Annons

snälla hjälp! ( att scanna)

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag har en epson photo 3200. skall scanna negativ för att lämna in filer till en butik imorrn för att få dem utskrivna i a4.

men jag vet inte hur jag ska göra. vilken upplösning ska jag scanna dem i?
jag har provat olika och har valt "original" på target size, och då säger photoshop att bilderna är typ 3-4 cm, vilket jag antar är negativets storlek. går det att blåsa upp till ett a4 utifrån den storleken?

och vad menas egentligen med storlek på bild?

jag fattar ingenting och vore enormt tacksam om någon redde ut.
 
Ska försöka hjälpa så långt jag kan.

I scannerprogrammet kan du i regel du välja vilken output-size bilden ska ha och vilken upplösning den ska tryckas med. Sen sköter scannern resten.
När det gäller lambdakopior (digitalbild på fotopapper) så är det bra med så hög upplösning som möjligt. A4 bör inte vara nått problem för den scannern du har. Kan du välja antal pixlar den scannade bilden ska ha på höjd repektive bredd?
 
Skall försöka försöka förklara lite lätt.

Bildens storlek i centimeter skall du inte bry dig om, utan enbart [pixlar x] x [pixlar y].

Lämplig storlek är (för A4) runt 2000 x 3000 pixlar (17 MB), om du skall lämna dem till ett labb.

Scannern kan jag inget om, men oftast så ser du slutgiltig storlek efter du valt markeringsområde (alla scannerprogram jag använt som är värt namnet. Blir storleken 17 MB eller mer så räcker det.


Hoppas det inte var för rörigt.
 
Copy_Con skrev:
[...] 2000 x 3000 pixlar (17 MB) [...]
Det handlar då om bilder sparade i ett matematiskt logiskt format, vanligtvis TIFF.

2000x3000 pixlar x 3 byte per pixel (är sex byte per pixel om 16 bitar/färg) = 18 miljoner byte vilket i den digitala världen råkar vara 17,17 MB och inte 18 pga att det går 1024x1024 byte på en megabyte.

Jag har förstås ingen aning om det jag just skrivit går att förstå för den som inte tycker siffror är kul. Eftersom jag är övertygad om förståelsens oöverträffade glädje hoppas jag även siffersvaga har en chans att förstå raderna ovan... ;-)

För övrigt blir det några extra byte (ca 2000) utöver de arton miljonerna för att lite extra information ska med i filen.
 
Vad din scanner klarar av vet jag inte men någr ord på vägen...

Antar att du har programmet Photoshop eller liknande. För att få ut bra kvalité vid print eller tryck skall bilden ha en upplösning på ca 300 dpi (på svenka punkter per tum). När det gäller storlek använder du måttenheten cm eller mm. Att använda pixlar krånglar bara till det i onödan och är mest intressant om bilden ska ut på webben. Så i Photoshops fönster "Stolek på bild" bör det stå 29,7 x 21 cm (A4) och upplösning 300 dpi. Om du ändrar upplösning kommer givetvis också bildens storlek att påverkas. Om du har läst in bilden i för låg upplösning och det står 72 dpi och 29,7 x 21 kan du inte bara ändra upplösningen till 300. Bilden måste läsas in på nytt i rätt upplösning. Sen finns det nåt som heter interpolering men det är en annan sak...
 
kaw skrev:
Det handlar då om bilder sparade i ett matematiskt logiskt format, vanligtvis TIFF.

2000x3000 pixlar x 3 byte per pixel (är sex byte per pixel om 16 bitar/färg) = 18 miljoner byte vilket i den digitala världen råkar vara 17,17 MB och inte 18 pga att det går 1024x1024 byte på en megabyte.

Jag har förstås ingen aning om det jag just skrivit går att förstå för den som inte tycker siffror är kul. Eftersom jag är övertygad om förståelsens oöverträffade glädje hoppas jag även siffersvaga har en chans att förstå raderna ovan... ;-)

För övrigt blir det några extra byte (ca 2000) utöver de arton miljonerna för att lite extra information ska med i filen.



Lite mer utförligt än vad jag skrev, men ändå lättförståeligt (även för oss som lider av diskalkyli :))

Det som du skrivit är enligt mig ett måste att ha lite koll på om man arbetar med bilder i datorn.

Och en annan sak som kan vara intressant för de som inte vet: 8 bitar = 1 byte

8 bitars färgläge = 8 bitar per pixel/färgkanal x 3 (Röd Grön Blå) = 24 bitar
 
nu blev det inte så brådis som jag trodde, men det kan ju vara bra att veta ändå -

jag scannade i 3200 dpi igår. med färgbilder var det no problemas. med s/v däremot. när jag scannat s/v ( i 3200 dpi) så öppnade jag den i photoshop , tryckte på storlek på bild, då står det 96 under upplösning? är det en siffra som jag ska skita i eller?
 
ariadne skrev:
[...] är det en siffra som jag ska skita i eller?
Ändra storleken på bilden i centimeter till ditt A4-format utan att ändra på bildens storlek i pixlar så ska du se att upplösningssiffran (96) blir lite högre.
 
ariadne skrev:
är det en siffra som jag ska skita i eller?

Så länge bilden är stor i pixlar så kan du skita i vad det står för dpi.

Vad händer om du ändrar dpi:n till 254 utan att rutan "ändra bildupplösning" är ikryssad?

Hur stor blir bilden då i centimeter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.