Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb hjälp med objektiv val!

Produkter
(logga in för att koppla)
I princip ingen alls. Det spekuleras i att coatingen skulle kunna skilja men det har nog ingen större betydelse i så fall.
 
papi skrev:
I princip ingen alls. Det spekuleras i att coatingen skulle kunna skilja men der har nog ingen större betydelse i så fall.

Tack för ditt snabba svara Patrik :)
okej, men de känns lite konstigt att det ena är 1000:- billigare och är i princip samma objektiv som de andra?
 
pial skrev:
För att det står Pentax på det dyrare?

jo men det jag menar att de är "samma" objektiv och de ena kostar 1000kr mer än de andra. 1000kr för ett en text där de står pentax. de är för mig lite onödigt.

Men nu är de ju så att jag ska beställa, vilket skulle ni rekommendera? vad är de för skillnader?
 
Gissar att Samsung har valt att sätta ett mycket lågt pris för att man är ny på marknaden och kan behöva lite konkurensfördelar. Jag hade valt det billigare som i tester visat sig vara minst lika bra.
 
PontusKling skrev:
Hallå!

Nu är de så att jag ska införskaffa mig en Pentax K10D och ska även köpa ett 50-200mm objektiv.

där kommer ni in i bilden, är det nån som vet vad det är för skillnad på dessa två objektiv?

Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-200sam
och
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SMC50-200

Tack på förhand
/Pontus

Hej Pontus när du ändå kollar på prisklassen runt 2000:- så ta en titt på Sigmas APO 70-300 för 2285:- ligger mycket välbalanserat i handen tillsammans med kameran dessutom ger objektivet riktigt bra bildkvalitet för dom pengarna.Lite tyngd på prylarna gör att det blir lättare att plåta rörliga motiv.Skall det bli optimalt skall du skaffa ett batterigrepp för 1750:-.Detta är välinvesterade pengar.

//Benny
 
Re: Re: Snabb hjälp med objektiv val!

DRIVER skrev:
Hej Pontus när du ändå kollar på prisklassen runt 2000:- så ta en titt på Sigmas APO 70-300 för 2285:- ligger mycket välbalanserat i handen tillsammans med kameran dessutom ger objektivet riktigt bra bildkvalitet för dom pengarna.Lite tyngd på prylarna gör att det blir lättare att plåta rörliga motiv.Skall det bli optimalt skall du skaffa ett batterigrepp för 1750:-.Detta är välinvesterade pengar.

//Benny

okej, då ska vi kolla in sigmas 70-300mm.
batterigrepp ett extra batteri och kamera ska införskaffas nu dom närmsta dagarna :)

Edit: är de ett bra objektiv för att fota skidåkning med, eller är pentax 50-200 bättre då?
 
Senast ändrad:
Förut trodde jag att det bara är loggan som skiljer, men ser nu att zoom och fokus greppet ser annorlunda ut.
Skidåkning? ja, det beror på avståndet.

Värdepaketet har ett bra UV-filter och microtrasa är bra, bra pris.
 
Vill minnas att i våras, när jag själv stod inför samma val, så ansåg de flesta att pentax/samsung var den bättre optiken. Enda anledningen att välja Sigman var om man tvunget ville ha 300mm.

Att Samsungen är billigare än Pentax gäller inte överallt, i vissa länder (kommer inte ihåg vilka som nämdes) så var förhållandena de omvända. Andra påstod att Samsung och Pentax inte var tänkta att säljas på samma marknad. Jag vet inte.

Jag slog iallafall till på en Samsung 50-200. Rätt skarp faktiskt, troligen oslagbar för den ringa pengen.
 
Re: Re: Re: Snabb hjälp med objektiv val!

PontusKling skrev:
okej, då ska vi kolla in sigmas 70-300mm.
batterigrepp ett extra batteri och kamera ska införskaffas nu dom närmsta dagarna :)

Edit: är de ett bra objektiv för att fota skidåkning med, eller är pentax 50-200 bättre då?

Att plåta action med ett objektiv i budgetklassen funkar men det fokuserar inte lika snabbt som ett semiproffsobjektiv som t.ex. Sigma 70-200 2,8.Men visst går det.Och då skiljer det ju dessutom ett antal tusenlappar.Med Sigma 70-300 har du ju en brännvidd på c:a 450mm i 300 läget,i 200mm läget har du c:a 300mm dom millimetrarna kan vara guld värda.

//Benny
 
Gimbal skrev:
Vill minnas att i våras, när jag själv stod inför samma val, så ansåg de flesta att pentax/samsung var den bättre optiken. Enda anledningen att välja Sigman var om man tvunget ville ha 300mm.

Att Samsungen är billigare än Pentax gäller inte överallt, i vissa länder (kommer inte ihåg vilka som nämdes) så var förhållandena de omvända. Andra påstod att Samsung och Pentax inte var tänkta att säljas på samma marknad. Jag vet inte.

Jag slog iallafall till på en Samsung 50-200. Rätt skarp faktiskt, troligen oslagbar för den ringa pengen.

även i sverige kostar vissa av samsungs objektiv mer än pentax, har för mig att 10-17 och 12-24 kostar mer.
 
Vilket av dessa objektiv tror ni är de mest prisvärda och de jag har mest användning av nu när jag ska fota skidåkning?


1. SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO PENTAX
1 495 kr

2. PENTAX OBJEKTIV SMC-DA 50-200/4,0-5,6 ED
2 275 kr

3. SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG APO MACRO PENTAX
2 295 kr

4. Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
1150 kr
 
Jag skulle nog råda 4'an. Tror knappast du behöver mer än 200mm, eller på hur långt håll ska du fota skidåkningen?
Står du i en vanlig skidbacke och fotar polare när de passerar räcker det gott. (Då kan till och med 70mm bli för mycket)
 
Jag håller med Leif.

När det gäller brännvidder är det väldigt olika vad man föredrar. Skidåkning kan även se kul ut med vidvinkel om man kommer tillräckligt nära.

Jag har två av objektiven du väljer mellan. Dels ett äldre Sigma 70-300 (nr1 antar jag). Detta är det nästan omöjligt att få bra skärpa med i 300-läget.
Sen köpte jag Samsung 50-200 (nr4) istället för Pentax variant ju pga priset. Den är kanon. Mycket skarpa bilder.
Hade varit prisvärt även om den kostade det dubbla.

Mitt råd är att köpa Samsung-gluggen och göra något annat för de resterande pengarna. Är du inte nöjd kan du nog ganska enkelt sälja den utan att förlora särskilt mycket pengar.

Du kan förresten få köpa mitt Sigma billigt. Stämmer kanske inte med mina tidigare råd men jag kan inte sälja det annat än väldigt billigt. Du kan ju alltid köpa två för att testa!

Lycka till.

// Rikard
 
Jag har Pentax-objektivet (nr 2) köpt begagnat i perfekt skick för 1200. Blev glatt överraska över hur skarpt det är. Dessutom är det väldig smidigt, endast 5mm längre än kit-objektivet, så det går ner i min lilla beredskapsväska.

Valde mellan exakt samma objektiv som du, men måste erkänna att jag till stor del valde efter vad som dök upp begagnat.

/ Jonas
 
håller med föregående

Välj absolut inte Sigmat 70-300.
Jag hade ett och det var som smörpapper framför bilden.Dessutom gott om CA och framfokusering.
Däremot skall APO 70-300 vara bättre, men det är en tusing till..
L Marunga
 
PontusKling skrev:
Vilket av dessa objektiv tror ni är de mest prisvärda och de jag har mest användning av nu när jag ska fota skidåkning?


1. SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO PENTAX
1 495 kr

2. PENTAX OBJEKTIV SMC-DA 50-200/4,0-5,6 ED
2 275 kr

3. SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG APO MACRO PENTAX
2 295 kr

4. Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
1150 kr

Då kan jag lägga till ett objektiv till nämligen Pentax egna 75-300 4,5-5,8.Kan ju vara intressant med tanke på priset 1495:- på Cyberph.inkl.filter putsduk.
Ang.Sigma 70-300 APO.så skall det som säljs idag inte förväxlas med den gamla modellen då den nya har bättre optiska prestanda.
Skall man plåta på längre brännvidder så rekommendras minst ett enbent stativ det är mycket värdefullt och lätt att ta med sig,jag har nästan alltid med mig detta.
//Benny
 
DRIVER skrev:
Då kan jag lägga till ett objektiv till nämligen Pentax egna 75-300 4,5-5,8.Kan ju vara intressant med tanke på priset 1495:- på Cyberph.inkl.filter putsduk.
Ang.Sigma 70-300 APO.så skall det som säljs idag inte förväxlas med den gamla modellen då den nya har bättre optiska prestanda.
Skall man plåta på längre brännvidder så rekommendras minst ett enbent stativ det är mycket värdefullt och lätt att ta med sig,jag har nästan alltid med mig detta.
//Benny

Tack för alla goda råd!

vad skilljer Pentaxs 75-300 och samsungs 50-200?
vilket är de prisvärdaste ?
 
DA50-200 tillhör den nyaste serien och just DA50-200 har kvick-fokus(vrida fokus när kameran står på AF), FAJ75-300 är från serien som fanns före.
FAJ75-300 ska visst vara skarp, men den har CA.
CA yttrar sig som färgkonturer där det är hög kontrast. Om du klickar på länken och kollar objektivet så ser du att får bra omdöme men kritik på just CA. Om du tittar på bilderna så kan du se blåa grenar mot vita moln...
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_1645_4/index.htm

Objektiv som har funnits ett tag finns det "alltid" trådar om, så du kan söka(Forum/Sök) och sen fyller du in namnet(tex 75-300) och Pentax forum....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.