Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SNÄLLA HJÄLP!! Skillnad mellan 18-135 & 18-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annos

Ny medlem
Hej! Det är såhär att min pojkvän jobbar som fotograf på ett hotell utomlands, och vi ska köpa en Nikon D90 till honom för de är billigare här.

Borde kanske säga att jag inte har någon koll alls på objektiv o.s.v så det är därför jag frågar er. Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig!

Han har sagt att han vill ha detta objektiv; 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX NIKKOR. Men vi hittar inte det och de flesta på affärerna som vi varit på säger att det här objektivet; AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR är det som de kan erbjuda istället för 18-135mm objektivet.

NU är frågan bara vad är det för skillnad mellan dessa två objektiv!?

Min kille tar alltså professionella bilder på familjer, par, barn o.s.v och de tar även såkallade "sunrise & sunset" - bilder i soluppgång och solnedgång. Och även porträtt på kvällstid och under dagen, vid poolen o.s.v, som de sedan printar ut till riktiga foton, eller sätter på t-shirts eller muggar, ja ni förstår mig nog!

Vilket objektiv skulle passa bäst till sådan fotografering eller är det inte så stor skillnad på de två objektiven?

Hans chef använder 18-135, men eftersom att det objektivet verkar vara svårt att få tag på (?) och eftersom att vi har hittat ett bra paketpris på Nikon D90 + 18-105 objektivet så vet jag som inte vad vi ska göra...

Tacksam för svar!
/Anna
 
Du kan nog lugnt köpa ett 18-105 i stället! Han får visserligen lite kortare brännvidd (105 i stället för 135), men i stället ett modernare och skarpare objektiv, som dessutom har bildstabilisering.Risken är nog rätt liten att det blir fel. Om han insisterar går det att få tag i 18-135 begagnat, men, som sagt, 18-105 är oftast att föredra.

D90 med 18-105 är en bra kombination!

Per.
 
Du kan nog lugnt köpa ett 18-105 i stället! Han får visserligen lite kortare brännvidd (105 i stället för 135), men i stället ett modernare och skarpare objektiv, som dessutom har bildstabilisering.Risken är nog rätt liten att det blir fel. Om han insisterar går det att få tag i 18-135 begagnat, men, som sagt, 18-105 är oftast att föredra.

D90 med 18-105 är en bra kombination!

Per.

Tack så mycket! Skönt att höra att det inte verkar vara så stor skillnad mellan objektiven och bildstabilisator är ju bara ett plus. Tack återigen :)
 
Om han insisterar går det att få tag i 18-135 begagnat, men, som sagt, 18-105 är oftast att föredra.
Det går faktiskt att få tag på 18-135 nytt, t ex på Japanphoto. Men personligen håller jag med dig -- jag skulle också föredra 18-105. Det går dessutom att hitta tillsammans med D90 för under 10000 kr, vilket jag tycker känns som ett riktigt bra köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.