fota kommer att sitta i träd som är några meter bort. Jag ska använda stativ, Nikon D50 & Tamron 70-300.
Vilket program bör jag välja på kameran & sedan vilken iso, bländare, slutartid m.m?
Just nu är det lite soligt ute & himlen kommer förmodligen att synas en del genom grenarna i bakgrunden på fotot. Så antar att vissa bilder kommer solen att synas & vissa kommer va i skuggan. Och vissa foton kommer att ske vid vattnet.
 
Omöjligt att ge dig exakta inställningar eftersom ingen vet hur ljust/mörkt det kommer bli eller hur situationen ser ut.
Lite generella råd. Om det är tillräckligt ljus ute så använd INTE stativ. Stativ gör dig väldigt långsam och du kommer garanterat inte hinna fånga fåglar om dom flyger iväg om du använder stativ.

Använd så snabb tid du bara kan. eftersom det trots allt är dagsljus ute så bör minst 1/300 kunna gå att använda, säkerligen snabbare tide. Använd en stor bländare, största som du kan på objektivet om objektivets kvalitet tillåter det. f5,6 eller större.

Lägsta ISO talet du kan, 100 eller 200 beroende på vad din kamera klarar.

När ljuset börjar fall så höj ISO efter hand, men inte för mycket eftersom det resulterar i brus.

Om fåglarna bara sitter på en gren så kan du när det mörknar lite använda stativet, men du kommer märka att du kommer bli betydligt klumpigare och långsammare.

Lycka till
 
Hur skall man kunna svara på detta?

Ett litet generellt tips får det bli.

Välj ett program där du låser tiden till t.ex.1/125. (På Canon heter det Tv)Denna tiden räcker till om fågeln sitter hyggligt stilla OCH att du är tämligen stadig på handen eller kör med stativet. Annars bör du gå upp till 1/500 för att vara ganska säker på att du inte får rörelse oskärpa. (300*1,6 = 480)

Kika i sökaren vilken bländare kameran vill välja. Välj ett ISO-tal som ger en ganska stor bländare. I ditt fall bör det bli runt 5,6 eller lite mer. Så hade jag gjort för att få ett kort skärpedjup som bara täcker fågeln.

Sedan var det så klart problemet med exponeringen. En svart fågel vill kameran göra lite ljusare och en vit fågel blir gärna lite grådaskig beroende på hur mycket fågeln fyller sökaren. Svart fågel -1,5, en vit fågel +1,5 i exponeringskompensation. Värdena bara grova tips.

Hoppas att detta var till lite hjälp.

//Micke
 
Tja, Kalle var före men jag tycker att vi är något så när samstämmiga i tipsen.

Lycka Till!

//Micke
 
Du har väl redan stuckit iväg men visst ska du använda stativ, självklart. Sätt dig i lugn och ro på ett bra ställe så kanske fåglarna blir mindre på sin vakt och blir avspända och naturliga.

Du kan lugnt rikta in dig på motivet och bara vänta på ett trevligt tillfälle att ta bild utan att stå där och bli trött i armen.

Använd A inställningen där du väljer bländare och blända ner ett eller två steg om ljuset tillåter det, tänk inte så mycket på tiden det blir,får du skarp fågel med rörelser i löv runt om så ser det säkert fint ut.

Ta några testexponeringar med olika kompensationsinställningar så hittar du strax det som passar.
Mvh/Gunte..
 
Det råder lite delade meningar angående stativ under fullt dagsljus, prova dig fram, det lär ju inte försvinna fåglar dom närmsta åren så du har råd att misslyckas :)

Dock har du inte råd med att inte lägga upp lite bilder från fototuren! det är ett krav :)
 
Kan inte se nån anledning att inte använda stativ? Du ska väl inte springa efter fåglarna?
Blir betydligt fler skarpa bilder om du använder stativ & snabba tider/stor bländaröppning..
Håller med Gunte, sitt still & bara vänta..

Good luck
 
Oj, oj, oj! Detta med fotografering var svårare än vad jag trodde. Gårdagens bilder blev totalt misslyckade. Kom iväg lite sent, så det blidde inga småfåglar utan stannade till vid sjön istället. Testade alla tänkbara inställningar men inget blidde bra.
Dom första bilderna jag tog såg det ut som x2000 hade dundrat förbi. Oj, sådana fartränder det blev. Sedan blidde jag av med dom värsta fartränderna iaf, men det gick inget vidare ändå.
Jag testade med lågt iso och bländare runt 5.6, kanske var det "slutartiden"?" jag inte fick ordning på, kanske vred ratten åt fel håll? För det står ju inte tex. 1/500 på skärmen när man ska ändra det utan en massa andra siffror. :)
Eller kan det ha haft & göra med att det inte var så ljust ute längre? För för några dagarsedan tog jag bättre bilder när jag handhöll kameran, men då var det ljusare ute.
Jag gav upp rätt snabbt och satte mig i gräset & fota en blåklocka ist, med betydligt mkt bättre resultat :)
Med stor risk för att göra bort mig så lägger jag in mina bilder här så kanske ni kan se vad det var jag gjorde fel.
Ska iväg idag sen igen & hoppas på större tur denna gången :)
 
Senast ändrad:
Denna bilden ser ut ungefär som den ovan om jag tittar på den i 100% storlek, zoomar jag ut så ser dom skarpare ut, men vilket dom absolut inte är.
 
Senast ändrad:
Kanske testa att ställa kameran i fullautoläget? Sen kan nog ett stativ behövas om du ska köra på max brännvidd (300 mm på ditt tamron). Det blir skakigare ju längre brännvidd du använder.

Kör du något annat än helauto, testa med ett högre iso-tal.

Brukar bli en massa gnäll från folk här när man föreslår för nybörjare att läsa på lite fototermer. Men jag tycker ändå att du ska göra det. Då blir det lättare att ta skarpa bilder.


/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.