Annons

Snälla hjälp mig..

Produkter
(logga in för att koppla)

Aina87

Ny medlem
Hejsan!

Jag heter Ulrika, är alldeles ny här och känner att jag skulle behöva lite hjälp.

För ganska många år sedan ärvde jag min morfars Nikon F70 och började nära mitt fotointresse. Är sedan dess en ganska aktiv amatörfotograf där kameran får följa med för det mesta.
Nu vill jag dock skaffa mig en digital nikon. Har varit ute och tittat på alternativ men för mig liknar det en jungel av D30,60,90 D700,7000 osv. Trivs med den jag har, bra grepp, användarvänlig osv. och har dessutom två objektiv till den, ett vidvinkel och ett AF Nikkor 70-300 som jag använder väldigt mycket.

Vad för nån kamera ska jag satsa på som liknar den jag har? och kan jag överhuvudtaget använda objektiven jag har när jag går från en analog till en digital?

Jätte tacksam för svar!
Kram Ulrika

Hejsan!

Jag heter Ulrika, är alldeles ny här och känner att jag skulle behöva lite hjälp.

För ganska många år sedan ärvde jag min morfars Nikon F70 och började nära mitt fotointresse. Är sedan dess en ganska aktiv amatörfotograf där kameran får följa med för det mesta.
Nu vill jag dock skaffa mig en digital nikon. Har varit ute och tittat på alternativ men för mig liknar det en jungel av D30,60,90 D700,7000 osv. Trivs med den jag har, bra grepp, användarvänlig osv. och har dessutom två objektiv till den, ett vidvinkel och ett AF Nikkor 70-300 som jag använder väldigt mycket.

Vad för nån kamera ska jag satsa på som liknar den jag har? och kan jag överhuvudtaget använda objektiven jag har när jag går från en analog till en digital?

Jätte tacksam för svar!
Kram Ulrika

Välj en som passar din budget.
D7000 kanske din kamera. Ut i butikerna och "Känn & Kläm".

Beror kanske lite på vilken budget du har också. Objektiven som du har fungerar på en D90 och en D7000 då dessa har autofokusmotor i huset. Hur vida de fungerar till en D700 vet jag inte då det är en fullformatskamera men de borde passa till den med. D60 är en gammal modell och till den passar objektiven men då bara med manuell fokus. D30 vet jag inte du menar för modell, D300 eller D3000?

Själv har jag en D90 och trivs mycket bra med den.

[..] Hur vida de fungerar till en D700 vet jag inte då det är en fullformatskamera men de borde passa till den med. [..]

Eftersom F70 är en analog kamera så fungerar objektiven likadant på D700, eftersom sensorstorleken är lika stor som en bildruta på filmen. På D90 och D7000 så blir bildutsnittet mindre vilket gör att objektiven kommer att verka 1½ gång längre jämfört med på F70, exempelvis blir 70-300 motsvarande hur ett 105-450 skulle varit på F70.

Jag kan börja med lite historia om uppdelning i segment. Alla tillverkare gör samma. Från lägsta målgruppen till högsta: familje,hobby,entusiast,semiproffs,proffs. Om vi tar Nikons kameror från autofokus analogt/digitalt:
Familje:F401,F50,F55/D50,D40,D40X,D60,D3000,D3100
Hobby:F60,F65/D5000
Entusiast: F601,F70,F80/D70(s),D80,D90,D7000
Semipro:F801(s),F90(x), F100/D100,D200,D300(s),D700
Pro:F4,F5,F6/D1(h/x),D2(h/x),D3(s/x)

Nu kommer vissa säga att D100 var en digital F80 men då var digitalt dyrt och målgruppen var som F100. Likväl är nog F6 mer riktade åt rika amatörer. Men i stort är detta ordningen.

Tittar vi på målgrupp och hantering ligger alltså dagens D90 och D7000 närmast din F70. Tittar man på nypris hamnar D90 idag på ungefär samma pris som din F70 då den var ny. D90 som idag fås för 5000:- utan objektiv är nog det mest prisvärda man kan köpa idag. Man kan växa mycket med den.

Du kan använda dina gamla objektiv men bildvinkeln motsvarar 1,5 gånger mer på den digitala då sensorn är mindre än filmen var. Alltså blir en "normal" 50mm en kort tele motsv 75mm. Detta är mindre roligt på vidvinkelsidan då en 28mm vidvinkel blir 42mm och närmast en normal.

Har du flera objektkv behåll Nikon och komplettera med en Dx (objektiv som bara täcker den mindre sensorn) vidvinkel och kör på. Har du bara en billig standardzoom 28-80/3,5-5,6 eller annan plastzoom med högt bländartal kan du även byta märke då dessa billigare zoomar inte blir så bra på digitaka kameror som i praktiken har mycket högre upplösning än film.

Hos andra tillverkare är motsvarande modeller idag: Canon 60D, Sony A580/A550 (p g a spegelsökare 1/2 snäpp ner mot hobby), Pentax (ingen direktkonkurrent så det blir antingen ett snäpp upp eller ner): K7 (upp) K-x (ner).

Hur vida de fungerar till en D700 vet jag inte då det är en fullformatskamera men de borde passa till den med.

F70 är förvisso också en "fullformatskamera", så jag skulle nog säga att de passar bättre på en dylik än de kanske gör på en APS-C (DX) såsom D3100 eller D90 eller D7000 eftersom den upplevda brännvidden kommer att ändras.

Mitt råd är nog ändå att inte lägga så mycket vikt vid att återanvända de gamla grejorna (om det inte är någon riktigt fin vidvinkelglugg då, kanske).

Hej,
Röstar på D90 som funkar bra med äldre Nikonobjektiv som inte heter AF-S.
Alternativt D7000 om du har onödigt mycket pengar att bränna, men lägg hellre de pengarna på nya objektiv.

katalogisering

Jag kan börja med lite historia om uppdelning i segment. Alla tillverkare gör samma. Från lägsta målgruppen till högsta: familje,hobby,entusiast,semiproffs,proffs. Om vi tar Nikons kameror från autofokus analogt/digitalt:
Familje:F401,F50,F55/D50,D40,D40X,D60,D3000,D3100

Nu kommer vissa säga att D100 var en digital F80 men då var digitalt dyrt och målgruppen var som F100. Likväl är nog F6 mer riktade åt rika amatörer. Men i stort är detta ordningen.

Tittar vi på målgrupp och hantering ligger alltså dagens D90 och D7000 närmast din F70. Tittar man på nypris hamnar D90 idag på ungefär samma pris som din F70 då den var ny. D90 som idag fås för 5000:- utan objektiv är nog det mest prisvärda man kan köpa idag. Man kan växa mycket med den.

Du kan använda dina gamla objektiv men bildvinkeln motsvarar 1,5 gånger mer på den digitala då sensorn är mindre än filmen var. Alltså blir en "normal" 50mm en kort tele motsv 75mm. Detta är mindre roligt på vidvinkelsidan då en 28mm vidvinkel blir 42mm och närmast en normal.

Har du flera objektkv behåll Nikon och komplettera med en Dx (objektiv som bara täcker den mindre sensorn) vidvinkel och kör på. Har du bara en billig standardzoom 28-80/3,5-5,6 eller annan plastzoom med högt bländartal kan du även byta märke då dessa billigare zoomar inte blir så bra på digitaka kameror som i praktiken har mycket högre upplösning än film.

Hos andra tillverkare är motsvarande modeller idag: Canon 60D, Sony A580/A550 (p g a spegelsökare 1/2 snäpp ner mot hobby), Pentax (ingen direktkonkurrent så det blir antingen ett snäpp upp eller ner): K7 (upp) K-x (ner).

Tack Fredrik för din pedagogiska förklaring om olika segment/nivåer på cameror. Nu har jag fått förklaring på något jag har länge undrat..... mvh/Marie

Eftersom F70 är en analog kamera så fungerar objektiven likadant på D700, eftersom sensorstorleken är lika stor som en bildruta på filmen. På D90 och D7000 så blir bildutsnittet mindre vilket gör att objektiven kommer att verka 1½ gång längre jämfört med på F70, exempelvis blir 70-300 motsvarande hur ett 105-450 skulle varit på F70.

Tack för detta klargörande. Då vet jag det.

Röstar utan minsta tvekan på en D700.

Den har en jättestor jättebra sensor och du kommer behålla samma bildutsnit som du haft förut. Du får stor ljus sökare du också är van vid och den är byggd med proffskvalitet så den kommer inte svika dig på 20 år om du bara vill fotografera o inte uppgradera.

Röstar utan minsta tvekan på en D700.

Den har en jättestor jättebra sensor och du kommer behålla samma bildutsnit som du haft förut. Du får stor ljus sökare du också är van vid och den är byggd med proffskvalitet så den kommer inte svika dig på 20 år om du bara vill fotografera o inte uppgradera.

Nikon D700 är jättefin men ganska dyr (och prisvärd) för nypriset 15.925kr. För dyr för en 23-årig student? Och vem kommer att använda sin 20 år gamla digitala systemkamera, om den mot förmodan håller så längre.

Nikon D90 som kostar 5.575kr ny gör jobbet för en amatör som mig, den kommer säkert att ge mycket funktion/glädje och fina bilder även till trådskaparen.

För de drygt 10 lax som blir över kan hon t.ex. köpa AF-S 35/1.8G + AF-S 50/1.4G + AF 85/1.8D + SB600 + ett 16GB minneskort.

Alla priser inkl. moms & frakt från www.cameranu.nl/en

Nikon D700 är jättefin men ganska dyr (och prisvärd) för nypriset 15.925kr. För dyr för en 23-årig student? Och vem kommer att använda sin 20 år gamla digitala systemkamera, om den mot förmodan håller så längre.

Nikon D90 som kostar 5.575kr ny gör jobbet för en amatör som mig, den kommer säkert att ge mycket funktion/glädje och fina bilder även till trådskaparen.

För de drygt 10 lax som blir över kan hon t.ex. köpa AF-S 35/1.8G + AF-S 50/1.4G + AF 85/1.8D + SB600 + ett 16GB minneskort.

Alla priser inkl. moms & frakt från www.cameranu.nl/en

är ju inte definierat vilken budget flickan har så vad som är mkt pengar är en rätt öppen fråga. Mtp att hon dröjt ända till nu med att skaffa digitalkamera är hon antagligen noll intresserad av tekniken och bara intresserad av fotograferandet. 20år var inte sagt att hon skulle behålla kameran men bara skönt att veta att den håller för det men man får utgå från den begränsade information vi har att om hon blir nöjd med kameran kommer ha kvar den tills den faller sönder praktiskt taget.

D700 är ju en absolut no-nonsence-kamera med relativt få megapixlar utan filmning med med underbar känsla, underbart handhavande och underbara prestanda.

Tror de 10000kr skillnad mellan D90 och D700 gör mkt mer nytta med den större sökaren, den trevligare känslan och det trevligare utseendet på bilderna med den större sensorn jämfört med att köpa en blixt och tre nya objektiv.

Alla gamla billiga objektiv från 70-80-90-talet funkar ju precis som de var designade för också.

Dessutom blir ju gärna D90 lätt dyrare än den verkar eftersom hon kanske vill uppgradera om nåt år.

Ville bara dra mina argument =)

mvh Erik

De billigaste digitalmodellerna i dag saknar en motor i kamerahuset för att dra runt autofokusen, AF.
Så vill du kunna använda de gamla objektiven med beteckningen AF så behöver du precis som F70an en motor i huset. I princip en 90, 7000 eller 700.

Om du börjar med att ställa dig frågan om du vill kunna filma med kameran, så är det enklare att börja svara.

OM man är intresserad av en D700, som är dyrare, så skall man nog vänta ett par månader. Det ryktas om attt efterföljaren kommer att släppas innan sommaren. Då kommer det fler 700-or på begagnatmarknaden och troligtvis kommer de nya som finns kvar att få en prissänkning. Det ryktas också om att vissa länder har sålt slut på D700an.

[Familje:F401,F50,F55/D50,D40,D40X,D60,D3000,D3100

Hej!
Utifrån ovanstående tabell där man har fördelat kameror i olika klasser skulle det även vara intressant att veta - vilka egenskaper/option man utgår ifrån för att skilja dem åt. Önskar gärna få en inte för tekniskt beskrivning....
mvh/Marie

Många d700 användare är lyriska över dess egenskapar (tyvärr äger jag själv ingen d700). Trots ganska få megapixlar kommer denna troligen att bestå även i framtiden, då den ger grym bildvalité och mycket fint handhavande.

[Familje:F401,F50,F55/D50,D40,D40X,D60,D3000,D3100

Hej!
Utifrån ovanstående tabell där man har fördelat kameror i olika klasser skulle det även vara intressant att veta - vilka egenskaper/option man utgår ifrån för att skilja dem åt. Önskar gärna få en inte för tekniskt beskrivning....
mvh/Marie

Hos Nikon är det relativt enkelt:
Familje - pentaspegelsökare - rel mörk och liten, begränsad direktåtkomst till fkera fotoinställningar. Ingen ljusmätning med icke AF objektiv, bara AF med AF-S objektiv (har bara funnits i ca 10 år). Man utgår från att fotografer i stort sett jobbar i autoläge och äger 1-2 objektiv.
Hobby: lite bättre kvalitetskänsla, lite mer direktåtkomst, lite bättre AF modul. Samma begränsningar gentemot objektiv som familjegruppen.
Entusiast: här börjar glasprismor dyka upp. Främre och bakre kontrollhjul för inställningar, bättre grepp och knappar, bättre TFT skärm. F u D7000 fungerar AF med alla AF objektiv men ljusmätning som ovan.
Semi/proffs - ljus stor glasprisma (större i fullformat D700 & D3 serien), större grepp samma knapplayout mellan proffs/semiproffs flr att göra byte lätt emellan. Alla Nikon F objektiv (sedan start 1959) fungerar fullt ut som då de gjordes + att man även får natrix mätning med alla. D7000 har samma bakåykompatibilitet som semi/proffshusen. Konstruktion: metall på metallchassi. Slutaren hållbar föe proffsbruk och snabb 1/250 sek eller 1/300 sek synktid för blixt utan minskad styrka. D7000 har trots entusiaststämpeln åtminstone yttre finish i metall.

Det har skett en glidning uppåt inom segmenten avseende sökare ffa. Sökaren i D7000 verkar vara samma som i D300/s. D70, D100 och D50 hade små sökare. Trots sin semiproffsstämpel hade D200 en pentaspegelsökare även om den var rel stor.

Tillägger att det går en gräns med hur knapplayouten fungerar mellan entusiast och semipro. På den punkten ligger entusiast i amatörgruppen och semipro tillhör proffsgruppen, även om det är betydligt lättare (avsevärt) mycket lättare att göra justeringar i entusuastgruppen än de underliggande grupperna. Vad gäller det digitala är i regel utgångsläget i JPEG hanteringen mot mer mättade färger och högre kontrast ju längre ner man kommer (räknar med att ägaren bara skriver ut bilder och aldrig redigerar). Proffsigare kameror tenderar mot mjukare kontrast och mindre mättade färger i utgångsläget då det antas att ägaren vill efterbehandla. Dessa parametrar går dock att skruva på i kameran så det spelar i praktiken liten roll.

Jag skulle till att börja med helt skrota idén med att använda de gamla objektiven. Är de av samma kaliber som F70 så kommer de att vara en flaskhals, även om de fungerar.
Och om man då ställer in sig på att köpa även nya objektiv så är det inget som säger att man måste hålla sig till samma märke som man använt förut.

lite följdfrågor....

Hos Nikon är det relativt enkelt:
Familje - pentaspegelsökare - rel mörk och liten, begränsad direktåtkomst till fkera fotoinställningar. Ingen ljusmätning med icke AF objektiv, bara AF med AF-S objektiv (har bara funnits i ca 10 år). Man utgår från att fotografer i stort sett jobbar i autoläge och äger 1-2 objektiv.
Hobby: lite bättre kvalitetskänsla, lite mer direktåtkomst, lite bättre AF modul. Samma begränsningar gentemot objektiv som familjegruppen.
Entusiast: här börjar glasprismor dyka upp. Främre och bakre kontrollhjul för inställningar, bättre grepp och knappar, bättre TFT skärm. F u D7000 fungerar AF med alla AF objektiv men ljusmätning som ovan.
Semi/proffs - ljus stor glasprisma (större i fullformat D700 & D3 serien), större grepp samma knapplayout mellan proffs/semiproffs flr att göra byte lätt emellan. Alla Nikon F objektiv (sedan start 1959) fungerar fullt ut som då de gjordes + att man även får natrix mätning med alla. D7000 har samma bakåykompatibilitet som semi/proffshusen. Konstruktion: metall på metallchassi. Slutaren hållbar föe proffsbruk och snabb 1/250 sek eller 1/300 sek synktid för blixt utan minskad styrka. D7000 har trots entusiaststämpeln åtminstone yttre finish i metall.

Tack för att du har tagit dig tid att förklara. Des värre är det mycket jag inte förstår pga många termer är totalt främmande för mig. Jag vilja veta vad texterna/orden som jag har markerat i "fetstil" betyder eller om du kan hänvisa till en fotoordlista.
mvh/Marie

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto