ANNONS
Annons

smuts eller repa?

Produkter
(logga in för att koppla)
nu fattar jag ännu mindre.
det ser ju ut som att bilden går genom objektivet, speglas på spegeln, uppåt i kameran förbi/projiceras på sensorn, via sensorn upp i ett spegelhus för att vända bilden rätt i sökaren.

Eller har jag helt fel. Vilket jag antagligen har, men i så fall fattar jag inte.

I vilket fall är det inte smuts på eller i sökaren vad jag kan se. Alltså utan att titta genom sökaren. Jag ser inget smuts på glaset i alla fall.

Blir toookig.

När du tittar genom sökaren kommer ljuset/bilden in genom objektivet studsar på spegeln och ut genom sökaren. När du trycker av en bild fälls spegeln upp och ljset träffar sensorn (förenklat). Det är därför det blir svart i sökaren när du tar en bild.

Ahh... ok. Nu verkar det mer rimligt.
Så då har jag inte smuts på sensorn utan någon annanstans och kan kanske fortsätta fotografera utan att vara rädd för att något ska "bränna" fast på sensorn.
Mycket med det tekniska ;)

Du behöver alltså inte göra rent sensorn.

Läs igenom bruksanvisningen. Kolla där hur man gör ren sensorn. Men det är inget man behöver tänka på förrän man ser små fläckar på bilderna.

Kolla även andra trådar här på fotosidan, använd sökfunktionen.

Allright. Jag inser nu hur det funkar med spegelreflexen. Då är det vanligt smuts i sökaren efter allt ändå. Och det var ju ganska skönt tycker jag. Då slipper jag fundera på det mer. Bara att fota på igen!!! JIPPIE.

Tack för all hjälp! Och ert tålamod :)

Skulle vara kul att veta varifrån det här med sensorsmuts som "bränner fast" kommer ifrån. Är det en total skröna eller ligger det något i det?

Sedan är det väl individuellt hur pass jobbigt man tycker sensorsmutsen är. Nog är sensorn på min 5D inte kliniskt ren, men behöver jag inte lägga mer än en minut eller två på kloning i PS så får rengöring vänta tills dammråttorna tar överhanden. Det rör sig trots allt om en minoritet av bilder.

Jag har hört det på en fotoutbildning (dock från en elev, inte läraren). Så jag kan väl varken bekräfta eller dementera påståendet.

I mitt fall så är det ju inga prickar på bilderna, ännu. Utan det sitter i sökaren. Men visst, är det inte farligt för sensorn med nåt dammkorn (för jag lär ju få dem även där) så kan man ju klona bort. Och det syns vad jag förstått bara om man tar bilder av ljusa föremål som himlen eller så.

bune skrev:
Allright. Jag inser nu hur det funkar med spegelreflexen. Då är det vanligt smuts i sökaren efter allt ändå. Och det var ju ganska skönt tycker jag. Då slipper jag fundera på det mer. Bara att fota på igen!!! JIPPIE.

Tack för all hjälp! Och ert tålamod :)

För att krångla till det ytterligare, smutsen du ser genom sökaren sitter med 99% säkerhet på mattskivan (ovanför spegeln), att smuts letar sig in i prismat är väldigt ovanligt.

Mattskivan gör du enklast ren med en typ, apoteksblåsa, tänk på att skiten på mattskivan sitter spegelvänt mot hur du ser den genom sökaren, och vidrör inte mattskivan med något föremål, den är mycket repkänslig.

kent.

Precis så är det. Det är på den skivan du pratar om som jag ser smutsen. Har som sagt försökt blåsa, men det är utan resultat. Jag låter det vara så länge, med tanke på att det inte påverkar bildresultatet.

: )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar