Annons

Smuts eller döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

David97

Medlem
Märkte idag när jag tog självporträtt att det hade uppkommit en svart fläck på min bild.

Jag gissar att det är damm, och hoppas, men det jag inte förstår är hur det kommer så plötsligt och en så stor (har kanske 10k expneringar, max, så det känns underligt om det vore fallet. (nikon d610 om det är nått processorfel).

Förlåt om detta är fel del av forumet. Men jag blir så ledsen och ångestfylld. Vet knappt vart jag ska vända mig.

Är det bara att lämna in den till en som rengör kameror eller måste jag byta sensor? :/

(kan fixa en bild där jag cirkulerar den svarta fläcken. Men känns överdrivet.
 

Bilagor

  • DSC_6415.jpg
    DSC_6415.jpg
    37.2 KB · Visningar: 92
Googla

Googla på sensorrengöring eller sök här på FS forum! Ser skumt ut och är nog förmodligen den största dammtuss jag sett på sensor. Borde kunna ses med blotta ögat om du kikar på sensor. Prova först att blåsa rent med en gummituta! Annars är det väl våtsvabb som gäller om du vill vara ekonomisk och göra det själv (inte svårt).
 
Märkte idag när jag tog självporträtt att det hade uppkommit en svart fläck på min bild.

Jag gissar att det är damm, och hoppas, men det jag inte förstår är hur det kommer så plötsligt och en så stor (har kanske 10k expneringar, max, så det känns underligt om det vore fallet. (nikon d610 om det är nått processorfel).

Förlåt om detta är fel del av forumet. Men jag blir så ledsen och ångestfylld. Vet knappt vart jag ska vända mig.

Är det bara att lämna in den till en som rengör kameror eller måste jag byta sensor? :/

(kan fixa en bild där jag cirkulerar den svarta fläcken. Men känns överdrivet.

Är det där hela bilden är det något enormt som ligger på sensorn.

Är det en förstoring och du fotat med mindre bländare, typ f/16 är det mer normalt skräp.

Avsett, du bör kunna se skräpet i bra ljus. Du kan säkert blåsa bort det själv, och om inte, så är det en standardrengöring.

Ta det lugnt.
 
Är det där hela bilden är det något enormt som ligger på sensorn.

Är det en förstoring och du fotat med mindre bländare, typ f/16 är det mer normalt skräp.

Avsett, du bör kunna se skräpet i bra ljus. Du kan säkert blåsa bort det själv, och om inte, så är det en standardrengöring.

Ta det lugnt.

Bortlämnade att det var en beskärning XD . Men den är fortfarande stor, bländare f/5,6

Det jag fann underligt var hur den plötsligt kan uppkomma (den rör sig inte heller med den automatiska sensor rengöringen).

Det är liksom ingen skit på spegeln, och jag har varit försiktig när jag bytt objektiv.
 

Bilagor

  • DSC_6415-2.jpg
    DSC_6415-2.jpg
    45.6 KB · Visningar: 60
Har du kollat så att det inte sitter skräp på optiken?

Jag tycker att fläcken ser otydlig ut i kanterna, som om den skuggar ljus. Borde den inte ha varit mer distinkt om den låg på sensorn?
 
Har du kollat så att det inte sitter skräp på optiken?

Jag tycker att fläcken ser otydlig ut i kanterna, som om den skuggar ljus. Borde den inte ha varit mer distinkt om den låg på sensorn?

Skit på sensorn ligger egentligen lite ovanför sensorn pga glasplattan och skräpets egen utsträckning i z-led, så det skräpet är aldrig skarpt.
 
Om du byter objektiv och fläcken finns kvar så har du smutsen i kameran osv.
Dvs spegel eller sensor. Jag sätter 3 Rubel på spegeln!
Ta bort objektivet...fläcken kvar...gissa var smutsen sitter?

Kolla youtube för instruktioner för rengörning av spegel eller sensor.
 
spegelskräp

Skräp på spegeln synns aldrig på fotot eftersom spegeln fälls upp, annars kan man inte ta bilden. Skräp på sensorn som är så där stort ska du lätt kunna se om du har skaplig syn. men tänk på att saker är lite upp och ned i en kamera.

Trasig pixel? Vissa kameror har inbyggda test och reparationer för det. Läs manualen! Men är det så där stort är det kanske kört.
 
Skräp på spegeln synns aldrig på fotot eftersom spegeln fälls upp, annars kan man inte ta bilden. Skräp på sensorn som är så där stort ska du lätt kunna se om du har skaplig syn. men tänk på att saker är lite upp och ned i en kamera.

Trasig pixel? Vissa kameror har inbyggda test och reparationer för det. Läs manualen! Men är det så där stort är det kanske kört.


De är smuts på sensorn
 
smuts eller döda pixlar

försöker bifoga en artikel om hur man åtgärdar "döda pixlar"
 

Bilagor

  • IMG_4831.jpg
    IMG_4831.jpg
    73.3 KB · Visningar: 61
Hittar ingen bra info om nikon check and clean.

Någon här som testat det? (Vill ogärna skicka en kamera med posten :/ ) eller hur gör man? :/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.