ANNONS
Annons

Smuts bakom ögonsmussla

Produkter
(logga in för att koppla)

NIKONMARTIN

Medlem
Går den att släppa? Är inte helt fast. Har fått ett par knas där bakom. Är en Nikon D3000
 

Bilagor

  • nikon.jpg
    nikon.jpg
    15.8 KB · Visningar: 454
Ta bort?!

Går den att släppa? Är inte helt fast. Har fått ett par knas där bakom. Är en Nikon D3000

Alla ögonmusslor som jag kommit i kontakt med går att ta bort genom att föra dem uppåt alternativt att pilla på en spärr och sedan föra dem uppåt och ta bort dem! Har du verkligen kollat din manual?
 
Det sitter inte en spärr på d3000 ens, bara lossa ögonmusslan genom att dra den uppåt, därefter rensar du med borste, trasa eller slickar bort smutsen om du så vill..

Därefter sätter du fast den igen.
Detta står i manualen, sådant ska inte andra behöva berätta för dig!
 
-Smuts bakom ögonsmussla, Går den att släppa? Är inte helt fast. Har fått ett par knas där bakom.

Det var inte själva just ögonsmusslan jag syftade på utan den delen bakom, bakre delen/linsen/stycket/huset av sökaren. Som sitter bakom ögonsmusslan. Denna har jag fått några knas på insidan av.

Denna är en lös komponent, ej gjuten i kamera skalet. Bla står det även nåt i manualen om att lyckas man inte få skärpa i sökaren via justeringen på sidan. Ska man kunna byta glaset för kunna korrigera skärpan.. Den ska gå att få loss?

Vågar inte "känna efter" då den är plast eller vet hur den sitter fast..

Någon som har haft loss den är min fråga?

Ber om ursäkt till FilipAhlander om jag var för otydlig i min fråga eller tog för mycket givet, om vad jag var ute efter. Då du verkar besitta en stor kunskap? Hoppas jag du har svaret på min fråga, så ingen annan behöver svara på så simpla saker och jag kan som du uttrycker dej "slicka rent".

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • nikon 001.jpg
    nikon 001.jpg
    14.6 KB · Visningar: 366
Det sitter inte en spärr på d3000 ens, bara lossa ögonmusslan genom att dra den uppåt, därefter rensar du med borste, trasa eller slickar bort smutsen om du så vill..

Därefter sätter du fast den igen.
Detta står i manualen, sådant ska inte andra behöva berätta för dig!


Visa lite hövlighet! Vad är ett forum till för om inte för att ställa frågor?
Du frågade i en tidigare tråd hur man rengjorde kameran - Det står också i instruktionsboken.

Men ändå, ingen hacka på dig för det!

Och till trådskaparen har jag tyvärr inga tips hur man kan göra! Lycka till!
 
Sitter det direkt på insidan av glaset tror jag det blir mycket svårt att få rent, då är det nog bara att leva med det.

Men är du säker på att det är där det sitter? Det är inte på spegeln eller mattskivan? Det är mycket lättare att komma åt och göra rent, men man måste vara mycket försiktig. Tittar man i sökaren är det smuts på spegeln och speciellt mattskivan som syns allra tydligast, inte på objektivet eller sökarens lins.

Bra sagt Joel!
 
-Smuts bakom ögonsmussla, Går den att släppa? Är inte helt fast. Har fått ett par knas där bakom.

Det var inte själva just ögonsmusslan jag syftade på utan den delen bakom, bakre delen/linsen/stycket/huset av sökaren. Som sitter bakom ögonsmusslan. Denna har jag fått några knas på insidan av.

Denna är en lös komponent, ej gjuten i kamera skalet. Bla står det även nåt i manualen om att lyckas man inte få skärpa i sökaren via justeringen på sidan. Ska man kunna byta glaset för kunna korrigera skärpan.. Den ska gå att få loss?

Vågar inte "känna efter" då den är plast eller vet hur den sitter fast..

Någon som har haft loss den är min fråga?

Ber om ursäkt till FilipAhlander om jag var för otydlig i min fråga eller tog för mycket givet, om vad jag var ute efter. Då du verkar besitta en stor kunskap? Hoppas jag du har svaret på min fråga, så ingen annan behöver svara på så simpla saker och jag kan som du uttrycker dej "slicka rent".

Tack på förhand!



Visa lite hövlighet! Vad är ett forum till för om inte för att ställa frågor?
Du frågade i en tidigare tråd hur man rengjorde kameran - Det står också i instruktionsboken.

Men ändå, ingen hacka på dig för det!

Och till trådskaparen har jag tyvärr inga tips hur man kan göra! Lycka till!

Då är jag inte sämre än att jag ber om ursäkt. Gott nytt år!
 
Ok, det enda jag kan tänka mig är att Nikon eller någon annan verkstad skulle kunna få bort det på en check&clean, men så länge du inte tittar på det på rätt avstånd och i starkt ljus särskilt ofta tycker jag du kan strunta i det :)
 
Ok, det enda jag kan tänka mig är att Nikon eller någon annan verkstad skulle kunna få bort det på en check&clean, men så länge du inte tittar på det på rätt avstånd och i starkt ljus särskilt ofta tycker jag du kan strunta i det :)

Nej, hade inte brytt mej om dte vart nån enstaka. Men om man varje gång tittar i sökaren och tänker va f#n! :S

Har hört mej för ang check n clean, dom gör inte rent sökaren då den inte har något med själva bilden/kortet att göra.

Kommer ta den tillbaka till återförsäljare för reklamation då garanti gick ut för bara någon dag sen. Anser att där skall vara tätt och inte kunna komma in skit. Har inte heller hört någon annan med detta problem.

Alltid är det nåt.. :(
 
1 - Det heter ögonmussla och inte ögonsmussla.

2- Är du säker på att det inte är damm på mattskivan eller spegeln som du ser? Det är väl extrem ovanligt att man får nåt skräp in i själva sökaren fast det kan se ut så. Så om du inte gjort det ännu, skruva bort objektivet, ta en bomullspinne och putsa glasskivan som sitter ovanför spegeln mot sökaren (mattskivan alltså), och själva spegeln om du ser nåt damm där. Kvarstår problemet får du kanske lämna in kameran.
 
Lämna in kameran. Tog nån vecka och nu är det åtgärdat, gick på garantin.

Felbeskrivning -Reparation/justering av sökare.

Inte en fläck kvar i sökaren! Vet inte om dom byte eller bara gjorde rent. Men fixat är det iaf :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.