Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SNÄLLA HJÄLP MIG!!! Jag är bestulen på bild.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med att säga att de gjort fel, att bara informera oxch visa på lagtext, det ser jag som att göra tjuven en för stor tjänst. Fattar inte varför offret ska ägna tid åt att informera en tjuv om rätt och fel, utan att ta betalt. Särskilt inte varför man inte vill ha betalt av Svenska kyrkan. De har ju som sagt inte knapert på något vis och dessutom så borde de veta bättre än att stjäla.

Om du vill kräva pengar eller ej är upp till dig själv. Det är en klar "kräva pengarmobb" här på fotosidan som kan vara svår att stå emot.

Men de bör få veta vad det kan kosta, det är nog kyrkan som har störst nytta av detta så att de inte gör om misstaget.
Skicka en faktura för bildstöld med rimligt belopp och ge en 100% rabatt. Ange även på fakturan eller i bifogat brev hur de skall hantera denna bild (Byline eller borttagande).
Kan vara bra att du ringer och talar om att du skickat en faktura så att du kan förklara vad som menas och ge instruktioner för bilden med egna ord.

Jeppe skrev:
Vadå?

Det är väl ett faktum att bilden är stulen. Det jag reagerade på var detta:

Vad är det som finns på deras site också?

Hänga ut någon gör man med en privatperson, eller möjligen en liten firma.. Svenska kyrkan anser jag inte ligga inom begreppet att hänga ut...

Men det kanske är fel av mig.. Hursom helst så ska jag gå och lägga mig nu.

Jag tycker inte det var fel. Att peka på självaste beviset hänger inte ut de mer än vad han redan gjort. Faktistk, så skulle "uthängningen" begränsas till en mindre grupp. Just nu går jag i tankarna "Svenska kyrkan stjäl".

Men, sen tycker jag att man ändå kan lugna sig. Ett vänligt mail till webbmaster kan säkert göra susen. Jag gissar att man helt enkelt inte tänkt riktigt vad man gör och "lånat" en bild. Den finns ju "redan på nätet". Det är en sak att medvetet stjäla något, och en sak att ta något som man inte riktigt är medveten att man inte får.

Här på FS, går det en och annan diskussion om bildstöld. Just därför är det en jävla laddning om självaste ordet. Folk ska direkt arkebuseras, företag brännas, kvinnor våldtas, så fort en bild blir "stulen".

Maila och fråga först vetja. Det kanske rent av ber om ursäkt och plockar bort bilden och själva erbjuder kompensation.

OFFTOPIC
Sen kan jag inte riktigt förstå folk som är känsliga för språket. Hur vågar ni ge er ut på nätet själva?
/OFFTOPIC

Om du nu inte behöver/vill ha slantar, så ta reda på vem som har utfört publiceringen och berätta vänligt för honom/henne hur landet ligger. Det räcker säkert.

Så gjorde en trevlig fotograf på Teknikens Värld då jag en gång i min gröna ungdom, nåja, så ung var jag inte, använde hans bild (som en del i ett montage) till ett omslag på en liten tidning som jag var redaktör för.

Efter det såg jag alltid till att ha klara papper, eller så gjorde jag helt enkelt bilderna själv. Det här hände när jag hade en "paus" i mitt eget fotande, och tillgång till en bra scanner ;-)

Jag gav givetvis fotografen all cred för bilden i numret efter...

Jag kunde ju helt enkelt inte låta bli annat än att kika in på Svenska Kyrkans hemsida (bra reklam du gör för dom förresten ;-)

De bilder som jag hittar där har alla en bildbyline med uppgift om vem som är fotograf. Kan det vara så enkelt att den bild du syftar på, och som jag för övrigt inte kan hitta, bara är ett olycksfall i arbetet?

Vad man än tycker om svenska kyrkan i synnerhet och religion i allmänhet så har jag en känsla av att de (Svenska kyrkan alltså) innerst inne vill göra rätt för sig. Eller vad tror du själv?

Du ger intryck av att inte vara en speciellt religiös person - och det är inget fel med det - och jag antar att det är likadant med många av de som jobbar inom Svenska Kyrkans administration?

Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för dig och att du får din belöning.

hailstorm skrev:
Jag föredrar disskretion jeppe... låt oss bara säga att den ligger på förstasidan, lite beskuren och utan namn... trevligt eller hur? eller inte.

Hmmm.. att "hänga ut någon" och sedan inte presentera beviset är väl inte under något förhållande diskret? Ville du vara det så hade du kontaktat dem direkt själv och löst problemet?

Håller för övrigt med KG fullt ut om hur man löser en sådan här situation om man nu inte vill fakturera.

Om du av personliga skäl inte vill kräva ersättning för bilden kan du ju i så fall kräva att dom skänker motsvarande summa till någon välgörenhetsorganisation.

Då har du visat att du inte är "girig" samtidigt som dom får bita i det sura äpplet och betala för bildstölden.

Hasse... tror du verkligen att de kommer att skicka denna summa till välgörande ändamål.
Vet inte varför men det känns som om kyrkan kommer att strunta i att skicka några pengar...

Bättre att de skickar pengarna till Michael och han i sin tur skickar dem till välgörenhet som han dessutom själv väljer. Om han inte bestämmer sig för att behålla pengarna OM han nu väljer att kräva dem på en summa.....
vilket han själv också bestämmer.

PITCH skrev:
Hasse... tror du verkligen att de kommer att skicka denna summa till välgörande ändamål.
Vet inte varför men det känns som om kyrkan kommer att strunta i att skicka några pengar...

Bättre att de skickar pengarna till Michael och han i sin tur skickar dem till välgörenhet som han dessutom själv väljer. Om han inte bestämmer sig för att behålla pengarna OM han nu väljer att kräva dem på en summa.....
vilket han själv också bestämmer.

En annan variant kan vara att brevledes uppmana dem att sätta in X kr till nån välgörenhetsorganisation du själv bestämmer och därefter skicka kopia på insättningskvitto/motsvarande till dig. Om inte så sker skickar du räkning på publiceringen. Onödigt krångligt? Ja, kanske... :)
//A

Det är ditt ansvar att vidta de åtgärder och aggera. Ditt ansvar mot dig själv och hela yrkeskåren.

Kyrkan är en av mina bästa kunder och de har gjort precis samma sak med mina bilder. Jag skulle inte tveka att kontakta dem och meddela att bilden kostar. Jag räknar med att kunna behålla en god relation ändå och på deta vis aggerar jag proffesionellt.

Tyvärr kan kyrkorna ibland ta för givet att de är moraliskt upphöjda över copyrightlagen men de spelar på samma spelplan som vi andra.

Om du sen av moraliska skäl inte vill behålla pengarna, vilket jag undrar varför, så kan du självklart ge det i kollekten. Dock tycker inte jag att det ska vara ett argument för att få betalt.

Rätt ska vara rätt och kyrkan om någon borde vara gott föredöme här.

Aja... ska på möte idag... vi får resonera ihop oss.
Byebye
/micke.

PS: Är det någon som misstror mig på något sätt så går det utmärkt att maila så fixar jag skärmdumpar och foton.

Sluttamp: Dom "trodde" att denna bild ingick i ett annat jobb har jag fått tillsvar. Jag ska ringa upp dom idag och hota med domkapitlet... sedan blir det en faktura. Bestrider de fakturan hamnar vi i tingsrätten(?) där jag vinner... jag hoppas att det inte går så långt iaf...........

Har du laddat hem musik eller film eller något annat kul från nätet utan att betala för det?
Tillgodogöra sig annans arbete utan att betala för sig. Är det inte samma sak?

Är du ärlig och aldrig tankat hem saker så lycka till med din process. Om inte så bör du kanske ta dig en funderare.

A

Anden skrev:
Har du laddat hem musik eller film eller något annat kul från nätet utan att betala för det?
Tillgodogöra sig annans arbete utan att betala för sig. Är det inte samma sak?

Är du ärlig och aldrig tankat hem saker så lycka till med din process. Om inte så bör du kanske ta dig en funderare.

A

Som jag skrivit i en annan tråd. NEJ! Jag är helt emot piratkopior självklart.

Jeppe skrev:
Vadå?

Det är väl ett faktum att bilden är stulen. Det jag reagerade på var detta:
Hänga ut någon gör man med en privatperson, eller möjligen en liten firma.. Svenska kyrkan anser jag inte ligga inom begreppet att hänga ut...
/avkortat citat

Ja då Jeppe jag förstod att du frågade i bästa välvilja. MEN något faktum undrar jag allt

Från en enskild som sett något, skriver på nätet till att anvarsfrågan är utredd är det en viss väg som kan vara klokt att avvakta. Dessutom kanske slarvern betalar eller på annat sätt sonar sin brist på kontroll/kunskap och då angår det ingen vem det var. Tro kan man göra i vissa byggnader, men faktum och vetskap är annat.

Det är den försiktigheten jag förväntar mig av en forumvärd. Det har varit fula mobbreaktioner så det räcker tidigare. Vilken är storleksgränsen för uthängningsbart då? Fem anställda eller :--) kunde inte låta bli .

Ok. Det löste sig på det bästa möjliga sätt. Jag fick den ersättning jag begärde utan några som helst problem...

Det tråkiga var att en uppriktig ursäkt hade varit mycket bättre imo... men det dåliga bemötandet jag fick (de försökte lägga över ansvaret på mig iocmed att jag hade bilden på min förra hemsida) gjorde att jag var tvungen att ta tag med "hårdhandskarna".

Jag skötte all kontakt med brev pga av bevisbörda osv... tack för tipset som jag läste i en annan tråd. Detta hjälpte mig också att hålla mig saklig och jag kunde bibehålla en god ton.

"Chefen" var inte alls arg utan förstod att en av dennes medarbetare hade begått ett misstag och sa att vi fortsätter som vanligt med uppdragen efter detta... Det känndes bra att jag inte behövde offra min största uppdragsgivare pga en skitsak som denna.

Tack för allt stöd ^^
/Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar