Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

smuts eller repa?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Jag har fått nåt skit på bildsensorn (350d) som inte går bort med "normal" rengöring. Jag använder någon slags specialverktyg (minns inte märket just nu) som består av färdiggjorda spatlar en med en lösning på och en torr.

Är osäker på exakt när "repan" har uppstått och vet inte om jag vågar försöka tvätta bort den med lite intensivare putsning.

Vad tror ni smuts eller repa? Ska jag fortsätta och försöka rengöra själv? Canon vill ju ha en bra slant för att göra jobbet.

Bilagor

• scratch.jpg
    scratch.jpg
    56.1 KB · Visningar: 692
Försök med en blåsbälg. Finns på apoteket och har hjälp mig många ggr. Hjälper det dig inte denna gången...garanterat en annan gång.
Mvh Thomas

har blåst en del också, men detta (vad det än är) sitter fast, jag har som sagt försökt att blåsa, följt av putsning med lösningsmedel och sedan puts med torr duk.

"repan" har inte rört sig ur fläcken :-(

Oj,det verkar inte bra. Ser du bor i Stockholm..kanske skulle du gå ner till en authoriserad verkstad eller Canon-verkstad och åtminstående låta dem ha en titt först innan du betalar dyra pengar.
Mvh Thomas

Jo, inte roligt men det verkar som om att du inte har något val kvar efter dina försök iordningställa sensorn. Jag skulle nog allt för säkerhets skull inte röra sensorn mera utan lämnat till en authoriserad verkstad. Att det skulle vara en repa låter osannorlikt...hur skulle det ha gått till?
Mvh Thomas

ja du har nog rätt, det är nog bäst att lämna in den. Känns lite synd bara då jag ska iväg på en liten tripp norrut i morgon. Kommer nog att fota en hel del då och det hade ju kännts fint med en ren sensor...

Hej!
Jag hade liknande smuts eller hårstrå (!?) på min sensor förra månaden. Jag gick till kameradoktorn (David Bagaresgata 3, Sthlm. Öppettider mån-fredag 09.30-18.00). De var både vänliga och tillmötesgående och tog hand om min kamera på bästa vis utan att ta betalt. De blåste bort vad-det-nu var... och sedan dess har sensorn sett bra ut.

Mvh,
Emma

Vet inte om det kan ge sådana symptom, men jag hade någon fläck som inte försvann förrän jag gjorde rent bakre linsen på objektivet.
Du kan ju kolla i alla fall så att det inte satt sig nåt där.

/Fredrik

Åter från Kameradoktorn och det visade sig att det mycket riktigt var en repa :-( det blir till att lämna in den till Canon för reparation antar jag...

Suck har nyss repat bilen för osannolikt mycket pengar och nu kommer detta som salt i såren :(

Du hade troligen hård smuts på sensorn som du repade glaset med när du swabbade med spatteln.

Man skall alltid blåsa med blåstuta på sensorn först innan man vidrör den med pensel eller spattel så man är säker på att dom hårda partiklarna försvinner från ytan, annars är det risk att man repar glaset.

Hur man går tillväga kan läsas här....

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

kent.

Har liknande problem med min 350d.
Har köpt en blåsbälg modell stor, och fick bort en av de två prickarna jag såg i sökaren. Jag kan med ficklampa och god vilja se den lilla pricken även när jag tittar direkt på sökaren. Däremot vill den inte avlägsna sig!
Har hört också att damm som lägger sig på sensorn kan bränna fast om man fortsätter att fotografera utan att ta bort det. Stämmer verkligen detta?

I vilket fall, jag ska också uppsöka kameradoktorn och se om inte lite tryckluft kan få bort skiten.. hoppas de inte blåser tomt i plånboken samtidigt : (

Detta har kanske påpekats många gånger förut, men ser du smutsen i sökaren så är det väl där det sitter och inte på sensorn? Sensorsmuts ser man väl inte i sökaren, utan bara på den tagna bilden.

Förlåt, jag menade såklart att jag ser smutsen direkt på sensorn.. my bad!

jag ser det såklart i sökaren också. Däremot ser jag det inte på bilderna jag tar. Mycket skumt.

bune skrev:
Förlåt, jag menade såklart att jag ser smutsen direkt på sensorn.. my bad!

jag ser det såklart i sökaren också. Däremot ser jag det inte på bilderna jag tar. Mycket skumt.

Verkar helt orimligt.

Smuts på sensorn kan inte ses i sökaren.
Smuts på sensorn som syns för blotta ögat måste synas på bilderna också.
Det verkar nästan som att du tittat på spegeln och inte på sensorn.

Mvh J O

JanOlofHärnström skrev:
Verkar helt orimligt.

Smuts på sensorn kan inte ses i sökaren.
Smuts på sensorn som syns för blotta ögat måste synas på bilderna också.
Det verkar nästan som att du tittat på spegeln och inte på sensorn.

Mvh J O

Är det så att jag inte kan se smuts som ligger på sensorn när jag tittar i sökaren? Visst måste jag väl kunna det? Har ju tidigare blåst bort dammkorn på sensorn som jag sett genom sökaren. Och sen har de varit borta.
Jag tittar väl genom sensorn när jag tittar genom sökaren?
Fast jag ser inte ett dyft på bilderna, jag lovar. Trots detta så ligger ett litet korn på sensorn, det ser jag när jag belyser med ficklampa. Det är inte spegeln jag lyser på alltså.

bune skrev:
Har ju tidigare blåst bort dammkorn på sensorn som jag sett genom sökaren.

Detta är bara en gissning, men det skulle möjligtvis kunna vara så att du riktat en så pass kraftig luftstråle mot sensorn att den letat sig upp i sökaren och avlägsnat en dammblaffa som i själva verket satt där och inte på själva sensorn?

Nej, du tittar inte "genom" sensorn när du tittar i sökaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar