Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidigt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

frokenfalk

Medlem
Jag funderar på att köpa en kamera, köpte en ny kompaktkamera i somras som jag inte är nöjd med. Nu funderar jag på att köpa en systemkamera, men samtidigt letar jag efter något smidigt eftersom jag vill kunna ha med den när jag reser. Jag är 19 år och fotograferar mest för nöje, vill kunna fånga vardagen och livet just nu men på ett konstnärligt sätt.

Jag letar framför allt efter en kamera i second hand och undrar därför om någon har ett tips på en liten smidigt systemkamera med bra kvalité men som inte är helt ny på marknaden, eller en lite mindre systemkamera som ändå har ett hyfsat pris. Kan tänka mig lägga runt 5m.

Tacksam för hjälp!
Hanna

Det börjar bli ganska vanligt med små spegellösa systemkameror på marknaden. Kika på Sony NEX-3 och NEX-5, Panasonic GF-1 och GF-2, Olympus PL-1 osv.

Jo, det är så att sökaren och spegeln i en traditionell systemkamera tar väldigt stor plats. Det är samma konstruktion som användes till film, att det sitter en spegel innanför objektivet som reflekterar bilden genom ett prisma så man kan se genom sökaren.

Med den digitala tekniken kan man hoppa över spegel, sökare och prisma och på så sätt spara en hel del plats. Fördelen är att kameran blir mycket mindre, lättare och billigare. Det är så små kompaktkameror fungerar, att man kan se bilden på skärmen istället. En nackdel är att man inte ser lika tydligt i en digital sökare och att den inte alltid hinner med under snabba händelser.

Okej, så kvalitén kan bli aningen sämre vid rörelse? Men annars är det ungefär samma när det gäller bildkvalitén?

Så länge det är samma sensor i kamerorna gör det ingen nämnvärd skillnad på bildkvalitén (Det kortare avståndet objektivfäste <--> sensor medger olika typer av objektivkonstruktioner för olika brännvidder, men det är överkurs). Det kan även skilja en del på autofokusen, men det är nog lättare att jämföra enskilda kameror från de olika grupperna än att säga något generellt.

Här är några exempel:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX3svart1855

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL1svart1442

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SamNX1002050

En nackdel med de här kamerorna som du kanske ska tänka på är att det ofta finns relativt få objektiv och andra tillbehör tillgängliga till dem jämfört med traditionella systemkameror. Generellt sett ska de väl finnas så det räcker, men blir du intresserad av något speciellt område som macro eller tele är det ibland svårare. Även om det finns objektiv blir det iallafall dyrare med samma prestanda.

Sony NEX 5 med 18-55 OSS kostar 5175kr http://www.cameranu.nl/en/artikel/97144/Sony_NEX-5_18-55_Snap_Pack_Zwart.html och väger 481 gram.

Nikon D3100 med 18-55 VR kostar 4990kr http://www.cameranu.nl/en/artikel/118554/Nikon_D3100_18-55_VR.html och väger 770 gram.

De innehåller i princip samma bildsensor och har likvärdig prestanda. Objektiven är likvärdiga, samma bildkvalitet och båda med optisk bildstabilisering. Än så länge finns det inte så många objektiv att välja på till NEX medan Nikon har en uppsjö alternativ att välja mellan.

Panasonic och Olympus har lite mindre sensor och ligger lite efter i bildprestanda och brus på högre ISO.

Nja någon uppsjö med objektiv till Nikon D3100 finns det väl inte om det också ska fungera fult ut.

Allt är relativt, eller?
Sony NEX (E-bajonett) finns det väl bara 16/2.8, 18-55 och 18-200.
CyberPhoto säljer 85 olika objektiv som passar D3100 och ger AF och alla andra finesser fullt ut, varav 40 st har bildstabilisering.

Jo visst finns det nya objektiv till D3100, särskilt många ganska dyra, på andrahansmarknaden och bland de billigare är det väl inte någon "uppsjö" direkt. men beg. ganska nya D3000 o kanske även
D3100 finns det en del som "växt ur" så de borde finnas att tillgå tillsammans med 18-55 zoomen. Men små lätta systemkameror finns ju av fler fabrikat, till Canons t.ex.kan man verkligen tala om en "uppsjö" av fungerande objektiv.

Jo visst finns det nya objektiv till D3100, särskilt många ganska dyra, på andrahansmarknaden och bland de billigare är det väl inte någon "uppsjö" direkt. men beg. ganska nya D3000 o kanske även
D3100 finns det en del som "växt ur" så de borde finnas att tillgå tillsammans med 18-55 zoomen. Men små lätta systemkameror finns ju av fler fabrikat, till Canons t.ex.kan man verkligen tala om en "uppsjö" av fungerande objektiv.

Det finns ju inte speciellt många mer "billiga objektiv" för canon än för nikon. De har ju i stortsätt samma objektiv i de segmentet.

Det finns ju fler tillverkare än Canon o Nikon, lägger man sen till beg.marknaden så nog finns det mer billigt att välja på till Canon än Nikons modeller utan inbygd AF.motor. Enda begränsningen till Canon är ej åtgärdade äldre Zigma.

Jag skulle faktiskt vilja säga att de enda två objektiven man verkligen saknar med en Nikon utan motor i huset är AF 50/1,8 och AF 85/1,8. Annat än det är det väl väldigt få objektiv som inte går att ersätta direkt med en ljusstark piratzoom som ger lika bra eller bättre kvalité. 50/1,8 går ju att ersätta med något dyrare 50/1,4 men någon vettig ersättare för 85/1,8 finns vad jag vet inte, 85/1,4 räknar jag inte på grund av prisskillnaden.

Sedan finns det ju dyrare objektiv som saknar motor, men ska man köpa ett sådant objektiv spelar det nog ingen roll om man lägger på en tusenlapp och får en kamera med inbyggd motor till det.

Köp Nikon d3100 framför Sony NEX. Med d3100 får du mer kamera för pengarna. NEX är inte heller speciellt kompakt med 15-55mm objektivet varför fördelen med kompakthet faller...

Det finns utmärka objektiv med fast brännvidd som har fokusmotor, så helt "borta" behöver du inte vara trots att d3100 inte har någon fokusmotor. Nikon AF-S 35/1.8 G och Sigma EX 50/1.4 HSM är några exempel.

En Nikon 3100 och en Nikkor 35mm f/1.8G är ju inte speciellt stort, och objektivet har AF-motor. Använder objektivet själv och är väldigt nöjd.
Kör på en D40 så jag saknar ju att kunna använda 85mm f/1.8D t.ex.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto