Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snöfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

fotnoten

Ny medlem
Ska upp till fjällen två veckor för skidåkning. Tänkte maximera mina chanser till bra bilder! Finns det någon längre beskrivning för vinterfotografering med snöförhållanden, flackt eller lite ljus? Exponeringen kan ju bli lite svår både under strålande soldagar och när det är svåreare ljusförhållanden... T ex djurspår i snöeller fåglar i dunkelt ljus på mornar som sitter i träden... Svårt, några idéer?
 
Jag är ingen expert på något sätt men jag var i Norge för en vecka sedan och åkte skidor.
Jag fotade mest i skidbacken och då med vidviknel. Jag körde mest med bändarprioritet och lät den ligga på runt 10.
Något jag kan rekomendera är att ta en sittlift tidigt så fort solen är uppe och liftarna öppna. Åk upp på toppen och sitt kvar för en fantastisk vy på vägen ner. Det är så mycke lättare att fota när man inte har ryggen mot det vackra.
Problemet var i mitt fall att solen var rakt framför mig, altså motljus. Jag tog en del bilder rakt mot solen med reflexer som följd. Det blev vackra bilder ändå. Jag använde även handen som motljusskydd en bit ifrån objektivet för att få med lite mer. Då fick jag såklart en hand i bild men den går att cropa bort den. Allar bilder i raw för att kunna rädda lite.

Bifogar en bild som jag inte justerat alls. Utsikten är fin iaf.
 

Bilagor

  • ea20090131-IMG_7592_0.jpg
    ea20090131-IMG_7592_0.jpg
    12.3 KB · Visningar: 571
Ju mer snö du har i bilden, dessto större risk är det att exponeringen kommer att bli mörk och snön grå. Tar du enbart på snön, så kommer kameran att sträva efter att få den grå. En "normal" snöbild en solig dag blir gärna ganska mustig i färgerna. I de flesta fall så är det OK, speciellt om du har haft solen i ryggen. Himlen kommer att vara djupblå osv.

Tänker du köra med något av autolägena, bör du öka exponeringen med allt från +3/4 till nästan +2. Ju mer intensiv vit snö ditt motiv har, dessto mer måste du kompensera.

Om du kör manuellt, så kan du faktiskt mäta ljuset mot din handflata och öka +1. Brukar fungera ganska bra.

Har du med dig blixten, så är det ett ypperligt tillfälle att använda den. Omgivningen kommer tycka att du är vrickad men dina "porträttbilder" kommer att bli bättre än utan blixt. På längre avstånd, så har blixten inte så stor betydelse om du nu inte har något i hästväg...

Är det klarblå himmel, så kommer dina bilder ganska säkert få lite blåstick i sig. Vitbalansering är bra att känna till.

Många problem löser du genom att plåta i RAW format. En hel del av ev misstag går att rädda vid datorn under efterbehandlingen.
 
Är själv nyss hemkommen efter en vecka i norska fjällen och med klarblå himmel var det inte så svårt att få bra bilder. Är hyffsat nöjd med de flesta (finns två på min profil), körde bländarprioritet på 8 ungefär och +1.0 i exponeringskompensation. Det är nog svårt att ge tips, när ljuset kan variera enormt, men exponeringskompensation är ofta nödvändigt. De va de ända rådet jag fick innan jag drog iväg. Lycka till med dit fotande, två veckor i fjällen (är lite avundsjuk).
 
Tack!

Hej och tack för tipsen! Jag har faktiskt hittat en fotokurs samtidigt som jag är uppe i fjällen som är just snö- och naturfoto! Nu när vi har lite snö så ska jag se till att prova allas tips innan jag åker till Funäsdalen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.