Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SNÄLLA HJÄLP MIG!!! Jag är bestulen på bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Fan. Man tror inte att sånt här händer en själv men jorå... På Svenska Kyrkans ordning som jag av en slump råkade se så visst fan... där är ju en av mina bilder.

- Inget namn
- Inget lov

Vad ska jag göra? Att begära pengar är för mig helt otänkbart men hur ska jag få saken att gå fram... man kan inte bara göra hur som helst med bilder osv...

Vars i lagtexterna hittar jag detta om upphovsrätt?

Klart en otjänst av dig att inte låta de få veta vilken verklighet de agerar i, en verklighet där det finns lagar och ordningar.

Om du begär pengar är väl upp till dig om det är så att de publicerat en bild utan din medverkan.

Jag personligen anser att det är en principsak att det skAll betalas, om inte enligt tabellerna så i alla fall som en symbolisk grej. Då spelar det väldigt liten roll om det är Kyrkan eller MODOhockey.

Kanske känner du dig lojal mot bildens användande denna gång men jag tror inte att ngn fotograf tjänar på att du inte säger/tilltalar felet alls. Alla andra fotografers dystra verklighet att detta sker och att många "låter det gå för den gången"..

Mvh Niclas,

hailstorm skrev:
Fan. Man tror inte att sånt här händer en själv men jorå... På Svenska Kyrkans ordning som jag av en slump råkade se så visst fan... där är ju en av mina bilder.

- Inget namn
- Inget lov

Vad ska jag göra? Att begära pengar är för mig helt otänkbart men hur ska jag få saken att gå fram... man kan inte bara göra hur som helst med bilder osv...

Vill du inte ha pengar kan du ju alltid fakturera 1kr för bildstöld.
Samt att du kräver att bilden tas bort (om du nu vill det).

Poängtera vad det kan kosta om dom publicerar "fel" fotografs bilder utan tillstånd.

Jag hade lätt fakturerat dem.. Känns det fel för dig.. Skänk pengarna till barncancerfonden sen.. Det gäller att skapa en medvetenhet. För det verkar som den allmänna uppfattningen är att det är bara att plocka bilderna från nätet. Numera är ju lagstiftningen inom upphovsrätten skärpt ytterligare (inte inom foto direkt, utan mer anpassat till det digitala samhället).

Per: Nej det finns inte.
Jeppe: Kanon. Tack.
Lotta: Tyvärr... anledningen är min egen.
Daniel: Det var en tanke. Då har jag samtidigt som jag poänterat att jag inte tolererar detta... lite lamt?

Aja... som så många gånger förr har jag alltså spytt mina tankar över er... Tack för att ni orkar lyssna.

/Micke.

MEN DRA ÅT HELVETE! Den är ju för fan på deras sajt också... hänförd... helt enkelt hänförd över deras dumhet.

hailstorm skrev:
MEN DRA ÅT HELVETE!

Låter som en passande överskrift på fakturan till den mottagaren :)
Även om din moster Berta jobbar där så är en faktura ett språk som ger effekt i framtida förebyggande syfte. Bifoga en not att summan läggs i kollekten sen så är det ren återvinning för dem

Nåja du får göra som du vill, det är din bild. Men jag har lärt mig att i lugn och ro ta en egen "policy" för olika lägen och att den följa den så slipper man ta spontanbeslut eller vela. Att fakturera oavsett vem som orsakat är en "policy" jag tagit.

Nä va fult språk det är här då,, är det ironi eller är det en typiskt omevdeten antikyrkgrej igen?

Less på fult språk generellt bland trådarna, men eftersom ingen av makthavarna säger ngt så är kulturen ok,, trist anser jag.

hailstorm skrev:
Jag föredrar disskretion jeppe... låt oss bara säga att den ligger på förstasidan, lite beskuren och utan namn... trevligt eller hur? eller inte.

Men sluta whina da och gor nagot att saken, det finns inte sa mycket andra alternativ att vela om ifall du inte vill att dom ska ha din bild uppe.

Han har iofs redan hängt ut "någon" eller?
Dessutom finns det faktiskt något i bibeln att hänvisa till.. De tio budorden.
"Du skall inte stjäla."

Kanske lite elakt att säga just så men de ska iaf få veta att det inte är rätt att ta någons bild trots att de är "vägen till gud"..
Håller med om att faktura på en krona nog skulle ge en bra effekt om du nu inte vill ta betalt för bilden.
Såg på din profil att du fotograferar på uppdrag av Svenska kyrkan ibland, brukar du inte ta betalt?
Nu är jag kass på allt vad kyrka heter inkl deras organisation så jag kanske missar något.. Aja.

God Jul

Senast ändrad:
Gatufoten skrev:
Klokt beslut Hailstorm. Att en forumvärd ber dig hänga ut någon var lite märkligt.

Vadå?

Det är väl ett faktum att bilden är stulen. Det jag reagerade på var detta:

MEN DRA ÅT HELVETE! Den är ju för fan på deras sajt också... hänförd... helt enkelt hänförd över deras dumhet.

Vad är det som finns på deras site också?

Hänga ut någon gör man med en privatperson, eller möjligen en liten firma.. Svenska kyrkan anser jag inte ligga inom begreppet att hänga ut...

Men det kanske är fel av mig.. Hursom helst så ska jag gå och lägga mig nu.

hailstorm skrev:

- Inget namn
- Inget lov

Jaha, det var ju trist att din bild har blivit "stulen".

Du vill inte ha pengar.
Du skriver inte om du vill ha bilden kvar där eller om du vill att dom skall ta bort den.

Bara en undran eftersom du inte vill ha pengar, men reagerar väldigt starkt...har du provat att ta kontakt med dom och höra deras åsikt/inställning och eventuellt be dom ta bort bilden?

Det borde iaf vara det första man gör...inte skriva på ett forum där du svär åt dom.
Förstår egentligen inte ditt gnäll...för mig känns det mera som att du bara inte hade något bättre för dig och mera ville göra oss uppmärksamma på något?

Förstår inte vad du gapar och skriker över,du vill tydligen inte göra något åt det .Varför skriker du då här...Faturera eller be dom ta bort ,svårare är det inte .....
hailstorm skrev:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar