Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snåla på "EV bracketing"?

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
Det stör mig lite varför kameratillverkarna hållerinne på den kapaciteten på instegskamerorna!!

Det finns ju ingen tekninsk begränsning vad jag kan förstå utan det endast är en begränsning i mjukvaran som dom endast "släpper till" på dom dyrare modellerna..??

Går det att "hacka" nån pirat firmware?

Menar du att det inte finns alls, eller att man inte kan ställa in tillräckligt stort område?

Det finns på min 400D, och den fick ju räknas som instegskamera en gång i tiden.

Fler än tre exponeringar i gafflingen är det han menar. Finns inte på 40D och 5D heller. Till de små kompaktkamerorna finns det ett hack.

Sony a100 ägare som man är så är man låst till +-0.3EV eller +-0.7EV mellan bilderna, det är för lite!
Bara 3 bilder åt gången går å leva med, men även där borde det vara fritt val
.

Hur stort område går att ställa på andra instegskameror?

Senast ändrad:
Pentax har +-3 EV på sina kameror med 0,3 eller 0,5 EV steg, nya K-7 kommer med +-5 EV med 0,3 eller 0,5 EV steg

Jag förstod det som att exp komp på K-7 är +-5, men bracketing är +-2. Med 5 bilder blir det då +-4, men eftersom det ju alltid gått att kombinera med exp komp på Pentax så torde det väl räcka för de flesta. t.ex. -2 0 +2 +4 +6

Sedan är väl K-7 så långt man kan komma från instegskamera....men funkar väl liknande på K-M eller K200D också.

går det även att ändra steget på utgångsbilden tex,ifall om man vill köra alla bilder mer underexponerade eller tvärtom.ang k20 &k200

Jag förstod det som att exp komp på K-7 är +-5, men bracketing är +-2. Med 5 bilder blir det då +-4, men eftersom det ju alltid gått att kombinera med exp komp på Pentax så torde det väl räcka för de flesta. t.ex. -2 0 +2 +4 +6

Sedan är väl K-7 så långt man kan komma från instegskamera....men funkar väl liknande på K-M eller K200D också.

Jupp, just så funkar bracketingen på min K10'a. Max 5 bilder med upp till 2 steg mellan varje bild. Snabbt åtkomligt med dedikerad knapp (vilket inte tycks finnas på K-7'an, suck). Hela serien kan förskjutas med exp komp upp till 3 steg åt valfritt håll. Även det givetvis med dedikerad knapp, inget menybläddrande här inte. Attans vad trevlig den är att använda egentligen...:)

Det låter ju generöst av Pentax men är det på instegsmodellerna är inte så bra påläst på olika modeller?

Hur är Nikon, Canon begåvade i frågan?

Min första EOS kamera, en EOS 10 från 1991 (film), tillät exponeringskompensation med +/- 5 steg och bracketing med upp till 5 steg där också.

Sen dess har det bara blivit sämre.

Det låter ju generöst av Pentax men är det på instegsmodellerna är inte så bra påläst på olika modeller?

K10 och K20 har dedikerade knappar. Nästan nere på instegspris nu, men väldigt avancerade kameror.

99% säker på att K200 har funktionen, men via menyval.

Jag tror även K-M (instegsmodellen) har bracketing, men det bör du kolla upp om du är seriöst intresserad.

Ja detta med bracketing står på min kravlista inför nästa kameraköp. Jag tänker inte köpa ny Canon förrän de kan prestera minst 5 exponeringar, -4 till +4. Men egentligen ska väl sju steg inte vara nå svårare att implementera...

Jag hade en dröm! En dröm som berättade att nu finns det åtminstone en kamerafabrikant som lyckats ta fram en kamera som tillfredsställer i varje fall en minoritet av nördarna på fotosidan.se.

Så vaknade jag och insåg att det hela bara var en dröm och inget annat.

Men varför kör dom inte fullt ut att ha alla parametrar fritt valbara handlar ju bara om mjukvara?

Därför att de är kamerakonstruktörer och inte programmerare. Underskatta inte trögheten i en stor organisation.

Nikon D3 är väl knappast en instegsmodell, men den har upp till 9 exponeringar och justerbart till EV1 mellan varje. Räknar man med att D3:an har 5 stegs tonomfång, så blir det alltså 12EV totalt.

Nikon D3 är väl knappast en instegsmodell, men den har upp till 9 exponeringar och justerbart till EV1 mellan varje. Räknar man med att D3:an har 5 stegs tonomfång, så blir det alltså 12EV totalt.

Låt mig se, Pentax K-M som jag nämnde som iofs 'bara' har upp till 5 exponeringar, dock med 2 EV mellan varje, och valbar ordning samt att det går att kombinera med exponeringskompensation kostar 4490 SEK nu (Cyber), då ingår 18-55 som dessutom är ett bra objektiv (och bildstbilisering). D3 kostar 49990, endast kamerahus. Mer än 10 gånger så mycket. Så man får ju hoppas att D3 är en jäkligt bra instegskamera :)

Tråden handlade ju om varför tilllverkarna håller inne med bracketing på instegsmodeller, och sist jag kollade var D3 Nikons värstingmodell (tillsmmans med D3x). Att D3 har detta imponerar inte mycket, det är väl en självklarhet.

Senast ändrad:
Därför att de är kamerakonstruktörer och inte programmerare. Underskatta inte trögheten i en stor organisation.
Inte bara, det innebär en hel del merjobb att lösa det. För det första har man redan en plattform som alla kameror är baserad på. För det andra så kräver mer funktioner mer testning. Det är även möjligt att man kan optimera mer med fasta intervall. Men i slutändan handlar det om pengar, utveckling kostar pengar och dyrare kameror drar in pengar. Får man folk att börja med en instegskamera som är lite begränsande är det en inte obetydlig del av dem som köper upp sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar