Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabb fråga ang facebook

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj vilken diskussion det blev av den här lilla snabba frågan.
För det första, jag är nog inte ensam om att marknadsföra mig via facebook då vi lever i ett samhälle där sociala medier är en del av vardagen.
för det andra skriver jag liksom många andra, avtal med mina kunder där de själva fått avgöra vad som är okej med dem. Jag lägger inte ut någon på varesig hemsida eller facebook utan tillåtelse.

Hur gör ni andra? Hur fasen visar ni upp en portfolio på er hemsida om ni inte visar bilder på era kunder? Och varför skulle facebook vara ett sämre ställe att visa sina foto än hemsidan?

Jag tvingar ingen kund att ta kort hos mig (eller finnas på internet överhuvudtaget) så det är fritt fram att gå till en annan om inte det inte faller personen i fråga i smaken att ta sina kort hos mig :)

Oj vilken diskussion det blev av den här lilla snabba frågan.
För det första, jag är nog inte ensam om att marknadsföra mig via facebook då vi lever i ett samhälle där sociala medier är en del av vardagen.
för det andra skriver jag liksom många andra, avtal med mina kunder där de själva fått avgöra vad som är okej med dem. Jag lägger inte ut någon på varesig hemsida eller facebook utan tillåtelse.

Hur gör ni andra? Hur fasen visar ni upp en portfolio på er hemsida om ni inte visar bilder på era kunder? Och varför skulle facebook vara ett sämre ställe att visa sina foto än hemsidan?

Jag tvingar ingen kund att ta kort hos mig (eller finnas på internet överhuvudtaget) så det är fritt fram att gå till en annan om inte det inte faller personen i fråga i smaken att ta sina kort hos mig :)

Då är allt helt ok för mig.

/Karl

ja jag får nog göra det i fortsättningen så får jag ju iaf lite reklam på köpet

Hade jag betalat en fotografering hos en fotograf och fotografen publicerar bilderna på FB som reklam så hade jag inte haft moraliska betänkligheter att "stjäla" bilden för min FB-sida.

Om fotografen vill bråka/skicka faktura så är det bara att skicka tillbaka en egen faktura för modellarvodet i reklamen...

Kommersiellt så brukar 2 fel ta ut varandra :)

Tips: bråka inte med kunder över småsaker. Då har du snart inga kunder. Dumheter sprids med blixtens hastighet på FB...

Så länge det framgår i ditt avtal med kunden att du publicerar bilderna på FB, med allt vad det innebär är det väl inga problem. Det är inte samma sak som om du publicerar samma bilder på din egen webbsida, eftersom FB:s avtal ger andra möjligheter till delning beroende på hur du satt rättigheterna.

Jag Har accepterat att folk kommer spara ner foto från facebook då jag vet att det är ett lätt sätt att komma över en bild där,bara att högerklicka åh spara ner...

Men hör och häpna,idag tog väl en kund ändå priset. Hon har sparat ner en bild ur sitt urvalsgalleri,som är vattenstämplad som tur är och lågupplöst,men den är inte färdig på långa vägar. Lägger i stort sett bara på lite kontrast i urvalet till mina kunder....dessa bilder är nu publicerade på hennes facebook. Nu kan ni väl inte säga att jag överreagerar iaf?
Behöver tips om bra galleri som kan användas i wp där bilderna i allafall inte blir högerklicksbara....någon?

EXIF/IPTC är meningslöst på bilder som laddas upp på Facebook. De byter ut filnamnen och raderar alla metadata. Jag tror att Tradera och Blocket också raderar all info Så det enda som fungerar är en vattenstämpel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar