Advertisement
ANNONS
Annons

Snabb film men med litet korn ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Råkade ut för en otrevlig erfarenhet vid användning av Kodak Tmax 3200. Fotograferade inför en föreställning och ställde in på 1600 då det räckte för att slippa blixt. Framkallning i Tmax RS efter alla konstens regler dock med "mjukt" handhavande för att hålla kornet tillbaka.
Trots all noggannhet är bilderna så extremt korniga och lågdagrarna igensotade ( i övrigt är gråskalan helt OK) att negativen är obrukbara även till 18x24 kopior då kornen gör att bilderna även där ser oskarpa ut.

Såå, dels undrar jag över Era erfarenheter men också vilken film/framkallare Ni brukar köra för att få full gråskala med minsta möjliga kornighet på 1600. 400 film med press till 1600 eller 3200 till 1600.
Körde förresten en rulle HP5 på 1600 och fick bara 2/3 så mycket korn men även det var för mycket.

MVH Eva

Om det gäller mörka motiv som uppträdanden skulle jag ta en funderare på Delta 400 eller Fujis Neopan 400. Jag har använt mycket Neopan med gott resultat. En Tri-Xfilm med T-korn.

Neopan 1600 har jag använt för att fota teater utan alltför störande kornighet.

Men annars skulle jag ha använt TMax 3200 som 16- eller 3200.
(men jag gillar ju korn)

Ett annat alternativ är ju TriX pressad ett steg till 800 och stativ.

Hej!

Någon som har provat att pressa Fuji NeoPan och sen framkalla i Rodinal? Tänkte försöka mig på det, men lite osäker på framkallningstider och sådant.

MVH
Alexander

Aleks skrev:
Hej!

Någon som har provat att pressa Fuji NeoPan och sen framkalla i Rodinal? Tänkte försöka mig på det, men lite osäker på framkallningstider och sådant.

MVH
Alexander

Om du vet tiden för normalframkallning kan du börja med att förlänga med 50% för två stegs pressning.

MEN, du skall veta att Rodinal ger ett tydligt korn som kan göra dig besviken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar