Annons

Snälla HJÄLP nybörjare av MAC!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Det här är nästan pinsamt men jag får skylla på att jag är nybörjare av MAC.
satt och redigerade alla mina bilder i photoshop igår kväll och nu får jag inte över dom på den externa hårddisken......:(

Hur bär jag mig åt eller är det något fel?

Det är ju inte direkt att markera mappen och dra över den till den externa hårddisken som det är på PC....eller?
det funar inte för mig i allafall.....

Snälla kan någon vänlig själ hjälpa mig att förklara hur man gör....

Tack på förhand!!!

//Carola

satt och redigerade alla mina bilder i photoshop igår kväll och nu får jag inte över dom på den externa hårddisken......:(

Det är ju inte direkt att markera mappen och dra över den till den externa hårddisken som det är på PC....eller?

Tack på förhand!!!

//Carola

Har mitt gamla Tiger men säkert har Du ett nyare. Jag drar mappen i finder där även hårddisken syns till just hårddisken. Den markeras då och sedan släppa mappen där. Samma sak om Du vill lägga över till ett USB minne.

Tack på förhand!!!

//Carola

Ska funka med drag & drop precis som på en Windows-burk.

Klicka på Finder i menyraden. Välj inställningar. Under "Visa dessa objekt på skrivbordet" markera Hårddiskar (markera alla alternativ om du vill). Nu kommer du att se din externa hårddisk på skrivbordet när du ansluter den. När du klickar på den, öppnas den i ett fönster. Tryck cmd + n så öppnas ett nytt fönster. Gå till den mapp som du vill kopiera från i detta fönster. Välj filer och dra över dessa till den mapp du vill på din externa hårddisk.

Tack på förhand!!!

//Carola

Hej

Kolla att den externa hårddisken inte är formaterad med NTFS , om så går det bara att läsa från den och inte skriva. Du kan formatera om till FAT32 så funkar den både till MAC och PC

Magnus

Om jag kommer ihåg rätt så har Mac inbyggda funktioner för att vissa areor/saker skall automatkopieras trådlöst utan att man själv ger order om det.

Hur det funkar har jag ingen aning om men det borde finnas macanvändare som vet.

Det fungerade när man satte i ett USB-minne!

Så jag antar att det är något skummelt med hårddisken, prövade det ni rekommenderade här på sidan men missade nog något....får försöka igen! :)

Tack!!

/Carola

Ska man köpa speciella externa hårddiskar för MAC?

//Carola

Nja, externa diskar säljs som Mac diskar både när de har NTFS (MS Win) eller HFS+ (OSX) formatering. Ifall du läser produktbeskrivningen skall de stå vilket filsystem disken levereras med.

Som flera påpekat kan OSX (mac) inte skriva på NTFS (=ej kopiera filer). Så svar på din fråga, vill du slippa formatera om disken, köp en färdig formaterad HFS+ disk.

MS Windows kan inte läsa/skriva på en HFS+ disk.

Det finns plugin program för att skapa läs/skrivmöjligheter åt båda hållen, men de kostar pengar.

Om jag kommer ihåg rätt så har Mac inbyggda funktioner för att vissa areor/saker skall automatkopieras trådlöst utan att man själv ger order om det.

Hur det funkar har jag ingen aning om men det borde finnas macanvändare som vet.

Du tänker kanske på Time Machine som är ett back-up program som man kan välja att använda eller inte.

Bilderna som jag redigerat på MACén fungerar inte i den vanliga PC´n....jag blir stölli! :(

//Carola

Har bilderna nått filnamn?

*.jpg eller så

Mac kan visa bilder utan filnamn men det kan inte windows.

Om du i Windows ser att filen bara heter "filnamn" lägg till ".jpg" (eller det filnamn det ska vara tex, tif, psd, png, gif)

Du tänker kanske på Time Machine som är ett back-up program som man kan välja att använda eller inte.
Ingen aning om vad det heter.
Jag har aldrig använt Mac, men jag har, med ett halvt öra, stått bredvid en diskussion om det.
Det lät som en mycket bra funktion för de bilder man arbetar med just nu.

Det fungerade när man döpte filerna...:)

Men nu har jag ett annat problem....hur får jag över dom på skiva? Det här är ju inte sant....:S

//Carola

Hjälp med MAC

Hej Vännen!

Håll alt-knappen nere och markera mappen som du skall flytta över bilder. Dra mappen till mapp du vill använda. När du ser att den överför kan du släppa alt-knappen.
Om jag förstått dig rätt skall det funka. Jag har själv en mac och och har gjort massor av sådant.

MVH/ Kjerstin Wiberg

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto