** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Smuts på spegel

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Tjena!

Hade idag nåt dammkorn eller nåt på spegeln (tror jag). Jag blåste med en sån där "gummituta" från apoteket och fick bort det "grova". Kvar är dock lite småsmuts som förvisso inte är jättestörande, men som ändå irriterar mig lite...

Hur får jag på något vettigt sätt bort detta?

Det skall tilläggas att jag inte är 100% säker på om smutsen är på spegeln eller på den lilla glasyta (vet inte vad den heter) som bilden reflekteras upp på ("på väg mot sökaren"). Jag har en D70, skivan jag menar är alltså den som sitter "i taket" på kamerans insida, på vilken man kan urskilja små "markeringar" för fokuspunkterna.

Det blev lite rörigt, men man kan nog kortfattat säga att jag är ute efter alla tips överhuvudtaget som gäller hur man:

1. Diagnostiserar VAR i kameran smutsen sitter (spegel, "glasskiva", sensor etc)

2. Tar bort skiten

1. Ser du det i sökaren så sitter det inte på spegeln och definitivt inte på sensorn utan på mattskivan

Ok, tack! Vad innebär mattskivan? Och hur rengör man den?

Min kännedom om insidan på kameran är (som nog märks) tyvärr högst begränsad... Intresset är större för användningen av den. =)

Mattskivan är det där "i taket". Det är en matt plastskiva där bilden du ser i sökaren formas.

Den är inte lika ömtålig som spegeln, så du kan lugnt dutta med en linsputsduk eller nåt. Se dock till att absolut inte röra spegeln. Den är försilvrad på ovansidan och kan lätt bli förstörd.

Eller så låter du det sitta kvar. Det syns ju inte på bilderna.

Tack Jim! Försökte dutta lite med duken, men det vill inte riktigt lossna. Och på nått vis får jag för mig att för varje stort dammkorn jag får bort med duken sätter jag dit 2 små...

Jag ska försöka låta bli och låta det sitta istället, tror det är det bästa så jag inte saboterar nåt. Får se om jag lyckas bara, det är så himla lätt att irritera sig när man väl vet om det...

Tänk också på att varje gång du är inne och meckar med kameran riskerar du att få in damm som sätter sig på sensorn och som påverkar bilderna!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar