Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla hjälp, ny digitalkamera max ca 4000 kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

astrom86

Medlem
Hej.

Jag är ute efter en digitalkamera/kompaktkamera och vill lägga max 4000 - 4500 kr ca.

Blir pappa snart och vill då ha en bra kamera för att föreviga många ögonblick, sen även fota mycket annat.

Vad har ni för tips? Har tittat runt en hel del själv och det jag kommer fram till är väl dessa

SONY RX100 II
Canon PowerShot S120
Panasonic Lumix TZ70

Finns det andra som är bättre?

Tack på förhand.
 
RX100 2 spelar i en annan liga än vad S120 och TZ70 gör. RX100 2 har störst sensor och bör istället jämföras med t.ex. Canon PowerShot G7 X. Om du vill ha så bra bildkvalité som möjligt så känns RX100 2 given. Prestera bäst under sämre ljusförhållanden.

Fördelen med TZ70 är att du har mycket zoom, hela 30x optisk zoom (RX100 2 har 3,6x optiska zoom). Det är objektiv motsvarande 24-720 mm i jämförelse med RX100 2 som har objektiv motsvarande 28-100 mm. Huruvida du behöver det stora omfånget kan bara du svara på.

S120 är en populär kamera som har större sensor än TZ70 med 5x optisk zoom och ett objektiv som motsvarar 24-120 mm. Prestera bättre under sämre ljusförhållanden än vad TZ70 gör.

Jag brukar jämföra kameror på http://snapsort.com/ med reservation för felaktigheter. Ibland kan det stå fel eller bli fel (typ utfällbar skärm verkar klumpas ihop med vinklingsbar skärm osv.).

RX100 2 vs. TZ70
http://snapsort.com/compare/Panason...mix-DMC-TZ70)-vs-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-II

RX100 2 vs. S120
http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-S120-vs-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-II

TZ70 vs. S120
http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-S120-vs-Panasonic-Lumix-DMC-ZS50-(Lumix-DMC-TZ70)

Försök testa kamerorna i verkligheten.
 
För ändamålet verkar zoomtillgången i TZ70 vara onödig. Bättre att satsa på bättre bildkvalitet inom ett lite snävare brännviddsspann. Jag skulle säga RX100 eller RX100 II eller Canon G7X. Den sistnämnda har bättre ljusstyrka på objektivet som möjliggör bilder i sämre ljus utan störande blixt. RX100 II har blixtsko för att sätta dit en extern blixt. Blir visserligen klumpigt just då men med studsad blixt blir ljuset mycket trevligare än med den inbyggda.
 
Här är en bättre sida att jämföra kameror på http://www.dpreview.com/products/compare/cameras?ref=footer

Håller annars med Fredrik. Satsa på RX100 2 eller G7 X om du inte verkligen behöver så mycket zoom. Personligen föredrar jag G7 X pga. pekskärm, selfie-skärm och tillbehör som undervattenhus från Canon. Däremot har G7 X ingen imponerande batteritid så ett extrabatteri är bra att ha.
 
Tack för era svar.

Nu står det mellan rx II och G7X frågan är bara vilken man ska ta.

Dom ligger ju i samma prisklass.

Såg någon tråd där det klagades över G7X bild kvalitet
 
Lekande barn som springer omkring (om några år)? Då vill jag rekommendera en enkel systemkamera som Nikon D3200. Liten, lätt ,enkel och billig men med bra sensor och alla möjligheter till inställningar. (Canon 1200D tror jag är likvärdig)

En extern blixt kan göra stor skillnad för inomhusfoto. Det behöver inte vara en stor, kraftig och dyr blixt men en som kan vinklas åt alla håll.
 
Jag förstår fördelarna med en systemkamera istället. Men jag vill inte ha något stort och klumpigt utan en liten och bra kamera.

Men tack ändå för tipset=)

Jag har beslutsångest av vilken kamera jag ska välja.
RX II eller g7 x.

RX II är ju en 2 år äldre kamera men samtidigt verkar den vara bättre?
 
Jag förstår fördelarna med en systemkamera istället. Men jag vill inte ha något stort och klumpigt utan en liten och bra kamera.

Men tack ändå för tipset=)

Jag har beslutsångest av vilken kamera jag ska välja.
RX II eller g7 x.

RX II är ju en 2 år äldre kamera men samtidigt verkar den vara bättre?

På vilket sätt verkar RX100 II bättre?

Själv ska jag köpa G7 X.
 
Jag förstår fördelarna med en systemkamera istället. Men jag vill inte ha något stort och klumpigt utan en liten och bra kamera.

Men tack ändå för tipset=)

Jag har beslutsångest av vilken kamera jag ska välja.
RX II eller g7 x.

RX II är ju en 2 år äldre kamera men samtidigt verkar den vara bättre?

Mi uppfattning är att Sony ligger steget före Canon när det gäller kompaktkameror i denna klass. Jag har ägt otaliga kameror av olika märken och just nu tycker jag att Sony är hetast.
 
Mi uppfattning är att Sony ligger steget före Canon när det gäller kompaktkameror i denna klass. Jag har ägt otaliga kameror av olika märken och just nu tycker jag att Sony är hetast.

Generellt är svårt att avgöra, men i fallet RX100 II gentemot G7X, så länge man inte vill använda en extern blixt för indirekt ljus, så ser jag G7X som bästa köpet här. Den har betydligt bättre ljusstyrka så fort man lämnar vidvinkelläget som möjliggör att man kan använda lägre ISO. Dessutom har Sony en mer utsmetande brusreducering då man vill använda JPEG. Det man får med RX100 III är ljusstyrka som är snarlik G7X, aningen skarpare objektiv och EVF sökare. Men med aktuell budget pratar vi ju här om Mark II kontra G7X.
 
Tittar man på alla tester mellan rx III och G7 X så vinner som sagt RX III.

Å jämför man rx II med rx III så skiljer ju nästan bara sökaren?

Så om man klarar sig utan sökaren så borde väll då rx II va bättre än g7x?
 
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_dscrx100m2&products=canon_g7x

Den aidan hävdar att rx II är bättre än G7X. Men som sagt är så jävla klyven:)

Imorn åker jag å köper kamera å måste bestämma mig snart:)

Siffrorna 79% vs. 77% verkar vara baserat på recensioner. Det säger föga lite om verkligheten om man inte har läst recensionerna (noterat deras ris och ros) eller vet något om personen som ger recensionen.

Det bästa är att lyssna på/läsa så många olika recensioner som möjligt och bilda sin egen uppfattning. Kolla på bilder (och ev. videos) och låta ens egna ögon avgöra. Man bör dock veta om bilden man tittar på är tagen i auto eller om det är några manuella inställningar samt ev. efterbehandling för rättvist kunna jämföra.

Tittar man på alla tester mellan rx III och G7 X så vinner som sagt RX III.

Å jämför man rx II med rx III så skiljer ju nästan bara sökaren?

Så om man klarar sig utan sökaren så borde väll då rx II va bättre än g7x?

Vilka tester tittar du på? Nu har jag visserligen inte bara krav på stillbilder utan video. Jag anser att stillbilder ser bäst ut med G7 X när de kommer direkt ur kameran i JPEG. Eftersom jag inte fotar i RAW och ofta eller till en början i auto, så har jag högre krav på det än RAW eller manuella inställningar (även om G7 X givetvis också har detta). När det gäller videofunktionen så tycker jag att G7 X har bättre AF och bättre färger.

Fördelen med RX100 III är väl dess möjlighet till bouncing flash, EFV och något bättre ljud. Ljudet är inte överdrivet bättre, jag fotar inte mycket med blixt och EFV använder jag inte. Har en sökare på min gamla kompaktkamera (långt ifrån lika bra som den i RX100 III) men jag har ändå aldrig använt den. Föredrar kolla på LCD-skärmen.

RX100 II har tydligen ingen EFV eller lika vinklingsbar skärm men det kanske inte är något du efterfrågar.

Hur som helst. Är du övertygad om att RX100 II är bättre än G7 X för dig så ska du givetvis köpa den. Själv kommer jag köpa G7 X. Det stod aldrig mellan RX100 II och G7 X för mig dock. Det stod mellan RX100 III och G7 X för mig.
 
Siffrorna 79% vs. 77% verkar vara baserat på recensioner. Det säger föga lite om verkligheten om man inte har läst recensionerna (noterat deras ris och ros) eller vet något om personen som ger recensionen.

Det bästa är att lyssna på/läsa så många olika recensioner som möjligt och bilda sin egen uppfattning. Kolla på bilder (och ev. videos) och låta ens egna ögon avgöra. Man bör dock veta om bilden man tittar på är tagen i auto eller om det är några manuella inställningar samt ev. efterbehandling för rättvist kunna jämföra.



Vilka tester tittar du på? Nu har jag visserligen inte bara krav på stillbilder utan video. Jag anser att stillbilder ser bäst ut med G7 X när de kommer direkt ur kameran i JPEG. Eftersom jag inte fotar i RAW och ofta eller till en början i auto, så har jag högre krav på det än RAW eller manuella inställningar (även om G7 X givetvis också har detta). När det gäller videofunktionen så tycker jag att G7 X har bättre AF och bättre färger.

Fördelen med RX100 III är väl dess möjlighet till bouncing flash, EFV och något bättre ljud. Ljudet är inte överdrivet bättre, jag fotar inte mycket med blixt och EFV använder jag inte. Har en sökare på min gamla kompaktkamera (långt ifrån lika bra som den i RX100 III) men jag har ändå aldrig använt den. Föredrar kolla på LCD-skärmen.

RX100 II har tydligen ingen EFV eller lika vinklingsbar skärm men det kanske inte är något du efterfrågar.

Hur som helst. Är du övertygad om att RX100 II är bättre än G7 X för dig så ska du givetvis köpa den. Själv kommer jag köpa G7 X. Det stod aldrig mellan RX100 II och G7 X för mig dock. Det stod mellan RX100 III och G7 X för mig.

RX100 III skippade blixtskon och man fick EVF istället, utöver ljusstarkare objektiv. Någon riktig möjlighet till studsad blixtljus finns alltså inte i RX100 III (eller ettan eller IV) bara i II:an.
 
Nu har jag beställt en kamera. Ska komma idag :)

Blev en G7X :). Väntar med spänning:)

Grattis! Ska också beställa den snart.

Inväntar LCD-skydd från Hong Kong.

RX100 III skippade blixtskon och man fick EVF istället, utöver ljusstarkare objektiv. Någon riktig möjlighet till studsad blixtljus finns alltså inte i RX100 III (eller ettan eller IV) bara i II:an.

RX100 III har studsande blixt. Bara söka på YouTube så ser man. Blixten som poppar upp går att vinkla uppåt till skillnad från G7 X där blixten inte går att vinkla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.