Annons

Smuts & damm någon betydelse vid f/2.8-10?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyBoy

Aktiv medlem
Under det år jag haft min DSLR utrustning har jag mestadels fotograferat med bländare f/2.8 upp till f/8.0 och på mina bilder har mestadels sett skarpa ut förutom de gånger då jag själv genom felaktiga inställningar eller komponeringar lyckats göra bilderna oskarp.

När jag för ett tag sen testade att fota med f/22 upptäckte jag att bilderna hade flera smuts/dammfläckar på sig. Ve och fasa tänkte jag, jag visste att jag borde ha en massa skit på sensorn/spegeln (eller vart det nu skulle sitta någonstans) efter snart ett års fotande utan rengöring. Men eftersom jag mestadels har fotat på höga bländartal har jag aldrig märkt det.

Så min fråga är spelar det någon roll för bildresultatet, alltså skulle bilden bli mkt skarpare ifall jag rengjorde kameran/objektivet när jag ändå fotar på f/2.8-f/10 som max?

Eller har det bara någon större betydelse för skärpan att rengöra då man fotar med blänarvärden, låt oss säga, f/10 eller mindre?

Nu har jag gått och retat mig på att det faktiskt är så mkt smuts som det är och kommer nog att rengöra än då. Men frågan kvarstår ...

mvh samuel
 
Att du har damm på "sensorn" påverkar inte skärpan alls skulle jag vilja påstå. Det dyker ju snarare bara upp som mörkare prickar på bilden.

Hur vida det har betydelse att de finns där eller ej kan endast du avgöra. Enstaka dammkorn kan man ju enkelt klona bort i efterhand - de gånger de hamnar mot en jämn bakgrund. Andra gånger syns de knappt.

Ps. Vissa kletar ju vaselin på sina uv-filter för att få kassa resultat. Undra om det finns folk som medvetet dammar ner sina "sensorer" för att få ett skräpigt utseende =) Ds.
 
Jo det är sant, det är väl bara jag som skulle kunna avgöra huruvida det är skarpt eller ej.
Egentligen borde jag omformulera min fråga...

Om vi säger så här:

Om det vid F/16 syns en smutsfläck skulle den påverka skärpan på f/2.8 om man skulle titta på samma ställe där den syns vid f/16 ?

OM det inte gör det, skulle man inte behöva rengöra särskilt mkt eller ofta ifall man endast fotar på höga bländartal, eller är jag ute och cyklar?
 
I viss mån påverkar skräp på linserna bildresultatet men knappast märkbart så länge det inte är stora mängder damm. Partiklar på fronlinsen kommer att förta effekten av antireflexbehandling då ljuset reflekteras mot partiklarna i stället.

Så länge det inte rör sig om något "under/bakom soffan"-lager med damm tror jag knappast det är märkbart på stora bländare men att ta bort det värsta med en linsduk är knappast ansträngande:)
 
Är du nöjd med dina bilder (alltså de som du tar normalt, inte testbilder) så tycker inte jag att du behöver göra rent. Jag har aldrig gjort rent min sensor och jag har aldrig ens tänkt på något dammkorn.
 
Det är som du säger Adam. Jag är nöjd med bilderna som jag tar på höga bländare dessutom presterar mitt EF-S 60mm MKT bra även på vid gavel och för det mesta går jag aldrig över f/10 ändå. Den dagen då damm från "under/bakom soffan" ligger tjockt över sensorn/spegeln/frontlinsen whatever, kommer blir det nog dags att rengöra!

Tack för era svar!

Btw. snygga rockbilder du tagit Adam!
 
Skilj på smuts från objektivet och från sensorn.

Jag brukar ta en bild mot en vit yta eller ljus himmel fullständigt felfokuserad för att sedan kolla eventuella små dammfläckar. De finns nästan alltid där. Jag överexponerar ca ett steg och drar sedan upp kontrasten en aning i redigeringen. Då ser man direkt de små dammråttorna. Till 99,9% försvinner dessa när jag mycket försiktigt blåser bort dessa små partiklar med en blåsbälg. Jag följer instruktionsboken.

Detta är mycket enkelt att göra. Samtidigt blåser jag bort annat damm inne i spegelhuset som brukar synas i sökaren.

Små smutsfläckar på objektivet frontlins syns ju när skärpedjupet får in dem. Det krävs nästan extrem vidvinkel och också små bländare för att de ska störa tycker jag. De är störande när de utmärker sig kanske i kontrastlösa partier där de avviker mot övriga detaljer. Fettfläckar och fingeravtryck kan ju ge lite slöja i motljus.

Smuts eller skador på bakre linsen är värre men hur ofta kladdar man på den bakre linsen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.