Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts på spegeln, eos 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Milan_B9S

Medlem
Ni kommer tycka att jag är helt tokig, men jag väljer att skriva här för jag vet inte vad jag ska göra riktigt.

Jag misstänker att jag har skit på spegeln, när jag zoomar på max med mitt 18-55 ser jag smuts i sökarn, även när jag zommar in mest, det kan omöjligt vara mattskivan eller liknande.

För några veckor sedan så upptäckte jag smuts på bilderna. Och några (okunniga?) kompisar som har samma kamera, sa att det kunde vara spegeln, nu när jag vet bättre vet jag att det inte var spegeln. Så jag torkade av spegeln med en mikrofiberduk, och sedan dess ser man ett litet lager av smuts i sökarn.
Skiten syns ju inte på bilderna, men det är irriterande när man tittar i sökarn.
Ska jag lämna in kameran? Eller vad säger ni?

Och snälla, kom inte med kommentarer som; Hur kunde du torka av spegeln?!?
Är less på sånt.


//Milan
 
Därför att jag har haft kameran i 1 ½ månad och knappt försökt torka av mattskivan..

Det kanske är bäst ifall jag säljer den, har väl säkert repat sönder spegeln eller något.

*suck*


//Milan
 
o varför skulle det vara bättre för någon annan att ha skit på bilderna?

om du absolut inte kan göra rent den tycker jag att du ska lämna in den o få den rengjord av proffersionell personal

kan inte tänka mig att det inte skulle gå att fixa
 
Mjo, men det kostar ju lite också.

Sedan kan man tala om för personen att jag endast säljer kameran pga smuts i sökarn, löjligt, men ändå.
 
Spegeln har du troligtvis förstört eftersom den är väldigt känslig för beröring, det är även mattskivan.

Om du såg skiten skarpt i sökaren så satt skiten på mattskivan och inte på spegeln, skit på spegeln tecknas aldrig skarpt i sökaren.

Man lär sig av misstagen, men dyrt blir det.....

Sen är det inte speciellt trevligt att sälja kameran med defekt spegel och ljuga om att det bara är skit på den.

/kent
 
Köp Eclips optic cleaning system (sensor rengöring) och senor swabs och tvätta spegel med det, där är väldigt lätt att göra och blir väldigt bra. Kostar ca 700:- och varar i livet ut (skulle jag gissa), plus att det funkar väldigt bra att rengör sensorn med också.

Är man bara lite normalt händig och inte har alla fingrar i en klase mitt i handen så är det ju inte svårt att hålla sin kamera ren.

/Magnus
 
Svar till Kent


Hur fan vet du att den är sönder?!
Jag blir så jävla trött på sådana här inlägg.

Min kamera är inlämnad, så vi får se.

Låt kameran stå hemma då istället för att ta ut den om allt är så satans känsligt!!!
 
Milan_B9S skrev:
Svar till Kent


Hur fan vet du att den är sönder?!
Jag blir så jävla trött på sådana här inlägg.

Min kamera är inlämnad, så vi får se.

Låt kameran stå hemma då istället för att ta ut den om allt är så satans känsligt!!!

Trevlig ton, hörru....
 
Skit i skiten,koncentrera dig på motivet istället.
Min sökare ser ut som om någon nyst rakt in i den med munnen full med skorpsmulor.
(Liite överdrivet kanske men va fan...grejerna är till för att användas)!
 
Milan_B9S skrev:
Svar till Kent


Hur fan vet du att den är sönder?!
Jag blir så jävla trött på sådana här inlägg.

Min kamera är inlämnad, så vi får se.

Låt kameran stå hemma då istället för att ta ut den om allt är så satans känsligt!!!

Det ligger ett väldigt tunt lager silver ovanpå spegeln som är ytterst känsligt för beröring, och om du har gnuggat den med en microduk så har du med all säkerhet förstört silverlagret på spegeln, jag vet.... man blir jävligt trött på att höra av andra att man klantat till det, men om det är till någon tröst så har även jag klantat mig innan jag visste bättre, jag blåste med tryckluft på min spegel och mattskiva, plötsligt kom det vätska ur burkfan som for in i kameran och förstörde både spegel och mattskiva, (jag hade lutat burken för mycket) jag blev jävligt trött på mig själv den gången, än värre blev det när jag fick räkningen.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.