Annons

Snabb "fotografvänlig" kompakt med ordentlig vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

BjornEdstrom

Aktiv medlem
Hej.

Jag söker ett komplement till mitt system. Det ska vara en liten, okomplicerad kompakt digitalkamera att ta med sig överallt. Kriterier:

* Snabb. Kör gatufoto.
* Ordentlig vidvinkel.
* Bra byggkvalitet/kvalitetskänsla. Jag gillar metall. Vet, plast är bra när det är kallt, men vill gärna ha så mycket metall och så lite plats som möjligt. :)
* Fotografvänlig - bra kontroller, så man inte behöver använda menyer.
* Duglig bildkvalitet.

Det finns ju ett par olika kamerar som uppfyller dessa kriterier. Jag har hört mycket bra om Canon G10, och även Ricohs modeller och Sigma DP1 (denna är lite långsam dock?). Kanske finns det några andra modeller som uppfyller dessa kritierer?

Vad skulle ni rekommdera?

Tack.

En ricoh gr-d tycker jag väl låter som det bästa, om man nu får räkna 28mm till "ordentlig" vidvinkel =)
Med "snap"-fokusering ska den tydligen va rätt kvick

Ricoh GR-D är helt okej. Jag har en till salu (första versionen), med sökare till en billig peng. Om du är intresserad, skicka ett meddelande.

Visst är LX3an fin, men den har inte sådär jättemycke bra kontroller för att styra om man jämför med ricohs dubbla inmatningsrattar =)

Oj, här fick jag många svar. Tack!

LX3 hade jag aldrig hört talas om. Det verkar vara en helt okej kamera. Den verkar inte ha några rattar utan en spak istället, men de recensionerna jag skummade igenom sa att den var väldigt smidig att använda ändå.

Hur är byggkvaliteten på LX3?

Förresten, finns det några andra kameror utom Sigma DP1 (och kommande DP2) som har stor sensor? Om jag har förstått rätt så har DP1 mycket vidare vidvinkel än DP2, så DP2 är egentligen inte så intressant. Finns inte i butik heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar