Annons

Snabb allrounddator (mkt bildredigering och 3d cad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef Lee

Medlem
tjena..

Nu har jag spenderat hela kvällen på att leta upp min nya dator. Till och med enkel surf går numera långsamt på min Inspiron 9300 med trasigt tangentbord.

Mina kriterier är:

Skall:
Snabb allround
Bra för bildredigering/grafik i tex LightRoom, Photoshop, Illustrator
Klara medeltunga renderingar i tex Solid Works, 3ds Max
Inte dyrare än 15000:- inklusive ALLT

Gärna:
Tyst
Liten
Snygg

Det bästa jag kunde hitta ikväll är denna:
http://www.inet.se/produkt/1517084/i...x-i5-elite-ssd

Vad tror ni om det kära vänner?

tjena..

Nu har jag spenderat hela kvällen på att leta upp min nya dator. Till och med enkel surf går numera långsamt på min Inspiron 9300 med trasigt tangentbord.

Mina kriterier är:

Skall:
Snabb allround
Bra för bildredigering/grafik i tex LightRoom, Photoshop, Illustrator
Klara medeltunga renderingar i tex Solid Works, 3ds Max
Inte dyrare än 15000:- inklusive ALLT

Gärna:
Tyst
Liten
Snygg

Det bästa jag kunde hitta ikväll är denna:
http://www.inet.se/produkt/1517084/i...x-i5-elite-ssd

Vad tror ni om det kära vänner?

Den länken fungerade inte härifrån i vart fall.

Dom flesta av dina kriterier möter man ju direkt i en Mac.
Det enda som kan vara ett problem att möta är väl i så fall priset beroende på vilken modell man siktar på.

Dom flesta av dina kriterier möter man ju direkt i en Mac.
Det enda som kan vara ett problem att möta är väl i så fall priset beroende på vilken modell man siktar på.

SolidWorks finns inte för MacOS (men går förstås att köra i bootcamp, och då krävs inköp av Windowslicens).

Tack för svaren!
Skickar en ny länk på datorn jag pratade om innan.

http://www.inet.se/produkt/1517084/inet-vox-i5-elite-ssd

Funderar på om jag skall köra på en i7 eller i5. Det känns som om det snabbt sticker i pris om jag tar en i7. Är det värt det?

//Josef

Det är nog en tyst/liten dator men du har ju ingen hårddisk för lagring och inte heller nåt grafikkort mer än det enklaste så den känns inte speciellt "värd"?
(Själv köpte jag en 15" HP-laptop med fin full-hd skärm, 8GB+1TB, usb3 och blueray och en fyrkärnig i7 QM för 9990 på MediaMarkt och kopplar den snart till en 24" Dell U2410 för AdobeRGB färgrymd, totalt under 15'. Köper nog en 256 GB SSD nästa månad och flyttar 1 TB externt)

Funderar på om jag skall köra på en i7 eller i5. Det känns som om det snabbt sticker i pris om jag tar en i7. Är det värt det?

För normal "slöanvändning" och bildbehandling så vinner du ärligt talat inte så mycket med en i7 jämfört med en fyrkärnig i5. Lägg pengarna på RAM istället.

Testat att plocka ihop grejer själv men jag har säkert glömt hälften.
Någon som är lite mer insatt som har en kommentar?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417972/2012-01-25

För det första: Moderkortet har två minnesplatser, och du har fyra minnesmoduler i korgen. Byt moderkort, eller kör med 2x8GB RAM.

Visserligen är kylaren som följer med proppen relativt tyst.. Men om du vill bygga en riktigt tyst burk så skulle jag hänga på något i stil med http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Såvida du inte tänker spela spel eller syssla med videoredigering så behöver du egentligen inte något grafikkort utan du kommer att klara dig lika bra på det inbyggda. VILL du syssla med videoredigering så är det bara ett fåtal riktigt dyra nVidia-kort som stöds av Adobe. Andra nVidia-kort kan "fulhackas" att accelerera Premiere.

Du har dessutom glömt att stoppa med ett operativsystem. (Om du fått med en OEM-licens till någon äldre dator så får du inte återanvända den till denna)

Senast ändrad:
grafik

Nej, jag kommer nog inte redigera direkt mycket video. I så fall kan man ju vänta med grafikkortet.
Spel är jag inte intresserad av och vill inte lägga en krona extra för att kunna köra vissa spel.

det låter ju bra att kunna vänta med eventuellt grafikkort, har hört att andra generationens intel-i skall vara helt ok att köra utan extra grafikkort.

man behöver inget kort för att redigera bilder?
när det gäller renderingar har jag hört att dessa mest behöver processorkraft och att grafikkortet bara behövs när man snurrar modeller i realtid.

Nej, jag kommer nog inte redigera direkt mycket video. I så fall kan man ju vänta med grafikkortet.
Spel är jag inte intresserad av och vill inte lägga en krona extra för att kunna köra vissa spel.

det låter ju bra att kunna vänta med eventuellt grafikkort, har hört att andra generationens intel-i skall vara helt ok att köra utan extra grafikkort.

man behöver inget kort för att redigera bilder?
när det gäller renderingar har jag hört att dessa mest behöver processorkraft och att grafikkortet bara behövs när man snurrar modeller i realtid.

Först vill jag upprepa: Minnet du valt ryms inte på det moderkort du valt (min redigering gjordes samtidigt som du svarade).

Rendreringar läggs nuförtiden ut i GPU'erna eftersom de är mycket mer lämpade än CPU'erna för detta. Ofta sätter man upp ett par "datorer" som sedan pratar med skåp som kan innehålla uppemot 60 "grafikkort" (men som inte har några skärmar anslutna såklart), se exempelvis http://www.amax.com/hpc/productdetail.asp?product_id=superg för ett extremexempel.

Nej, du får ingen prestandaskjuts att tala om i Photoshop med ett "externt" grafikkort jämfört med ett integrerat.

Senast ändrad:
Jag håller på en hel del med 3D-cad och min kommande dator blir en HP Z210 CMT Workstation med en Intel Xeon E31240-processor och 16 GB minne.
För att kunna skyffla CAD-pixlar så valde jag ett NVIDIA Quadro 2000.
OCH en 128 GB SSD. Vid tester mot en "vanlig" hårddisk så var det milsvid skillnad i prestanda i alla applikationer.

Längtar!

Några kommentarer;

- Du behöver inte 1600 MHz minnen till det moderkortet.
- Jag skulle köpt 2TB WD Green i st f 1TB WD Black för mindre pengar. Du behöver inte Black's prestanda när det inte är en systemdisk.
- Större PSU är att rekommendera om du vill utöka systemet senare.
- Chassit är riktigt bra och rymligt så ett ATX-kort kanske?
- Spara 800 på egen montering? Det är lätt......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar