Annons

Snö

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Nu på kvällen börjar det bli släpljus och liteblåtoner. Om jag fotograferar mot snö just nu, inkl blå skuggor, hur exponerar jag då? Skall jag ha normal, lite över eller lite underexponering?

Vet inte vad du har för grejor men man skall normalt överexponera snö för att den inte skall bli för mörk. 1-2 bländarsteg.

/AnWi

Jag har en Eos 300 (ej digital) + macro 100mm canon.

Jag borde allså överexponera en aning. Det jag tänkte fotografera är snö och skuggor av snön. Inget ligger i direkt solljus, utan det är mycket skuggor.

hmm.. ja, alltså kompensera med +1 steg, det borde ge dig önskad exponering. Själv använder jag tiden för att kompensera, bländaren påverkar ju skärpedjupet, så det är kanske dumt att använda den. Kameran använder ju per automatik slutartiden när man kompenserar.

Använder du negativ film?

Om det är viktigt att skuggorna exponeras väl då är mitt tips att du mäter i den egen skuggade handflata.

Kan låta lustigt men är en erkänd metod för att få skuggorna exponerade korrekt.

Handflatan är en referens som alltid ser lika ut och när den exponeras i skugga kommer ingenting i motivet bli för mörkt. Svarta ytor hamnar precis lagom i svärta på negativet vilket gör att du inte riskerar underexponering.

Med dia är det bättre att exponera efter snön, jag skulle mäta mot en belyst snöyta och öka exponeringen 1,5 - 2 steg. Beror på motiv och hur stor yta som är belyst snö.

Med digitalt skulle jag exponera så mycket att jag precis inte får blinkvarning i displayen. Du kanske byter till digitalt någon gång...

Jag har dia.. E100VS.

Fann otroligt mycket motiv på en liten stund. Det var ett fint blått släpljus idag strax innan solnedgången. Hoppas det blir en lika fin fotodag imorgon.

Kompenserade med +1 på slutartiden. Får se om det räckte.

handen eller himlen

Jag skulle med analog kamera mäta i handen eller mot en blå himmel.
Då brukar mina dia bli ganska bra exponerade.

MVH
Magnus

Jag tycker att du ska försöka med underexponering!
Försök att mixtra med blänaren också!

Du kan få bättre skärpedjup och du kan ställa in slutaren bättre om du har en liten eller stor bländare. Prova dig fram!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar